Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Konkurrencen blandt bilmærkerne om at have Danmarks billigste elbil virker til at være helt død. Det eneste fokus lige nu ligger på biler i VW ID.3-klassen og biler i Tesla Model Y-klassen. Men det er en kortsigtet og tåbelig fremgangsmåde, for købere med under 250.000 kr. på lommen har et stærkt begrænset udvalg.
For mange er en elbil som BYD Dolphin til 234.995 kr. for dyr, og ikke alle vil investere i en kinesisk elbil. Der er endnu ingen priser på den faceliftede Peugeot E-208, og dens søstermodel Opel Corsa Electric koster en mindre bondegård med priser fra 244.990 kr.
Citroën skyder nu konkurrencen i gang om Danmarks billigste elbil. Vi havde troet, at et eller flere kinesiske mærker allerede var på markedet med en fornuftig elbil til under 200.000 kr., men det er altså ikke tilfældet. Det er Citroën, der kommer først med Ë-C3, som fås fra kun 179.990 kr.
Den lille Ë-C3, som er omtrent så lang som den eksisterende C3 med benzinmotor, men lidt højere, skulle været lanceret før sommerferien. Introduktionen i Danmark er udsat til sensommeren, men noget specifikt tidspunkt er der ikke.
Andre mærker kan nå at indhente Citroën, før Ë-C3 kommer på gaden. BYD kan vælge at introducere en Dolphin med mindre batteri og mindre udstyr, som findes på andre markeder. Men det er ikke pointen. Pointen er, at der nu åbnes op for prisbillige elbiler, og selv om vi først skal prøvekøre Ë-C3 i maj, er vi 100 procent sikre på, at den franske mini-elbil er meget, meget bedre end Dacia Spring, der, før den udgik, kostede cirka 150.000 kr.
Ë-C3 overlader alt med svulmende elmotorer, store batterier og lang rækkevidde til andre. Rækkevidden er nu alligevel helt fornuftig, fordi det lille batteri med kapacitet på 44 kWh er med til at holde vægten lav. Det er usædvanligt, men her er en elbil med en køreklar vægt på 1.416 kilo. Elmotorens 113 hk får det i hvert fald ikke svært.
Den første prisliste indikerer en officiel WLTP-rækkevidde på 300 kilometer. Men det er en foreløbig indikation, fordi Citroën ikke har det endelige tal. Forud for lanceringen regner vi med, at Citroën lægger sig fast på 320 kilometer. 20-80 procent ved en lynlader tager 26 minutter, og det er acceptabelt for en lille elbil, der ikke har motorvejen som sit primære revir.
Selv om Ë-C3 er lille, kan den stadig monteres med en krog til den lille havetrailer eller cyklerne. Den må trække op til 550 kilo (ubremset vægt).
Citroëns prissætning går op til det punkt, hvor andre små elbiler starter. Det vil sige, det gør prissætningen slet ikke, for om man så vælger den dyreste Ë-C3 med den dyreste lakering, kan den 402 cm lange elbil ikke krænges over 210.000 kr.
Basisudgaven You! er virkelig en basisudgave. Nødvendighederne og de krævede sikkerhedssystemer er standard, men så heller ikke meget mere. De 179.990 kr. køber hverken LED-lygter, infotainment eller sædevarme. Man får automatisk nødbremse, alarm for manglende opmærksomhed, p-sensorer bagtil, aircondition, fartpilot, digital instrumentering, el-justerbare sidespejle og el-ruder foran.
LÆS OGSÅ | BYD Dolphin kan privatleases fra 2.495 kr.
Det er mere interessant, når vi hopper op i Impress-versionen, der koster 13.000 kr. mere end basisudgave. Ë-C3 Impress til 192.990 kr. har fint udstyrsniveau (men desværre ikke sædevarme) med LED-forlygter, 17” alufælge, infotainmentsystem med 10” touchscreen, bakkamera, splitbagsæde, multifunktionsrat i læder, regnsensor og Citroëns særlige Advanced Comfort-forsæder med tykt skum.
Vi får lyst til at flotte os og spendere de 199.990 kr., som den veludstyrede VTR Sport-udgave koster. Selv om VTR Sport-titlen er misvisende, for der er ikke mere pep. I den udgave end i de andre, så køber de 8.000 kr. ekstra nogle ting, vi gerne vil have: tågeforlygter, ekstra støjdæmpende forrude, varme i rattet og i forsæderne, varme i forruden og 3D-navigation.
Den gratis lakering til Ë-C3 er en blå kulør med navnet Monte Carlo. Hvid standardlak koster 3.000 kr., og metallak i grå eller sort koster 7.000 kr. Skal metallakken være rød, er prisen 9.500 kr. Der er mulighed for tag i sort eller hvidt på Impress og VTR Sport.
Måske man ikke har lyst til at eje en Citroën. Måske Ë-C3 er for lille. Måske der kommer sne i april. Der kan være mange ting i vejen, men det er i sig selv en glædelig nyhed, at der nu findes en tilsyneladende moderne og fuldt funktionsdygtig elbil med tilstrækkelig rækkevidde til under 200.000 kr.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.