Den fantastiske mikro-firehjulstrækker er bygget ud, så den nu er 34 cm længere, har fem døre og plads til både passagerer og bagage. Men vi må ikke få den.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er lige så svært at forelske sig i Suzuki Jimny, som det er at forelske sig i en hundehvalp eller en kattekilling. Ja, det er helt umuligt ikke at forelske sig.
Som dyrebørnene er Jimny nuttet og afvæbnende, legesyg og eventyrlysten. I de første år af den nyeste Jimnys levetid kunne vi i Danmark, som i resten af EU, købe den lille firehjulstrækker som personbil på hvide plader.
Læs også: Suzuki tegner billedet af kommende elbil
I dag lever den kun som “varebil” på gule plader eller papegøjeplader. CO2-udledningen fra 1,5-liters motoren er for voldsom til, at Suzuki kan sælge den som personbil, mens forholdene for varevogne ser anderledes ud.




Nuttet, men kun på afstand
Nu kammer det helt over, når det kommer til Jimny som legesyg og eventyrlysten. Suzuki tænker stort, forlænger Jimny og sælger den med 5 døre. Så meget mere praktisk, men stadig lige til at blive forelsket i.
Resten af historien om den nye Jimny med 5 døre er hverken nuttet eller god. Suzuki har præsenteret den forlængende Jimny i Indien, hvor produktionen også ligger, og chancerne for, at danskerne kommer til at kunne købe den, er lille. Den kommer i første omgang til salg i Indien, og så kommer turen til Afrika og Latinamerika. Europa og resten af Danmark står nok ikke højt på listen.
Det er sørgeligt. Som en trøst viser vi en masse billeder af den forlængende Jimny.










Fronx kunne være noget for Europa
Jimny med 3 døre, som er en af de mindste i verden med en stiv chassisramme, er forlænget med 34 cm – både akselafstand og samlet længde – og har fået to ekstra døre for nemmere adgang til bagsædet. Jimny med 5 døre er 398,5 cm lang, og det gør den mindre end Citroën C3.
Den trofaste 1,5-liters benzinmotor optræder også her med 102 hk og enten 5-trins manuel gearkasse eller 4-trins automatisk. Benzinmotoren er en stor del af problemet. Den udleder i Jimny med 3 døre i snit 173 gram CO2 for hver kilometer, og i en større Jimny vil det kun være værre.
I Indien viser Suzuki også en ny crossover, den lille og kun 4 meter lange Fronx, som kunne passe fint ind i Europa. En mere kedelig model end Jimny med 5 døre, men også en klart mere fornuftig model.


