Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 4. juni 2019
”Hvis du vil have forhjulstræk – så bak!”
…Sådan lød det halv-flabet, da BMW i deres markedsføring skulle vise muskler overfor konkurrenterne for bare en håndfuld år siden. I dag har piben dog fået en anden lyd.
Den nye BMW 1-serie, der har premiere på biludstillingen IAA i Frankfurt til september, får nemlig forhjulstræk fuldstændig ligesom BMW 2-serie Gran Tourer, 2-serie Active Tourer og BMW x1 sDrive.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2018: Derfor er BMW 1-serie det bedste brugtkøb
Og hvorfor så give afkald på dét? Jo, det handler først og fremmest om kroner og ører. Baghjulstræk er bare dyrere at smide i nye biler end forhjulstræk. Og så er det også værd at huske, at BMW ejer Mini. Så ved at gøre 1-serien forhjulstrukken, kan teknologi og platform nemmere ’genbruges’ på tværs af mærkerne.
Dernæst gør forhjulstrækket det også muligt for BMW at udbedre et af kritikpunkterne ved den tidligere 1-serie; bagsædepladsen.
Den forhenværende 1-serie havde ganske enkelt mindre bagsædeplads end konkurrenterne Audi A3, Mercedes A-klasse og Ford Focus. Én af årsagerne til det var, at baghjulstræk kræver en større kardantunnel til drivakslen – og dét fylder på bagsædet.
Selvom den nye BMW 1-serie er fem millimeter kortere end forgængeren, får bagsædepassagerer 33 millimeter mere plads til knæene. Bagagerummet på 380 liter er ligeledes 20 liter større end i forgængeren. De 380 liter bliver til 1.200 liter, når bagsæderne lægges ned.
LÆS OGSÅ | Test af Årets Brugtbil 2018: Det skal du tjekke inden du køber
Den nye bimmer bliver 34 millimeter bredere end forgængeren, og højden er øget med 13 millimeter. Det giver 13 millimeter mere albueplads til bagsædepassagererne. Men altså på bekostning af baghjulstrækket.
Den nye generation fås med firehjulstræk i flagskibsmodellerne M135i xDrive med 306 benzin-heste og 120d xDrive med 190 dieselheste – begge med fire cylindre. De resterende husmandsversioner 118i, 116d og 118d bliver forhjulstrukne. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at gøre for dynamikken bag rattet, som hidtil var det helt store es i ærmet for den udgående 1-serie.
Køber du den nye 1-serie, har du mulighed for at sætte flere krydser på ekstraudstyrslisten, end du har kunnet tidligere. Nu kan du nemlig få ekstraudstyr, der førhen har været reserveret til de større BMW’er som 3-serie og 5-serie.
Er du ivrig med kuglepennen, kan du få panorama-glastag, elektrisk bagklap, parkeringsassistent og head-up display til din 1-serie. Du kan også få BMWs ”Gesture Control”, så du med bevægelser og fagter kan skrue op og ned for lyden i radioen eller tage et opkald. Der er endnu ingen priser på ekstraudstyret, men der er vidst ingen tvivl om, at det bliver smådyrt.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Køreglæden er størst i BMW 4- og 3-serie
Som standard får BMW 1-serie de gængse sikkerhedssystemer som ”City Brake” og vognbaneassistent, der trækker igen, hvis du er på vej over i en anden vejbane. Skal du helgarderes på sikkerhedsfronten, kan du også tilkøbe adaptiv fartpilot og BMWs svar på Teslas Autopilot, der kan hjælpe dig med at styre bilen.
Den sidste 1-serie var en succes, der siden lanceringen i 2004 er blevet solgt i næsten 12.000 styks, og som i 2018 blev kåret som Årets Brugtbil. Det bliver spændende at se, om den forhjulstrukne efterfølger bliver lige så vel modtaget, og om de velkendte BMW-køreegenskaber forbliver intakte.
Kan du ikke vente til september, er den ‘gamle’ 1-serie stadig et formidabelt brugtkøb. Lige nu er der over 300 brugte BMW 1-serie til salg på Bilbasen.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.