marts 16, 2024

Åben champagnen! Citroën Ë-C3 koster kun 179.990 kr.

Der er grund til at fejre. Citroën underbyder alt og alle med sin nye mini-elbil. Ë-C3 med over 300 km rækkevidde og 113 hk fås fra kun 179.990 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Konkurrencen blandt bilmærkerne om at have Danmarks billigste elbil virker til at være helt død. Det eneste fokus lige nu ligger på biler i VW ID.3-klassen og biler i Tesla Model Y-klassen. Men det er en kortsigtet og tåbelig fremgangsmåde, for købere med under 250.000 kr. på lommen har et stærkt begrænset udvalg.

For mange er en elbil som BYD Dolphin til 234.995 kr. for dyr, og ikke alle vil investere i en kinesisk elbil. Der er endnu ingen priser på den faceliftede Peugeot E-208, og dens søstermodel Opel Corsa Electric koster en mindre bondegård med priser fra 244.990 kr.

Citroën skyder nu konkurrencen i gang om Danmarks billigste elbil. Vi havde troet, at et eller flere kinesiske mærker allerede var på markedet med en fornuftig elbil til under 200.000 kr., men det er altså ikke tilfældet. Det er Citroën, der kommer først med Ë-C3, som fås fra kun 179.990 kr. 

Udskudt lancering

Den lille Ë-C3, som er omtrent så lang som den eksisterende C3 med benzinmotor, men lidt højere, skulle været lanceret før sommerferien. Introduktionen i Danmark er udsat til sensommeren, men noget specifikt tidspunkt er der ikke.

Andre mærker kan nå at indhente Citroën, før Ë-C3 kommer på gaden. BYD kan vælge at introducere en Dolphin med mindre batteri og mindre udstyr, som findes på andre markeder. Men det er ikke pointen. Pointen er, at der nu åbnes op for prisbillige elbiler, og selv om vi først skal prøvekøre Ë-C3 i maj, er vi 100 procent sikre på, at den franske mini-elbil er meget, meget bedre end Dacia Spring, der, før den udgik, kostede cirka 150.000 kr.

Ë-C3 overlader alt med svulmende elmotorer, store batterier og lang rækkevidde til andre. Rækkevidden er nu alligevel helt fornuftig, fordi det lille batteri med kapacitet på 44 kWh er med til at holde vægten lav. Det er usædvanligt, men her er en elbil med en køreklar vægt på 1.416 kilo. Elmotorens 113 hk får det i hvert fald ikke svært.

Den første prisliste indikerer en officiel WLTP-rækkevidde på 300 kilometer. Men det er en foreløbig indikation, fordi Citroën ikke har det endelige tal. Forud for lanceringen regner vi med, at Citroën lægger sig fast på 320 kilometer. 20-80 procent ved en lynlader tager 26 minutter, og det er acceptabelt for en lille elbil, der ikke har motorvejen som sit primære revir.

Selv om Ë-C3 er lille, kan den stadig monteres med en krog til den lille havetrailer eller cyklerne. Den må trække op til 550 kilo (ubremset vægt).

Den dyreste Ë-C3 koster 199.990 kr.

Citroëns prissætning går op til det punkt, hvor andre små elbiler starter. Det vil sige, det gør prissætningen slet ikke, for om man så vælger den dyreste Ë-C3 med den dyreste lakering, kan den 402 cm lange elbil ikke krænges over 210.000 kr.

Basisudgaven You! er virkelig en basisudgave. Nødvendighederne og de krævede sikkerhedssystemer er standard, men så heller ikke meget mere. De 179.990 kr. køber hverken LED-lygter, infotainment eller sædevarme. Man får automatisk nødbremse, alarm for manglende opmærksomhed, p-sensorer bagtil, aircondition, fartpilot, digital instrumentering, el-justerbare sidespejle og el-ruder foran. 

Det er mere interessant, når vi hopper op i Impress-versionen, der koster 13.000 kr. mere end basisudgave. Ë-C3 Impress til 192.990 kr. har fint udstyrsniveau (men desværre ikke sædevarme) med LED-forlygter, 17” alufælge, infotainmentsystem med 10” touchscreen, bakkamera, splitbagsæde, multifunktionsrat i læder, regnsensor og Citroëns særlige Advanced Comfort-forsæder med tykt skum.

Vi får lyst til at flotte os og spendere de 199.990 kr., som den veludstyrede VTR Sport-udgave koster. Selv om VTR Sport-titlen er misvisende, for der er ikke mere pep. I den udgave end i de andre, så køber de 8.000 kr. ekstra nogle ting, vi gerne vil have: tågeforlygter, ekstra støjdæmpende forrude, varme i rattet og i forsæderne, varme i forruden og 3D-navigation.

Den gratis lakering til Ë-C3 er en blå kulør med navnet Monte Carlo. Hvid standardlak koster 3.000 kr., og metallak i grå eller sort koster 7.000 kr. Skal metallakken være rød, er prisen 9.500 kr. Der er mulighed for tag i sort eller hvidt på Impress og VTR Sport.

Måske man ikke har lyst til at eje en Citroën. Måske Ë-C3 er for lille. Måske der kommer sne i april. Der kan være mange ting i vejen, men det er i sig selv en glædelig nyhed, at der nu findes en tilsyneladende moderne og fuldt funktionsdygtig elbil med tilstrækkelig rækkevidde til under 200.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS