Nyheder

Bimmer uden baghjulstræk: Læs alt om den nye BMW 1-serie

Af i Nyheder
Den populære BMW 1-serie, der blev kåret til Årets Brugtbil i 2018, er på vej i en ny generation. Og ja, det bliver endnu en bimmer uden baghjulstræk. Vi kigger nærmere på den nye BMW 1-serie lige her.

Af: Simon Hallenslev / d. 4. juni 2019

”Hvis du vil have forhjulstræk – så bak!”

…Sådan lød det halv-flabet, da BMW i deres markedsføring skulle vise muskler overfor konkurrenterne for bare en håndfuld år siden. I dag har piben dog fået en anden lyd.

Den nye BMW 1-serie, der har premiere på biludstillingen IAA i Frankfurt til september, får nemlig forhjulstræk fuldstændig ligesom BMW 2-serie Gran Tourer, 2-serie Active Tourer og BMW x1 sDrive.

LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2018: Derfor er BMW 1-serie det bedste brugtkøb

Og hvorfor så give afkald på dét? Jo, det handler først og fremmest om kroner og ører. Baghjulstræk er bare dyrere at smide i nye biler end forhjulstræk. Og så er det også værd at huske, at BMW ejer Mini. Så ved at gøre 1-serien forhjulstrukken, kan teknologi og platform nemmere ’genbruges’ på tværs af mærkerne.

Dernæst gør forhjulstrækket det også muligt for BMW at udbedre et af kritikpunkterne ved den tidligere 1-serie; bagsædepladsen.

BMW 1-serie

Baghjulstræk eller bagsædeplads?

Den forhenværende 1-serie havde ganske enkelt mindre bagsædeplads end konkurrenterne Audi A3, Mercedes A-klasse og Ford Focus. Én af årsagerne til det var, at baghjulstræk kræver en større kardantunnel til drivakslen – og dét fylder på bagsædet.

Selvom den nye BMW 1-serie er fem millimeter kortere end forgængeren, får bagsædepassagerer 33 millimeter mere plads til knæene. Bagagerummet på 380 liter er ligeledes 20 liter større end i forgængeren. De 380 liter bliver til 1.200 liter, når bagsæderne lægges ned.

LÆS OGSÅ | Test af Årets Brugtbil 2018: Det skal du tjekke inden du køber

Den nye bimmer bliver 34 millimeter bredere end forgængeren, og højden er øget med 13 millimeter. Det giver 13 millimeter mere albueplads til bagsædepassagererne. Men altså på bekostning af baghjulstrækket.

Den nye generation fås med firehjulstræk i flagskibsmodellerne M135i xDrive med 306 benzin-heste og 120d xDrive med 190 dieselheste – begge med fire cylindre. De resterende husmandsversioner 118i, 116d og 118d bliver forhjulstrukne. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at gøre for dynamikken bag rattet, som hidtil var det helt store es i ærmet for den udgående 1-serie.

Mere ekstraudstyr

Køber du den nye 1-serie, har du mulighed for at sætte flere krydser på ekstraudstyrslisten, end du har kunnet tidligere. Nu kan du nemlig få ekstraudstyr, der førhen har været reserveret til de større BMW’er som 3-serie og 5-serie.

Er du ivrig med kuglepennen, kan du få panorama-glastag, elektrisk bagklap, parkeringsassistent og head-up display til din 1-serie. Du kan også få BMWs ”Gesture Control”, så du med bevægelser og fagter kan skrue op og ned for lyden i radioen eller tage et opkald. Der er endnu ingen priser på ekstraudstyret, men der er vidst ingen tvivl om, at det bliver smådyrt.

LÆS OGSÅ | Brugttest: Køreglæden er størst i BMW 4- og 3-serie

Som standard får BMW 1-serie de gængse sikkerhedssystemer som ”City Brake” og vognbaneassistent, der trækker igen, hvis du er på vej over i en anden vejbane. Skal du helgarderes på sikkerhedsfronten, kan du også tilkøbe adaptiv fartpilot og BMWs svar på Teslas Autopilot, der kan hjælpe dig med at styre bilen.

Den sidste 1-serie var en succes, der siden lanceringen i 2004 er blevet solgt i næsten 12.000 styks, og som i 2018 blev kåret som Årets Brugtbil. Det bliver spændende at se, om den forhjulstrukne efterfølger bliver lige så vel modtaget, og om de velkendte BMW-køreegenskaber forbliver intakte.

Kan du ikke vente til september, er den ‘gamle’ 1-serie stadig et formidabelt brugtkøb. Lige nu er der over 300 brugte BMW 1-serie til salg på Bilbasen.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.