juli 5, 2023

BMW i7 med ekstraordinært lækkert ekstraudstyr

Der er selvsagt mange krydser at vinge af på ekstraudstyrslisten til BMW i7, men ét af dem slår alle de andre.

TEKST Jacob Dalby FOTO Jeppe Dalby

Det er en af de største, dyreste og lækreste elbiler overhovedet på det danske marked – hvis ikke dén lækreste. Det er luksus af yderst fin karat, og det er bestemt ikke svært at se samhørigheden med BMW-ejede Rolls Royce.

Og nej, vi er ikke på Rolls Royce-niveau, hvor tæpperne på gulvet er centimeter-tykke og kabinen belagt med ædle metaller. Men vi er godt på vej derhen. Det og meget mere har Morten Bek beskrevet i den fulde test af BMW i7, som du finder via linket herunder.

Og det er netop indenfor, at BMW i7 kan udstyres med noget ret usædvanligt for biler. En knap 32 tommer stor trykfølsom skærm med op til 8K-opløsning i kombination med et Bowers & Wilkens-surroundlydsystem med 30 integrerede højttalere.

Blæret startfrekvens

Oplevelsen starter allerede før der overhovedet bliver vist noget på skærmen. Når den kører ned fra loftet, rulles solskærmene op for vinduerne og panoramaglastaget formørkes af endnu et gardin. Samtidig initieres lounge-mode, hvor passagersædet rykker helt frem, en fodstøtte kommer ud, og bagsæderyglænet glider ned, mens siddehynden forlænges med et stort stykke.

Det er som at sidde i en rumraket, hvor en startfrekvens bliver sat i værk, inden der for alvor skal sættes fut i fejemøjet. Og når det hele så ovenikøbet sker med 130 km/t, hvor i7 bevæger sig roligt og tungt over asfalten, og man sidder i komplet lydløshed som i et lydstudie, giver det en varm, varm følelse af suverænitet.

Det er faktisk lidt en unik oplevelse. Jeg forestiller mig, at det må være lige sådan det føles, at flyve på første klasse i de der lukkede kabiner med Emirates.

Hele sekvensen bliver sat i værk med de krystalklare, trykfølsomme skærme integreret i bagdørene til betjening af alt omkring sæder, lyd, gardiner – og naturligvis den store skærm.

Royale fornemmelser på bagsædet

Der er naturligvis masser af plads på bagsædet, og med krydset på ekstraudstyrslisten ud for Executive Lounge til 84.123 kr. tilføjes lounge-sæderne og skærmen. Jeg tror faktisk ikke, jeg har så godt i et bagsæde før.

Når skærmen er kørt på plads, som sker i løbet af få sekunder, betjenes den enten direkte på skærmen eller fra de små skærme i bagdørene. Streaming af indhold sker med eksempelvis Google Chromecast, så alt indhold på din telefon kan streames over på skærmen.

Og så er der lydsiden. Det store Bowers & Wilkens Diamond-lydsystem er ekstraudstyr, men er du alligevel i gang med at sætte krydser, bør du sætte et her også. Jeg skal ærligt sige, at jeg ikke har den store forudsætning for at vurdere kvaliteten af et lydanlæg – men jeg har hørt mange, og det her er i sandhed et af de allerbedste.

Men du har ingen chauffør?

Nej. Det er alligevel de færreste af os, der bliver kørt rundt med chauffør. Så hvornår er det, at man får fornøjelsen af den eksklusive biografoplevelse, hvis du også gerne vil have oplevelsen bag rattet af i7?

Sjældent, naturligvis. Men i løbet af ugen, hvor bilen var til test, nåede jeg heldigvis at opleve systemet i funktion tre gange.

Først på biografdate med konen på Tisvildeleje Strand. Vi parkerede med fronten mod solnedgangen og satte ‘A Star Is Born’ på.

Sønnike blev også kørt i vuggestue på bagsædet. Godt nok i autostol, så han desværre ikke fik fornemmelsen af de tilbagelænede sæder – men han var alligevel fuldt opslugt af YouTube-playlisten ‘Gravko’, så han havde nok ikke tænkt over det alligevel.

Og så naturligvis under opladning på farten. Ind på lynladerstationen, i med stikket og om på bagsædet med yndlings Netflix-serien. Det er en af de få gange, hvis ikke den eneste, det ikke har været irriterende at skulle lade elbilen.


SPECIFIKATIONER

BMW i7 xDrive60

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 544 hk/745 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 18,4-19,6 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 101,7 kWh
Rækkevidde: 591-625 kilometer
Ladekapacitet: Op til 195 kW
Mål (L/B/H): 460/183/152 cm
Køreklar vægt: 2.715 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 500 liter

Pris: 1.559.080 kr. (i7 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 200.000 / 22.495 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 1.396.600 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS