april 29, 2024

Auto China i Beijing er vild og forvirrende

Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Masser af danskere har besøgt Kina. De fleste, vil jeg tro, for at lave forretninger og besøge erhvervspartnere. Jeg er i Kina for første gang, inviteret som motorjournalist af et kinesisk bilmærke. Kina er vild og fuld af modsætninger, venlighed, trafik og kontroversielle ting, man ikke må nævne.

Biludstillingen China Auto, der skifter mellem de store metropoler Shanghai og Beijing, er Kina kogt sammen til en biludstilling. Udstillingens størrelse. Jeg når ikke at se bare halvdelen af den på en dag. Der er tusindvis af journalister, forhandlerrepræsentanter og folk med alle mulige formål. Der er næsten lige så mange bilmærker, og selv for en dreven motorjournalist er det som at starte forfra.

Der er store og gamle bilmærker som Chery og Great Wall Motor, men der er langt flere bilmærker, som jeg aldrig er stødt på – og flere som slet ikke har et engelsk navn.

Men på de forskellige stande er der biler, som er lukket af eller spærret inde bag de samme standere med udtrækkelige bånd, som bruges overalt i verden til at skabe køkultur. Det kunne være fint med et billede af interiøret, men det er bare ærgerligt, så videre til næste bil, hvor der måske er mere held.

Man kan aldrig vide, hvad der kommer til Danmark

Den meget, meget omfattende udstilling, som denne gang er i Beijing, er forvirrende og fascinerende. Det er en spøjs følelse kun at kende hver tredje, femte eller sjette bilmodel. Men det vækker mere nysgerrighed end frustration.

Hvad er en Arcfox, en Aito og en Aion? Og har nogen spurgt Apple, om det er okay at åbne et bilmærke, der hedder iCar? Hvorfor ligner en Chery en Haval, og hvordan er alle de elektriske sedaner endt som kopier af kopier? Vidste du, at Volkswagen i Kina har et bilmærke, der hedder Jetta, som laver SUV’er, der er designet i Tyskland og baseret på Seat Ateca og Skoda Karoq?

Jeg havde troet, der ville være flere små elbiler. Flere små biler, som kinesiske mærker ville overdænge europæerne med. Der er tværtimod rigtig mange store biler, og mange af dem er for store og for meget.

Off-road-monstre som Dongfeng M-Hero og firehjulstrækkere er ved at blive en stor ting i Kina, og moden er at få dem til at ligne Land Rover Defender. Nogle af dem skal nok finde vej til Danmark, men det gælder for 99 procent af de kinesiske mærkers biler på udstillingen, at det er umuligt at vide, hvilke biler det bliver.

I mylderet finder jeg tre bilmodeller, som jeg kan se for mig i Danmark.

Mazda viser en elektrisk 6’er

Mazda er ikke kinesisk, som de fleste nok er klar over, men den nye model EZ-6 er en kinesisk elbil. Den genopståede 6’er er lavet i samarbejde mellem Mazda og den kinesiske partner Changan Automobile, og det gør det desværre svært at se, hvordan den nogensinde skulle komme til Danmark.

EZ-6 har en perfekt vægtfordeling på 50 procent på hver aksel, og dens rækkevidde efter den lokale beregning er 600 kilometer. En elegant bil på lige under fem meter med baghjulstræk.

Dongfeng Nammi 01 er hverken elegant eller stor, men den lille B-segment-elbil i klasse med Peugeot E-208 har charme, så det står ud af karrosseriet. Interiøret er topmoderne og kommer med en stor touchscreen og fedt design. Der gemmer sig en motor med omkring 95 hk under det nuttede ydre, og der er to batteristørrelser med rækkevidde op til 430 kilometer (kinesisk beregning, så i Europa noget mindre).

Nammi 01 er slet ikke urealistisk i forhold til det danske marked, da importøren bag Hongqi har eneret på Dongfeng i Danmark. Prisen kan potentielt ligge under Citroën Ë-C3, som starter på 180.000 kr.

Det nye mærke iCar er en del af Chery-gruppen, som er på vej til Danmark med flere bilmærker. En af iCar-modellerne, en mini-Defender-lignende elbil, kommer til Danmark som Jaecoo J6. Den har enten træk på to eller fire hjul, og batteriet i den 4,4 meter lange bil er på cirka 69 kWh.

Auto China i Beijing er åben for publikum frem til den 5. maj. I 2023, da biludstillingen blev afholdt i Shanghai, var besøgstallet på 906.000.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS