juli 20, 2022

Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.

Den første elektriske BMW 7-serie – med 544 hk og rækkevidde op til 624 kilometer – er luksus til luksuspris.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Elbiler i alle klasser – fra de små bybiler til de største limousiner. BMW har lang erfaring med den særprægede lille i3, og den nye i4 er en af de første elbiler, som giver Tesla Model 3 kamp til stregen.

Nu skal det være rivalen Mercedes’ tur til at få konkurrence fra BMW til deres elektriske topmodel – EQS. Med i7 lancerer BMW sin største elbil, der samtidig er den første 100 procent elektriske 7-serie. Den danske pris på i7 er nu på plads.

LÆS OGSÅ | Ny BMW 7-serie er helt elektrisk

Den nye i7 og konkurrenten EQS er begge lange limousiner med pompøs luksus fra inderst til yderst. Men især på et punkt er der afgørende forskel: Mens i7 deler platform og design med den nye 7-serie, der kommer med forbrændingsmotor og som plug-in hybrid, så er EQS slet ikke i familie med den traditionelle S-Klasse.

Som med vin er man nødt til at smage efter for at finde noterne… Noter af Alfa Romeo 166?

EQS er dyrere end i7

Hvor en bil som den nye Mercedes EQE (med 245 hk fra 650.000 kr.) og en kommende BMW i5 bliver opnåelige, i hvert fald for nogle firmabilister og taxachauffører, så er prisskiltene på de helt store elektriske limousiner mindre “danskervenlige”.

Mercedes EQS fås i varianter med 333, 449, 523 og 761 hestekræfter. Den stærkeste som første elbil fra AMG. Priserne starter lige nu på 1.111.000 kr. med 333 hk og rækkevidde helt op til 758 kilometer.

LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Prisskiltet på den nye i7 ligger langt over. Der er kun et prisskilt, for indtil videre fås i7 kun i den 544 hk stærke variant i7 xDrive60, der med 101,7 kWh i batteripakken har mulighed for rækkevidde op til 624 kilometer.

Prisen uden ekstraudstyr er 1.548.000 kr. En pris som faktisk er lidt lavere end for den tilsvarende EQS – EQS 580 4Matic med 523 hk og rækkevidde på 661 kilometer koster uden ekstraudstyr fra 1.625.000 kr.

Også BMW har omfavnet rattet med kun to eger. Kabinen er, heldigvis, mindre pompøs end den i konkurrenten EQS fra Mercedes

Den glødende grill koster ikke ekstra

Det er nok ikke dumt at satse penge på, at i7 senere kommer i mindst en udgave med færre kræfter og endnu længere rækkevidde end 60-versionen. Da der allerede også findes M-versioner af i4 og iX (i4 M50 med 544 hk og iX M60 med 619 hk), kommer der selvfølgelig også en i7 M.

Her i starten er det i7 xDrive60 eller ingen i7. Den er heldigvis godt udstyret – og ikke bare med kræfter og rækkevidde.

LÆS OGSÅ | AMG på el: 687 hk til 1,2 millioner kroner

Du får den store grill med lys i (Iconic Glow), 19″ hjul, adaptive LED-forlygter, adaptiv luftundervogn, panoramasoltag, døre som lukker automatisk det sidste stykke (soft close), indtræk i kunstlæder, sædevarme for og bag, automatisk klimaanlæg med fire zoner og utallige assistenter.

Udover standardversionen fås M Sport- og M Sport Pro-versioner med bl.a. mørktonede 20″ hjul og mørke detaljer i stedet for krom. Ekstraudstyr er forholdsvis billigt til elbiler, så for kun 25.624 kr. kan man få Connoisseur-pakke med massage og ventilation i forsæderne.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS