Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Simon Hallenslev / d. 4. juni 2019
”Hvis du vil have forhjulstræk – så bak!”
…Sådan lød det halv-flabet, da BMW i deres markedsføring skulle vise muskler overfor konkurrenterne for bare en håndfuld år siden. I dag har piben dog fået en anden lyd.
Den nye BMW 1-serie, der har premiere på biludstillingen IAA i Frankfurt til september, får nemlig forhjulstræk fuldstændig ligesom BMW 2-serie Gran Tourer, 2-serie Active Tourer og BMW x1 sDrive.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2018: Derfor er BMW 1-serie det bedste brugtkøb
Og hvorfor så give afkald på dét? Jo, det handler først og fremmest om kroner og ører. Baghjulstræk er bare dyrere at smide i nye biler end forhjulstræk. Og så er det også værd at huske, at BMW ejer Mini. Så ved at gøre 1-serien forhjulstrukken, kan teknologi og platform nemmere ’genbruges’ på tværs af mærkerne.
Dernæst gør forhjulstrækket det også muligt for BMW at udbedre et af kritikpunkterne ved den tidligere 1-serie; bagsædepladsen.
Den forhenværende 1-serie havde ganske enkelt mindre bagsædeplads end konkurrenterne Audi A3, Mercedes A-klasse og Ford Focus. Én af årsagerne til det var, at baghjulstræk kræver en større kardantunnel til drivakslen – og dét fylder på bagsædet.
Selvom den nye BMW 1-serie er fem millimeter kortere end forgængeren, får bagsædepassagerer 33 millimeter mere plads til knæene. Bagagerummet på 380 liter er ligeledes 20 liter større end i forgængeren. De 380 liter bliver til 1.200 liter, når bagsæderne lægges ned.
LÆS OGSÅ | Test af Årets Brugtbil 2018: Det skal du tjekke inden du køber
Den nye bimmer bliver 34 millimeter bredere end forgængeren, og højden er øget med 13 millimeter. Det giver 13 millimeter mere albueplads til bagsædepassagererne. Men altså på bekostning af baghjulstrækket.
Den nye generation fås med firehjulstræk i flagskibsmodellerne M135i xDrive med 306 benzin-heste og 120d xDrive med 190 dieselheste – begge med fire cylindre. De resterende husmandsversioner 118i, 116d og 118d bliver forhjulstrukne. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at gøre for dynamikken bag rattet, som hidtil var det helt store es i ærmet for den udgående 1-serie.
Køber du den nye 1-serie, har du mulighed for at sætte flere krydser på ekstraudstyrslisten, end du har kunnet tidligere. Nu kan du nemlig få ekstraudstyr, der førhen har været reserveret til de større BMW’er som 3-serie og 5-serie.
Er du ivrig med kuglepennen, kan du få panorama-glastag, elektrisk bagklap, parkeringsassistent og head-up display til din 1-serie. Du kan også få BMWs ”Gesture Control”, så du med bevægelser og fagter kan skrue op og ned for lyden i radioen eller tage et opkald. Der er endnu ingen priser på ekstraudstyret, men der er vidst ingen tvivl om, at det bliver smådyrt.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Køreglæden er størst i BMW 4- og 3-serie
Som standard får BMW 1-serie de gængse sikkerhedssystemer som ”City Brake” og vognbaneassistent, der trækker igen, hvis du er på vej over i en anden vejbane. Skal du helgarderes på sikkerhedsfronten, kan du også tilkøbe adaptiv fartpilot og BMWs svar på Teslas Autopilot, der kan hjælpe dig med at styre bilen.
Den sidste 1-serie var en succes, der siden lanceringen i 2004 er blevet solgt i næsten 12.000 styks, og som i 2018 blev kåret som Årets Brugtbil. Det bliver spændende at se, om den forhjulstrukne efterfølger bliver lige så vel modtaget, og om de velkendte BMW-køreegenskaber forbliver intakte.
Kan du ikke vente til september, er den ‘gamle’ 1-serie stadig et formidabelt brugtkøb. Lige nu er der over 300 brugte BMW 1-serie til salg på Bilbasen.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.