Design og funktion går hånd i hånd i Alfa Romeos biler. Et gennemtænkt design, der får mangen en bilinteresseret til at kigge en ekstra gang, er nemlig en del af DNA’et hos det italienske bilmærke. Rene linjer og stilfuld elegance er at finde både i bilens udvendige design som i bilens kabine. Samtidig får man i en Alfa Romeo fine køreegenskaber, som tydeligt afspejler Alfa Romeos historie og varme forhold til snoede italienske bjergveje.
Alfa Romeo blev stiftet i 1910 som producent af racerbiler under navnet ALFA, der var en forkortelse af Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Allerede fem år senere var firmaet imidlertid i økonomiske problemer og blev købt af Nicola Romeo. I den forbindelse blev navnet ændret til Alfa Romeo. Den nye ejer skiftede fokus væk fra biler og frem til slutningen af første verdenskrig eksisterede Alfa Romeo kun som bilproducent på brugtbilsmarkedet.
Efter krigen kom der dog gang i bilproduktionen igen og i 1925 vandt Alfa Romeo verdensmesterskabet med racerbilen P2. I 1929 blev Alfa Romeo dog ramt af den økonomiske krise, hvilket i 1933 endte med at den italienske stat overtog Alfa Romeo. Efter anden verdenskrig bliver det igen racerbilernes tid, og i en årrække er Alfa Romeo helt dominerende. Det store skift kommer i 1950, hvor den første masseproducerede bil ruller ud fra Alfa Romeos fabrikker.
Alfa Romeo blev solgt til den gamle rival Fiat i 1986, men er stadig den dag i dag synonym med elegante biler med gennemtænkte design og en sportsbils temperament under hjelmen.
Alfa Romeo producerer i dag både den klassiske sedan og coupe, men siden 2016 er også en SUV kommet på markedet. Alfa Romeo er desuden trådt ind på markedet for mere bæredygtige biler med sin første plugin-hybrid SUV, Tonale.
Denne model afløste model 147 i 2010 og blev produceret frem til og med 2020. Giuliette er en mindre familiebil, en 5-dørs hatchback, men samtidig en sporty, fuldblodsitaliener, som blev nr. 2 ved European Car of the Year i 2011.
Den klassiske sedan, Giulia, har sjæl, charme og ægte italiensk køreglæde. Giulia er en businessline sedan, der får folk til at dreje hovedet på grund af det prisvindende design og fremtvinger et smil hos føreren, når han træder på speederen.
Stelvio er Alfa Romeos første SUV. Den kom på markedet i 2016, og har siden bidt sig fast som én af de bedst sælgende modeller fra Alfa Romeo for øjeblikket.
Model 159 er en stor mellemklassebil, som blev produceret mellem 2005 og 2011. Den afløste model 156 og var både større og bredere end sin forgænger. 159 blev på produktionstidspunktet vurderet til at være blandt de sikreste i sin kategorier, og den dag i dag er det en imponerende bil.
Denne tre-dørs minibil pakker italiensk kvalitet ind i en lille ramme. Den blev produceret mellem 2008 og 2018 og blandt dens tekniske finesser finder du Alfa Romeos DNA-system som standard. Systemet giver føreren mulighed for at vælge mellem prædefinerede køreegenskaber: Dynamic, Normal og All weather.
P2 er én af de absolutte ikoner i motorsportshistorien i 1920’erne. Den vandt 14 grand prixer og andre store events mellem 1924 og 1930, og står den dag i dag som én af de ikoniske racerbiler fra perioden. P2 blev designet af Vittorio Jano, som blev hentet fra Fiat til Alfa Romeo i 1923 af racerkøreren Enzo Ferrari.
Alfa Romeo TZ er én af de nok mest ikoniske Alfa’er, og det skyldes i lige så høj grad designet som bilens motorsportslige sejre. TZ viste sig ikke blot at have en kraftig motor, men også et ultralet rørgitterramme, der sikrede en samlet vægt på blot 660 kg. TZ debuterede i 1963 på Monza-banen og satte sig tungt på løbet ved at vinde første, anden, tredje og fjerdepladsen. Året efter blev der bygget 100 gadeversioner, og de er stadig eftertragtede samleobjekter. TZ deltog i racerløb helt frem til 1987.
Hvad der egentlig skulle have været en enkeltstående konceptbil, blev til en serieproduceret sportsvogn med en pris, højere end en Jaguar E-Type og Porsche 911. Alfa Romeo Montreal blev designet af Marcello Gandini, som også tegnede Lamborghini Diablo, Miura og Countach. Bilen blev fremvist på verdensudstillingen i den canadiske by Montreal i 1967, og blev så stort et publikumshit at Alfa Romeo satte den i produktion, dog med en del ændringer fra udstillingsmodellen.