Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Af: Esben Skrumsager / d. 3. januar 2019
Der er meget få biler, der kan konkurrere med den historiske betydning i Shelby-hierarkiet, som Super Snake-modellen fra 1967 har. I hvert fald hvis man spørger John Kraman, der er direktør i det amerikanske auktionshus Mecum Auctions. Her har man i øjeblikket en auktion kørende på den unikke model:
– Det var bilen, der for alvor startede kampen i bilindustrien om at lave de bedst præsterende big-block-motorer, fortæller John Kraman i en video på auktionshusets hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Se Jason Watts nye superbil: “Det må være verdens hurtigste invalide-bil”
Modellen er baseret på en standard GT500 Mustang fra 1967, men under hjelmen er der stoppet en motor ned fra Le Mans-raceren Ford GT40 Mk2. Og hvorfor dog gøre det? Jo, bilen skulle bruges til en test, som krævede lidt ud over det sædvanlige…
– Goodyear ville vise markedet, at deres Thunderbolt-dæk (som var et almindeligt men ekstra slidstærkt bildæk), kunne holde til ekstreme belastninger. De ville vise, at du med dét dæk både kunne køre til købmanden og samtidig give den gas på racerbanen, fortæller John Kraman fra auktionshuset.
Derfor fik Carroll Shelby til opgave at lave en heftig bil, som kunne sætte dækket på lidt af en prøve. Godt nok er den baseret på en standard GT500, men både motor, bagaksel gearkasse og selvfølgelig dækkene adskiller Super Snake fra sin basale søstermodel.
TIL SALG: Søg efter Ford Mustang på Bilbasen
Og hvilket resultat. Allerede under de indledende køreture med journalister som passagerer fik Carroll Shelby bilen op på svimlende 274 km/t. Da selve testen fandt sted, kørte bilen en strækning på 500 miles (805 kilometer) med en gennemsnitsfart på 142 mph (229 km/t).
På trods af den ekstreme belastning skulle Thunderbolt-dækkene efter sigende blot have smidt 3 procent gummi på turen.
Det var oprindeligt intentionen, at der skulle bygges mindst 50 eksemplarer af den særlige GT500, men med en pris dobbelt så høj som på den almindelige udgave, måtte man erkende, at den blev for dyr. Den eneste udgave af bilen blev solgt til nogle piloter, som brugte den til drag racing. Få år senere blev den reddet af en fyr i Texas, der tog sig af bilen i 25 år, før den blev solgt videre til bilens nuværende ejer i Californien.
SE OGSÅ: Video: Det sker der når faldskærmen på en dragracer ikke folder sig ud
Her har den fået moderat overhaling, så den nu fremstår næsten lige så autentisk, som da den satte dækkene på prøve i slutningen af 60’erne. Det lykkedes endda ejeren – efter lang tids søgen – at finde 10 originale dæk på et gammelt værksted, så bilen i dag står udstyret med de helt særlige Thunderbolt-dæk.
Men nu er den unikke muskelbil klar til nye eventyr, og det er som nævnt auktionshuset Mecum, der har fået æren af at finde en ny ejer. Indtil d. 13. januar kan du byde på bilen her.
Men du skal nok lige have hævet pensionsopsparingen først. Den forventede salgspris ligger nemlig på den dyre side af 1 million dollar svarende til 6,5 millioner danske kroner.
Hvis det er i overkanten, kan du lige nu finde et par nyere Shelby-modeller på Bilbasen. Og sidst men ikke mindst er der selvfølgelig også knap 50 “almindelige” Mustang-modeller til salg i skrivende stund. Dem kan du se her.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.