Volvo XC40 Recharge er lige så moderne, som den er praktisk. Den er en stærk tilføjelse til det elektriske udvalg, som vi efterhånden ser på markedet. Den har to motorer, som sikrer en stærk acceleration, der kan måle sig med en Tesla, og en kompakthed man ofte kun ser hos den meget mindre Renault Zoe. Den er designet til den lille, moderne familie, som har brug for et stilrent transportmiddel, der har en rummelig, lækker kabine, som ikke går på kompromis med det sportslige aspekt, designet til at gå rent ind hos danskerne.
Volvo XC40 Recharge er svær at slå, når det kommer til kvaliteten af interiøret. Stort set alt hvad du rører ved i XC40 føles lækkert og af høj kvalitet, som er klar til at stå imod tidens tand og dagligt slid fra familien, og samtidig er elegant og blødt at røre ved. Interiør af den her kvalitet ses ofte kun i en Tesla. Der er plastik af høj kvalitet, metalindlæg og læder, som giver Volvo XC40 Recharge et meget luksuriøst look.
Volvo XC40 Recharge har en stor 9″ touchskærm i midten af konsollen magen til den du finder i andre XC40-modeller. Men softwaren er blevet opdateret sammen med Google og Android, og nu er den praktisk talt magen til den, som man finder i Polestar 2. Google Assistent medfølger som standard. Det er en præferencesag om man kan lide, at der ikke er nogle knapper til at styre fx temperaturen. Det giver et minimalistisk design, men kan være distraherende, når man kører.
Volvo XC40 Recharge har ikke gennemført en crashtest endnu, men platformen på bilen er den samme som på Volvo XC40 i benzinversionen, og den fik de maksimale fem uf af fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, så derfor kan man med rette forvente det samme for den elektriske version.
Derudover har den som standard:
– Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist advarsel.
– Vejbaneassistent.
– Fartkontrol med semiautomatisk køretilstand.
Volvo XC40 Recharge er en SUV, så derfor får du et godt overblik over vejen, hvilket også bliver understreget af de relativt smalle stolper i forruden. Volvoen er udstyret med relativt store sidespejle, så du kan tydeligt se, hvad der sker omkring dig. Der er også rigtig god plads på bagsædet til både børn og voksne. Som alle andre biler i klassen, så kan man godt sidde tre voksne på bagsædet, men det bliver trangt. Der er dog mere plads end i en Peugeot e-208.
Volvo XC40 Recharge har alt det, vi elsker ved den XC40 standarden, såsom masser af opbevaringsplads rundt omkring i dørene, under midterkonsollen og under sædet. Men man har også en behagelig køreposition og masser af plads på både forsæde og bagsæde. Selvom den er blevet elektrisk, har den ikke mistet noget bagagerumsplads, så det er stadig meget rummeligt, klassen taget i betragtning. Husk på, at som ved alle andre elbiler, så er der også opbevaringsplads under motorhjelmen.
+ Glidende og trinløs kørsel ved alle hastigheder
+ Rummelig kabine
+ Relativ kort ladetid derhjemme
÷ Koster en del mere end den almindelige XC40
÷ Rækkevidden er længere ved nogle konkurrenter
÷ Bagagerummet kan være for småt til nogle