Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Lars Krogsgaard
Det var et atypisk felt af meget forskellige finalistbiler, der trillede frem på Jyllandsringen i oktober. Årets Bil i Danmark 2024 skulle findes mellem store firehjulstrækkere, små og mellemstore budgetbiler samt strømlinede sedaner i den dyre ende… Men nu er vinderen fundet!
Det er BMW i5, der er Årets Bil i Danmark 2024 med en ganske overbevisende sejr. Den bayerske elbil fik nemlig hele 144 point med et overtag på 43 point ned til andenpladsen, der tilfaldt VW ID.7. Tredjepladsen gik til XPeng G9, der med 95 point krøb sig tæt på ID.7, der altså endte med 101 point.
Årets afstemning endte således mindre dramatisk end sidste års kåring, hvor et enkelt point adskilte første- og andenpladsen. De resterende biler, BYD Dolphin, Kia EV9, Hyundai Kona og Toyota Prius, må slås om resterne, hvor sidstnævnte må tage til takke med 60 point og en sidsteplads. En forklaring hertil må være, at Prius er den eneste af finalisterne, der ikke fås som elbil. I år er nemlig femte år i træk, at en elbil løber med titlen.
Til Årets Bil 2024 var Bilbasen repræsenteret med to jurymedlemmer: Morten Bek og mig, Simon Hallenslev. Herunder kan du se, hvordan vi rangerede finalisterne til afstemningen. Til afstemningen har hvert jurymedlem 30 point, der skal fordeles mellem de syv finalistbiler.
BMW i5: 9 point
Hvorfor give en stor og dyr elbil flest point, som jeg har gjort? Fordi danskerne køber mange dyre elbiler – og i5, særligt basismodellen, giver meget bil for pengene. Den er luksuriøs, ekstremt velkørende.
VW ID.7: 7 point
Jeg har givet ID.7 næstflest point. Med lavere priser netop offentliggjort giver den endnu mere mening. Den er rummelig, behagelig, stærk og nøjsom.
XPeng G9: 6 point
Med lang rækkevidde bliver G9 en dyr bil, og det er svært i forhold til, at mærket er nyt og ukendt. Når det er sagt, er G9 virkelig velkørende og lækker, så jeg havde den med i top 3.
Hyundai Kona: 4 point
Kona er blevet større og mere harmonisk, og den elektriske har lang rækkevidde og giver god mening. Prisen er lidt for høj i forhold til, hvor markedet ligger.
BYD Dolphin: 3 point
Dolphin er først og fremmest prisbillig. Den er dog ikke helt så gennemført som Cupra Born, der er en ældre bil, og pris alene giver aldrig en vinder.
Kia EV9: 1 point
EV9 er tilpasset store omgivelser – skabt til lande, hvor biler skal være store. Den imponerer med sin “tilstedeværelse” og et lækkert interiør, men jeg er i tvivl om, hvad danskerne siger til det høje prisleje.
Toyota Prius: 0 point
0 point til Prius. Her var chancen for at bruge et kendt navn til at skabe en elbil med meget lavt forbrug. I stedet laver Toyota en plug-in hybrid, når kunderne ikke længere gider dem.
BMW i5: 8 Point
BMW i5 er til den mest helstøbte bil i feltet og er den, jeg helst vil have holdende selv. Velbygget og velkørende på en måde, så man reelt er ligeglad om det er el, benzin eller skolekridt, den kører på.
VW ID.7: 6 Point
Jeg var meget i tvivl om pointfordelingen mellem ID.7 og G9. Det er nu alligevel tyskeren, der tager det ene ekstra point på grund af en klassisk tysk genkendelighed og brugervenlighed.
XPeng G9: 5 Point
Her er et vaskeægte slagtilbud fra kinesisk side, der har takter som en tysker. Komfortabel, velbygget og luksuriøs. Luksusudstyret hiver dog hurtigt prisen op i samme leje som tyskerne, hvor den i sidste ende mangler netop genkendelighed, brugervenlighed og finpudsning af assistentsystemerne.
Hyundai Kona: 4 Point
Kona er bedre end nogensinde før med mere komfort, mere plads og fortsat alsidighed i drivlinjer. Kabinen er dog for sølle i plastkvaliteten til, at jeg hiver armene over hovedet.
Kia EV9: 3 Point
Det var svært at give EV9 så få point, fordi den er så fed at se på samt absurd rummelig og godt bygget. Den er bare for dyr til, at jeg spår den nogen chancer på det danske marked.
Toyota Prius: 2 Point
Åh, lille Prius. Du er den fedeste af din slags nogensinde! Som plug-in hybridbil er du bare dømt ude fra startskuddet, selvom du er en god bil på bunden.
BYD Dolphin: 1 Point
Måske manges favorit til i dag. Ikke min. Dolphin får sit ene point for sin attraktive pris. De militante assistentsystemer og unuancerede køreegenskaber gør dog, at det ikke kan blive til mere end ét point.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.