Kategorier
Elektrisk Nyheder

Suzuki S-Cross Hybrid kører 19,2 km/l, koster 319.990 kr.

Den kompakte crossover er den anden Suzuki med det nye hybridsystem, som helt usædvanligt er udstyret med en manuel gearkasse med skifterobot.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lukkede hybridsystemer, hvor der hverken skal kabel eller ladeboks til, er noget af det mest brændstoføkonomiske, der findes. Konsistent (lavt) forbrug og ingen store, tunge og fordyrrende batterier.

Suzuki har flere hybridsystemer på sit repertoire. Den helt milde slags med en lille smule ekstra strøm, hvor man ikke kan køre rent elektrisk kørsel, og det regulære hybridsystem i Swace, hvor man kan vride nogle kilometer på strøm ud af batteriet.

LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Vitara S-Hybrid er billig – og ikke så meget andet

Systemet i Swace er, som resten af den praktiske stationcar, leveret af Toyota, men Suzuki har også sit eget “fuld-hybrid-system”. S-Hybrid-systemet havde premiere i Vitara tidligere i år, og som ventet er turen nu kommet til den nyere S-Cross.

Hybridsystemet i S-Cross består af en 1,5-liters benzinmotor, en elmotor, et batteri og en såkaldt automatiseret manuel gearkasse. En robot går ind og klarer skiftene i det, der ellers er en manuel gearkasse

Man kan skifte gear med palerne på rattet

Den nye S-Cross S-Hybrid har en benzinmotor på 1,5 liter med 102 hk og en elmotor med 33 hk. Tallene kan, som altid, ikke bare lægges sammen, så S-Cross har ikke 135 hk, men cirka 115 hk.

Et mindre batteri (140 V), som lades op af benzinmotoren under jævn kørsel og under nedbremsninger, ligger under bagagerumsgulvet.

LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai

Som det eneste hybridsystem på markedet er S-Hybrid-systemet udstyret med en manuel gearkasse, som giver de lavest mulige udviklings- og produktionsomkostninger. Men man skifter ikke selv, men mindre man virkelig insisterer.

En skifterobot laver automatisk skiftene, så den manuelle gearkasse fungerer nogenlunde som en automatisk. Systemet bruges typisk i mikrobiler. I S-Cross S-Hybrid er der skiftepaler på rattet, hvis man synes, systemet trænger til hjælp.

To udstyrsvarianter – fra 319.990 kr.

Et lavt forbrug er hele idéen med et hybridssystem. Så her er forskellen mellem S-Cross 1,4 Hybrid (ikke en rigtig hybrid, men en meget mild en) med manuel gearkasse og 129 hk og den nye S-Cross S-Hybrid med 115 hk det vigtigste parameter.

Gennemsnitsforbruget er 18,9 km/l i mild-hybriden, mens det er 19,2 km/l i den nye S-Hybrid. Meget lille forskel. Men især i bytrafik, oplyser Suzuki, vil man mærke en forskel. I det scenarie kan S-Hybriden udnytte fordelen ved at kunne køre på strøm. Og så får man den automatiserede gearkasse med i købet som en komfortbonus, men merprisen er så også høj: 52.000 kr. Et andet minus er, at S-Cross S-Hybrid kun må trække 1.200 kilo på trækkrogen mod 1.500 kilo med 1,4’eren.

LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Jimny mangler bagsæderne — ikke charmen

S-Cross S-Hybrid findes i udgaverne Active og Adventure. Active til 319.990 kr. har LED-lygter, 17″ alufælge, adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med to zoner, infotainment med 7″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, sædevarme foran, læderrat og regnsensor.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget

Adventure-versionen til 349.990 kr. har derudover to-farvede alufælge, panoramasoltag, indtræk i læder/kunstlæder, 360 graders kamera og et nyere infotainmentsystem med 9″ touchscreen, navigation og trådløs opkobling til Apple Carplay.

I modsætning til Vitara med det nye S-Hybrid-system fås S-Cross S-Hybrid (i Danmark) endnu ikke med firehjulstræk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.