Nyheder

BMW 4 Gran Coupé er nu klar til salg i Danmark

Anden generation 4-serie Gran Coupé fås med fire forskellige motorer op til 374 hk. Priserne starter ved 598.851 kr. – eller 6.495 kr. om måneden på privatleasing.

Af: Morten Bek / d. 16. november 2021

BMW havde næppe regnet med, at Gran Coupé-udgaven af 4-serien skulle blive helt så stort et salgshit, som den er blevet. Den første generation kom på markedet i 2015 og er siden solgt i flere end 860.000 eksemplarer.

I Danmark har 4-serie Gran Coupé etableret sig som populært alternativ til den klassiske 3-serie, Med lidt mere spræl i designet end 3-serien og en praktisk stor bagklap har 4 Gran Coupé noget til både feinschmeckere og familiemennesker.

LÆS OGSÅ | TEST: Den nye BMW 4-serie Cabriolet er en af de bedste åbne biler

Nu er en helt ny 4-serie Gran Coupé klar til at indynde sig hos danskerne. Også denne gang deler Gran Coupé grundlæggende design, teknik og mekanik med de øvrige 4’ere, Coupé og Cabriolet. Den kontroversielle grill med de to høje nyrer er her lige så prominent, som på Coupé og Cabriolet. Til glæde eller irritation, alt efter hvem man er.

Basismodellen har 184 hk, den kraftigste 374 hk

Som 4-serie Coupé og Cabriolet adskiller den nye Gran Coupé sig ikke kun fra 3-serien ved sit design. Undervognen kommer bl.a. med bredere sporvidde og mere sportslig opsætning, og styretøjet byder på mere præcision.

Når det kommer til udvalget af motorer, er forskellene færre. De fire motorer, BMW ved introduktionen tilbyder i den nye 4-serie Gran Coupé er gamle kendinge fra bl.a. 3-serien.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW X5 45e sætter plug-in-konkurrenterne fra Audi og Mercedes-Benz til vægs

Hvis hestekræfter ikke nødvendigvis står højt på ønskelisten, vil basisudgaven 420i med 184 hk kunne gøre en god figur. Som alle øvrige varianter har den 8-trins automatgear som standard, og den har baghjulstræk.

Samme 2-liters motor, strukket til 245 hk (et fald på 13 hk i forhold til 3-serien – sandsynligvis på grund af emissionskrav), finder man i 430i. Med 6,2 sekunder fra 0-100 km/t er den markant hurtigere end basismodellen, som gør det på 7,9 sekunder.

For de fornuftige, som kører mange kilometer, er der indtil videre en enkelt dieselvariant: 420d med 190 hk.

Tronende langt over de tre øvrige versioner sidder topmodellen M440i xDrive. Med sekscylindret benzinmotor med 374 hk og firehjulstræk er den tæt på at være en M-model – uden helt at være det. 0-100 km/t er overstået efter kun 4,7 sekunder.

BMW fylder godt med standardudstyr i 4 Gran Coupé

Vi skal kun få år tilbage for at finde BMW’er, hvor alt det gode kostede ekstra. Da 4-serie Gran Coupé kom på markedet i 2015 var det med halogenforlygter og uden fartpilot.

I dag er BMW langt mere gavmild, og standardudstyret i 4 Gran Coupé er næsten prangende. 420i, 430i og 420d kommer i Danmark med M Sport-udstyr som standard – M440i xDrive som Connected.

LED-forlygter, 18″ alufælge og metallak pynter som standard på ydersiden. Elbetjent bagklap, digital instrumentering, navigation, sportssæder med justerbar sidestøtte, adaptiv fartpilot og aut. klimaanlæg med 3 zoner er også standard.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny BMW M5 Competition generobrer tronen

4-serie Gran Coupé er selvfølgelig dyrere end 3-serie sedan og stationcar, men i forhold til 4-serie Coupé er der nogle tusinde kroner at spare.

Basismodellen 420i Gran Coupé M Sport starter på 598.851 kr. (beskatningsgrundlag for firmabilister: 533.000 kr.). Med 245 hk koster 430i Gran Coupé M Sport fra 642.551 kr. (573.000 kr.), mens 420d Gran Coupé M Sport fås fra 655.051 kr. (583.000 kr.). Topmodellen M440i xDrive Connected tager BMW 857.111 kr. for (770.000 kr.)

4 Gran Coupé fås også på privatleasing – 36 måneder med 20.000 km om året og førstegangsydelse på 40.-45.000 kr. 420i koster 6.495 kr. om måneden, 420d koster 7.495 kr. om måneden og 430i koster 6.795 kr. om måneden. Topmodellen med 374 hk står ikke på prislisten for privatleasing.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.