Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lukkede hybridsystemer, hvor der hverken skal kabel eller ladeboks til, er noget af det mest brændstoføkonomiske, der findes. Konsistent (lavt) forbrug og ingen store, tunge og fordyrrende batterier.
Suzuki har flere hybridsystemer på sit repertoire. Den helt milde slags med en lille smule ekstra strøm, hvor man ikke kan køre rent elektrisk kørsel, og det regulære hybridsystem i Swace, hvor man kan vride nogle kilometer på strøm ud af batteriet.
LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Vitara S-Hybrid er billig – og ikke så meget andet
Systemet i Swace er, som resten af den praktiske stationcar, leveret af Toyota, men Suzuki har også sit eget “fuld-hybrid-system”. S-Hybrid-systemet havde premiere i Vitara tidligere i år, og som ventet er turen nu kommet til den nyere S-Cross.
Den nye S-Cross S-Hybrid har en benzinmotor på 1,5 liter med 102 hk og en elmotor med 33 hk. Tallene kan, som altid, ikke bare lægges sammen, så S-Cross har ikke 135 hk, men cirka 115 hk.
Et mindre batteri (140 V), som lades op af benzinmotoren under jævn kørsel og under nedbremsninger, ligger under bagagerumsgulvet.
LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai
Som det eneste hybridsystem på markedet er S-Hybrid-systemet udstyret med en manuel gearkasse, som giver de lavest mulige udviklings- og produktionsomkostninger. Men man skifter ikke selv, men mindre man virkelig insisterer.
En skifterobot laver automatisk skiftene, så den manuelle gearkasse fungerer nogenlunde som en automatisk. Systemet bruges typisk i mikrobiler. I S-Cross S-Hybrid er der skiftepaler på rattet, hvis man synes, systemet trænger til hjælp.
Et lavt forbrug er hele idéen med et hybridssystem. Så her er forskellen mellem S-Cross 1,4 Hybrid (ikke en rigtig hybrid, men en meget mild en) med manuel gearkasse og 129 hk og den nye S-Cross S-Hybrid med 115 hk det vigtigste parameter.
Gennemsnitsforbruget er 18,9 km/l i mild-hybriden, mens det er 19,2 km/l i den nye S-Hybrid. Meget lille forskel. Men især i bytrafik, oplyser Suzuki, vil man mærke en forskel. I det scenarie kan S-Hybriden udnytte fordelen ved at kunne køre på strøm. Og så får man den automatiserede gearkasse med i købet som en komfortbonus, men merprisen er så også høj: 52.000 kr. Et andet minus er, at S-Cross S-Hybrid kun må trække 1.200 kilo på trækkrogen mod 1.500 kilo med 1,4’eren.
LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Jimny mangler bagsæderne — ikke charmen
S-Cross S-Hybrid findes i udgaverne Active og Adventure. Active til 319.990 kr. har LED-lygter, 17″ alufælge, adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med to zoner, infotainment med 7″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, sædevarme foran, læderrat og regnsensor.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
Adventure-versionen til 349.990 kr. har derudover to-farvede alufælge, panoramasoltag, indtræk i læder/kunstlæder, 360 graders kamera og et nyere infotainmentsystem med 9″ touchscreen, navigation og trådløs opkobling til Apple Carplay.
I modsætning til Vitara med det nye S-Hybrid-system fås S-Cross S-Hybrid (i Danmark) endnu ikke med firehjulstræk.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.