Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ny BMW i4 eDrive35 med 286 hk og 490 km

Ny “basisudgave” af den elektriske BMW i4 kommer med samme ydelse som iX3 og en udmærket rækkevidde på op til 490 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

BMW udvider og tilføjer en ny udgave af den elektriske i4: Den nye i4 eDrive35 bliver basismodel i i4-familien – med færre hestekræfter, mindre batteri og kortere rækkevidde end i4 eDrive40 og i4 M50.

Ordet basismodel kan lyde lige så trist som blødt knækbrød, men når det kommer til den nye i4-basismodel, vil de fleste nok mene, der er rigeligt af både det ene og det andet.

LÆS OGSÅ | Test: M for mange Muskler – og mindre Morskab

De to eksisterende i4-varianter, eDrive40 og M50, har et batteri med en kapacitet på 83,9 kWh. I4 eDrive40 har en elmotor og får med sine 340 hk op til 585 kilometer ud af en fuld opladning – i4 M50 med to elmotorer og 544 hk kan med WLTP-normen i ryggen klare op til 512 kilometer.

Billederne viser i4 eDrive40 med 340 hk, men den nye i4 eDrive35 med 286 hk vil se nogenlunde lige sådan ud

Batteriet skrumper til 70,2 kWh

I i4 eDrive35 har BMW skruet ned for det hele. Størrelsen på batteriet, rækkevidde, elmotorens ydelse – og ladehastigheden. Men det er fra et højt niveau til et helt okay niveau.

35’eren har en batteri med en kapacitet på 70,2 kWh (netto – anvendelig – 66 kWh), så det er med andre ord skrumpet med 13,7 kWh. Man kan lynlade med op til 180 kW (de øvrige i4’ere: Op til 205 kW).

LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!

Et mindre batteri kommer med lavere vægt, og derfor får den nye basismodel mere ud af en opladning – og batteriets mindre kapacitet modvirkes i nogen grad. På en opladning kan i4 eDrive35 levere op til 490 kilometer (WLTP), som er tæt på M50’erens rækkevidde på op til 512 kilometer.

Lækkert interiør, som stammer fra den almindelige 4-serie. Med den forskel, at i4 har det nye iDrive 8 med to fritstående, sammenhængende skærme til instrumentering og infotainment

Motorydelsen er på 286 hk/400 Nm, som er det samme som i SUV’en iX3, og der “mangler” dermed 54 hk i forhold til i4 eDrive40. Men alligevel er 0-100 km/t næsten lige så hurtigt overstået i 35’eren som i den stærkere 40: 6 sekunder rent – mod 5,7 sekunder i 40’eren.

LÆS OGSÅ | Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.

Produktionen af i4 eDrive35 påbegyndes i november. Canada bliver det første marked til at modtage den nye i4-variant. Hvornår den lander i Danmark, ved vi først på et senere tidspunkt.

De eksisterende i4-modeller fås som eDrive40 med 340 hk til 502.828 kr. og som M50 med 544 hk til 600.608 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.