Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Ebbe Sommerlund / d. 5. juni 2019
Jeg kender alle regler for at købe en god bil og jeg har forbrudt mig mod de fleste.
Måske har du fulgt med i mine kvaler med at finde en afløser for min trofaste Renault Laguna. Jeg havde lyst til noget SAAB 9-5, men konen nedlagde veto – hvilket er fair nok, da det jo også er hendes bil. Efter 55 måneder i fornuftens tempel aka Renault Laguna, så trænger jeg til noget sjovere med lidt mere sjæl.
SAAB har sjæl, men det har Alfa Romeo også. Så nu er det nu at min bilentusiasme skal stå sin prøve. Jeg vil have en Alfa Romeo. Selvom jeg gerne vil have en 156, så er vi landet på kompromisset, der hedder en 159 Sportwagon. Den danser ikke så let som en 156, men den er stadig smuk, og så er den billig – i indkøb.
Problemet er mængden af biler til salg, når det skal være med benzin-motor. Der er simpelthen ikke den rette til salg netop nu. Jeg vil helst have en 1750 TBI – en turbobenziner med 200 hk og en ægte Alfa-motor. Men den bliver svær at finde til mit budget. Så det kunne blive en 2,2 JTS, som er en Opel-motor, hvor man for eksempel skal være opmærksom på kæden.
Så lige nu leder jeg efter en 159 Sportwagon – helst i beigemetal med lyst læder og 19-tomer TI-fælge. Enten en 1750 TBI til en skarp pris eller en 2,2 JTS. Hellere vente lidt på at den rigtige dukker op end at købe katten i sækken.
Indtil den rette dukker op skulle vi bruge en bil nu, og her gik det måske en lille smule galt for mig. For konen gik med til at vi fik en Saab indtil den rette Alfa Romeo dukker op. Altså en midlertidig billig bil.
Nå, men jeg fornemmede mere velvilje overfor en 9-3 end 9-5 og jeg er egentlig ret vild med den model. Mine forældre havde et par Saab og jeg er vokset op i en by med en Saab-forhandler.
Der var selvfølgelig heller ikke lige den rette til salg af den model. Helst ville jeg selvfølgelig have en Aero-model. Men også en jubilæumsmodel med de flotte lædersæder ville være fin.
LÆS OGSÅ: 8 ting der var bedre i gamle biler
Men det var blevet fredag eftermiddag og vi skulle bruge en bil søndag. Og så måtte jeg forbryde mig mod første og vigtigste råd, når du leder efter bil:
Du må ikke have travlt med at finde en bil. – Jeg skulle helst købe en bil samme dag.
Jeg ville også forbryde mig mod flere andre af mine dogmer.
Tidspres er aldrig godt, og især ikke, når du skal finde en bil, for den første er sjældent den bedste. Den første 9-3 Turbo, jeg prøvede havde kørt 320.000 km. Den havde lædersæder, og den kørte forbløffende godt. Aircon virkede ikke, og den tidligere ejer havde haft alt muligt klistret fast til instrumentbordet. Der var rust i alle pladedele, men den kostede også kun 9.700 kr. Jeg havde taget toget ned for at se den, og det ville være så nemt at omregistrere med det samme og køre hjem.
Jeg vidste, at jeg ikke burde købe den og for en gangs skyld var jeg standhaftig og sagde nej. Jeg var næsten lidt stolt, men jeg havde stadig ingen bil. Og tidspresset voksede. Men jeg skal ikke købe en Alfa under tidspres – det er derfor jeg køber en billig Saab – hvis jeg kan finde en.
Tidspresset voksede med mit nej til den Saab, men nu var jeg låst fast på målet. Det skulle være en Saab 9-3, og det skulle helst være i dag. Jeg søgte på nettet og fandt en uden turbo til 3.800 kr. Fire måneder til syn – det kunne ikke gå helt galt. Jeg hoppede på toget hjem og lånte naboens bil og kørte til Randers.
Men da jeg prøvede bilen, så var den alligevel helt forkert. Turboen gør en verden til forskel og selv om det skulle være en midlertidig bil, så ville den ikke tilfredsstille mit behov for at prøve at eje en Saab. Den var blød og langsom – ikke lige det, jeg ledte efter,
SE OGSÅ:Video: Berner i slåskamp med prisgunstig Kia
Den samme forhandler havde også en turbomodel til salg. Og det var her tingene gik lidt galt. Det var sidst på dagen. Jeg havde travlt. Jeg havde ikke tid til at se den to gange og jeg havde ikke et ekstra sæt øjne med.
Jeg prøvede den, og der var tydeligvis en dårlig bøsning i en bærearm. Den accelererede heller ikke silkeblødt, som den jeg havde prøvet tidligere, men den accelererede ret godt – turbo hjælper virkelig på bundtrækket.
Rusten havde fat lidt for mange steder. Men den stod på tre-egrede Super Aero-fælge og havde en BSR-bagpotte. Jeg skulle have haft en kammerat med, som kunne have sagt: Den er nok lidt for dårlig. Men jeg havde ingen kammerat med. Jeg havde travlt, og så gik jeg i den sidste fælde.
Jeg spurgte, om han var til at handle med. Og så slog han 25 pct af prisen lige der. Men det er ligegyldigt, hvad rabatten er – det er slutprisen der tæller.
Og hey, hvor galt kan det egentlig gå for 10.000 kr. plus nummerplader? Det finder jeg ud af.
For selv om det er en midlertidig bil vil jeg alligevel gerne fikse nogle småting ved den. Og der er Saab genialt – for der er mange hjælpsomme entusiaster.
Da bilen er en midlertidig bil, så forbrød jeg mod endnu en af mine egne regler: Køb den dyreste du har råd til. Som alle råd er det forsimplet, men i mange tilfælde, kan det ikke betale sig at købe den billigste, fordi den hurtigt bliver dyrere end et bedre eksemplar, hvis der skal repareres for meget på den. Ved at den er billig accepterer du ofte nogle kosmetiske fejl, og kosmetiske fejl er faktisk altid dyre, fordi de involverer arbejde, som jeg ikke selv kan udføre – nemlig pladearbejde og lak.
Nå, men nu er den midlertidige bil i hus, så leder jeg bare efter en Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,2 JTS eller 1750 TBI. Helst i en brun, grå, beige-nuance og gerne med en lys læderkabine – jo, jeg er klar til en bil med lidt mere passion end min gamle Renault. R.I.P.
Og nu har jeg bedre tid. Og kan tage en kammerat med. Og jeg er (muligvis) ligeglad med rabatten.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.