Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
Af: Morten Bek / d. 16. november 2021
BMW havde næppe regnet med, at Gran Coupé-udgaven af 4-serien skulle blive helt så stort et salgshit, som den er blevet. Den første generation kom på markedet i 2015 og er siden solgt i flere end 860.000 eksemplarer.
I Danmark har 4-serie Gran Coupé etableret sig som populært alternativ til den klassiske 3-serie, Med lidt mere spræl i designet end 3-serien og en praktisk stor bagklap har 4 Gran Coupé noget til både feinschmeckere og familiemennesker.
LÆS OGSÅ | TEST: Den nye BMW 4-serie Cabriolet er en af de bedste åbne biler
Nu er en helt ny 4-serie Gran Coupé klar til at indynde sig hos danskerne. Også denne gang deler Gran Coupé grundlæggende design, teknik og mekanik med de øvrige 4’ere, Coupé og Cabriolet. Den kontroversielle grill med de to høje nyrer er her lige så prominent, som på Coupé og Cabriolet. Til glæde eller irritation, alt efter hvem man er.
Som 4-serie Coupé og Cabriolet adskiller den nye Gran Coupé sig ikke kun fra 3-serien ved sit design. Undervognen kommer bl.a. med bredere sporvidde og mere sportslig opsætning, og styretøjet byder på mere præcision.
Når det kommer til udvalget af motorer, er forskellene færre. De fire motorer, BMW ved introduktionen tilbyder i den nye 4-serie Gran Coupé er gamle kendinge fra bl.a. 3-serien.
LÆS OGSÅ | TEST: BMW X5 45e sætter plug-in-konkurrenterne fra Audi og Mercedes-Benz til vægs
Hvis hestekræfter ikke nødvendigvis står højt på ønskelisten, vil basisudgaven 420i med 184 hk kunne gøre en god figur. Som alle øvrige varianter har den 8-trins automatgear som standard, og den har baghjulstræk.
Samme 2-liters motor, strukket til 245 hk (et fald på 13 hk i forhold til 3-serien – sandsynligvis på grund af emissionskrav), finder man i 430i. Med 6,2 sekunder fra 0-100 km/t er den markant hurtigere end basismodellen, som gør det på 7,9 sekunder.
For de fornuftige, som kører mange kilometer, er der indtil videre en enkelt dieselvariant: 420d med 190 hk.
Tronende langt over de tre øvrige versioner sidder topmodellen M440i xDrive. Med sekscylindret benzinmotor med 374 hk og firehjulstræk er den tæt på at være en M-model – uden helt at være det. 0-100 km/t er overstået efter kun 4,7 sekunder.
Vi skal kun få år tilbage for at finde BMW’er, hvor alt det gode kostede ekstra. Da 4-serie Gran Coupé kom på markedet i 2015 var det med halogenforlygter og uden fartpilot.
I dag er BMW langt mere gavmild, og standardudstyret i 4 Gran Coupé er næsten prangende. 420i, 430i og 420d kommer i Danmark med M Sport-udstyr som standard – M440i xDrive som Connected.
LED-forlygter, 18″ alufælge og metallak pynter som standard på ydersiden. Elbetjent bagklap, digital instrumentering, navigation, sportssæder med justerbar sidestøtte, adaptiv fartpilot og aut. klimaanlæg med 3 zoner er også standard.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny BMW M5 Competition generobrer tronen
4-serie Gran Coupé er selvfølgelig dyrere end 3-serie sedan og stationcar, men i forhold til 4-serie Coupé er der nogle tusinde kroner at spare.
Basismodellen 420i Gran Coupé M Sport starter på 598.851 kr. (beskatningsgrundlag for firmabilister: 533.000 kr.). Med 245 hk koster 430i Gran Coupé M Sport fra 642.551 kr. (573.000 kr.), mens 420d Gran Coupé M Sport fås fra 655.051 kr. (583.000 kr.). Topmodellen M440i xDrive Connected tager BMW 857.111 kr. for (770.000 kr.)
4 Gran Coupé fås også på privatleasing – 36 måneder med 20.000 km om året og førstegangsydelse på 40.-45.000 kr. 420i koster 6.495 kr. om måneden, 420d koster 7.495 kr. om måneden og 430i koster 6.795 kr. om måneden. Topmodellen med 374 hk står ikke på prislisten for privatleasing.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.