ForbrugerstofTest og anmeldelser

Bliver du blændet i natten? Hjælpen er på vej

Af i Forbrugerstof, Test og anmeldelser
Det er fedt at sidde i en bil med skarpe lygter, men det er ikke altid fedt at sidde i den modkørende bil, medmindre de der nat-briller rent faktisk virker

Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. januar 2019

Jeg bliver bombarderet med reklamer for natbriller, når jeg er på Facebook. Det er formentlig min alder på over 40, der aktiverer algoritmerne. Selv om jeg ikke føler mig voldsomt generet af modkørende, så sker det alligevel med jævne mellemrum, at jeg ser biler, som jeg synes blænder urimeligt.

Det er især udstrålingen - altså stjernerne, som Drivesafe er effektiv mod

Virker Drivesafe?

Jeg har testet Zeiss Drivesafe i de mørke aftener og morgener. Drivesafe er en coating af glasset og derfor kan det anvendes både med og uden styrke. Du kan vælge glidende overgang og at glasset bliver mørkere, når det udsættes for sol. Dette virker dog ikke altid, hvis lyset kommer gennem forruden – lamineringen sluger nemlig noget af UV-strålingen. Coatingen reflekterer nogle af de blålige farver fra, som derfor slet ikke kommer ind i øjet.

Det virker ret tydeligt. Særligt fjernes en del af den udstråling, der er fra skarpe blålige lygter. Det er der, der opleves som stjerne-effekt.

LÆS OGSÅ: Dynamikken lever i BMW 3-serie

Især i tusmørke er det som om at kontrasten øges let, og tingene står skarpere. Coatingen giver et lidt varmere lys, og det er ret behageligt. Men det kan være et problem, hvis du er grafiker eller har andet job, hvor du skal bedømme farver helt præcist. Ellers virker det bare som om vejret er mindre gråt, og det er jo meget rart.

Det blålige skær i glassene skyldes Drivesafe-belægningen

Pas på med glidende overgang

Brillerne jeg testede var de første briller, jeg har prøvet med styrke. Det første par var med glidende overgang. Det fungerede dårligt under kørsel – især i biler med store LED-skærme og i ekstrem grad i biler som Audi Q8, der har en lavtsiddende skærm. Den sidder i en højde, hvor folk med glidende overgang i den grad kan få problemer med at se skarpt.

Efterfølgende fik jeg lavet glas uden overgang, hvilket løste problemet med uskarpe skærme i bilerne. Hvis du er vant til glidende overgang, så er det muligvis ikke et problem for dig. Men for mig var glidende overgang ikke optimalt.

Lavtsiddende skærme kan være et problem at se, når du har glidende overgang i brilleglassene

Nye lygter løser måske noget af problemet

Selv om bilers lygter lyser skarpere og skarpere, så bliver blændingsproblemerne faktisk mindre i de kommende år. Flere og flere biler får nemlig active matrix LED, hvilket vil sige, at lyset automatisk blændes ned for modkørende.

Faktisk slukkes lyset kun idet område, hvor de kan blænde, så lygterne lyser ved siden af både medkørende og modkørende. Det er desværre ikke altid, at dette udstyr tilvælges, da det kan være dyrt ekstraudstyr.

Og de mest lysfølsomme, vil muligvis stadig blive generet af udstrålingen.

Flere mærker, her Audi. tilbyder aktive lygter, der kan blænde ned for modkørende, mens de lyser langt udenom.

Konklusion på Zeiss Drivesafe

Der er ikke nogen tvivl om at Drivedsafe fjerner noget af det udstråling, der er fra modkørende lygter. Hvis de modkørende biler reelt lyser dig ind i ansigtet, så hjælper Zeiss Drivesafe ikke. Brillerne fjerner noget af den udstråling, der er fra modkørende bilers lygter. Jeg ville overveje Drivesafe, hvis jeg var meget generet af udstråling eller hvis jeg alligevel skulle have nye briller.

Jeg ville nok ikke ofre mere end 5.000 kr. på et sæt briller blot for at reducere udstrålingen fra modkørende.

 

LÆS OGSÅ: 6 virkeligt irriterende bilvaner 

Plusser:

– Giver mindre ’udstråling’ fra skarpe lygter

– Kræver ikke at man skifter til specielle natbriller

 

Minusser:

– Brillens glas får et blå-violet skær

– De oplevede farver bliver varmere

 

Du kan tage en test om du er i målgruppen for Drivesafe her

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.