Mazda MX-30

Mazda MX-30 er en elektrisk SUV, som med sin elmotor giver en glat, stille og behagelig køreoplevelse. Mazda MX-30 har ikke den længste rækkevidde, men det er ikke nødvendigvis på grund af rækkevidden, at man vælger Mazda MX-30. Køberne elsker den høje grad af luksus, de får for en relativ lav pris. Den er god at køre i, for stellet er let, og vægten er samlet relativt lav, når man sammenligner med andre elektriske biler. Selvom Mazda ikke var de første til at lancere en elbil, så har de lavet en utrolig fornuftig en af slagsen.

Sikkerhed

Mazda MX-30 har fået imponerende score i Euro NCAP sikkerhedstest og har scoret den højeste vurdering nogensinde. Mazda MX-30 scorer 99 % på sikkerhedsscoren for sikkerheden på voksensikkerheden på forsæderne. Det placerer den foran mange konkurrenter, som koster mere end Mazda MX-30. Den scorer en smule lavere på andre parametre, men med prisen taget i betragtning på Mazda MX-30, scorer den utroligt højt. Den ligger i et område, som normalt er forbeholdt milliondyre tyske biler.

Interiør

Der er god plads i den nye Kia e-Niro. Førersædet kan indstilles i et væld af kombinationer, for du har 8-vejs elektrisk førersæde. Elbiler fås kun med automatgear, fordi der ikke er et moment, som vi ellers kender det fra brændstofmotorer. Køreoplevelsen er derfor utrolig behagelig, for man nyder selvfølgelig godt af den digitale instrumentering, den store touchskærm i midterkonsollen og et rat, hvor knapperne ligger intuitivt fordelt. Der er god benplads til både dig og dine passagerer, som er en stor fordel på de længere ture.

Teknologi

Mazda MX-30 er udviklet med føreren in mente. Det betyder, at man får de sædvanlige funktioner som Apple CarPlay og Android Auto. Men som i andre elbiler får man også LED kørelys og automatgear som standard. Motoren er stærk nok til de flestes behov, men du kan ikke sætte anhængertræk på. Skal du have anhængertræk og elbil, så skal du istedet kigge på en hybrid. Mazda MX-30 har et futuristisk layout, som oser af teknik. Heldigvis har de beholdt mange fysiske knapper fremfor at gøre alt til touch.

Rummelighed

Mazda MX-30 fås også med benzinmotor, men i den rent elektriske bil er der naturdetaljer, såsom kork i midterkonsollen, som ikke er set før. Midterkonsollen svæver også, hvilket giver et indtryk af ekstrem rummelighed, fordi der nu er opbevaringsplads under gearstangen. Bagsædet har mindre rummelighed end andre biler i samme klasse, men det er kun på grund af de unikke døre, som åbner ud fra midterstammen. Midterkonsollen er også rykket frem, så der er åbent rum mellem fører- og passagersæde, så man føler sig ikke adskilt fra hinanden.

Komfort

Mazda MX-30 har et højt komfortniveau, da den (som alle elbiler) er udstyret med momentfrit automatgear. Man får derfor:

– En flydende kørsel uden gearskift.

– Kraftigere acceleration end man får i den gennemsnitlige benzinbil.

– En behageligere køreoplevelse.

Sæderne er udstyret med en blød kurve, som gør, at man automatisk og naturligt sidder stabilt og blødt i sædet. Det gør også, at man ikke føler et pres på siden af lårene, og derfor sidder man mere komfortabelt på længere ture.

Plusser:

+ Avancerede sikkerhedsfunktioner som 360 graders bakkamera

+ Interiør med rigtig god kvalitet

+ Mange tech-funktioner

Minusser: 

÷ Trængt på bagsædet

÷ Døre man enten elsker eller hader

÷ Begrænset rækkevidde