Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk

Den nye BMW i7 er en af de største og dyreste elbiler – og den er på alle måder en af de bedste. Hvis man altså kan lide designet på den store sedan.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Der har altid været forskel på biler fra BMW og biler fra Mercedes-Benz. Nogle gange blot i nuancerne, men næsten altid på helt mærkbare og meget synlige områder.

Til sin ultimative luksus-elbil EQS har Mercedes-Benz valgt at lade S-Klasse være S-Klasse og i stedet introducere en platform kun til elbiler og et design så strømlinet og aerodynamisk, at en S-Klasse kommer til at ligne en Bauhaus-boligblok ved siden af.

LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

BMW har den modsatte tilgang, og det er både til valg af platform og design. Topmodellen blandt elbiler er den nye i7, og det er kun i designdetaljer, den ikke ligner enhver anden 7-serie med forbrændingsmotor på en prik. Den nye 7-serie tager sig ikke det mindste aerodynamisk ud, og alt efter hvem der ser på den, er den enten hovedrystende grim eller prangende elegant.

I7 er en af de største elbiler

Mercedes EQS smyger sig gennem luften i sådan en grad, at få andre biler er så aerodynamiske som den. Det fortæller Mercedes gerne igen og igen, så diverse skrivelser er fulde af referencer til det vindglatte karrosseri. Jeg leder forgæves efter ord som vindmodstand, aerodynamik og luftkasteller i pressemeddelelser om i7. 

BMW-designerne har lavet en mastodont. 7-serien er 13 cm længere end før, og i7 er 539 cm lang. En af de største biler på det danske marked og en af de største elbiler. Det er derfor, jeg føler, jeg skal have et helt vogntog med, når jeg drejer ud fra en sidevej eller kører omkring på p-pladsen ved supermarkedet. 

LÆS OGSÅ | Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.

Konkurrenten EQS er en kompakt sedan på bare 522 cm med stor bagklap for mere praktisk adgang til bagagerummet, mens i7 er helt i gennem en klassisk sedan. Adgangen til det 500 liter store bagagerum i i7 er ubesværet, og under en lem er der plads til ladekabel og meget mere.

Ikke kun designet er så forskelligt, som det nogensinde har været mellem BMW og Mercedes-Benz. Aerodynamiske kompromisser giver i7 xDrive60 et lidt højere forbrug end en tilsvarende EQS 580 4Matic, men den store forskel er, hvordan du bliver modtaget i kabinen.

Alle dørene kan åbnes på en gang

Ingen tvivl om, at BMW ejer Rolls-Royce. Fra den britiske gren af koncernen, hvor alt er belagt med centimeter tykt uld og ædle metaller, har BMW ladet sig inspirere til opvisning i unødvendigt, men særdeles fascinerende udstyr. 

Adgangen til den forventet meget rummelige kabine sker, uden at man behøver at trække i døren. Et tryk på knappen ved dørhåndtaget, og døren svinger automatisk helt op ved hjælp af en elmotor. Gennem infotainmentsystemet kan man lave et show, der vil overraske og forundre de fleste: Alle døre kan åbnes og lukkes på en gang fra skærmen. For 18.749 kr. er det show alle pengene værd.

LÆS OGSÅ | Lucid annoncerer ny SUV, mens Air stadig er på vej til Danmark

I førersædet sætter man sig ned, og døren lukker automatisk, uden at man rører ved noget. Det sker med et smæk, men med akkuratesse og vellyd fra døren. I testbilen er der valgt et indtræk i en kombination af gråt læder, cashmere og uld, og det er befriende blødt og behageligt at røre ved. Måtterne er tykke og bløde, så jeg synes, jeg bør tage skoene af, før jeg stiger ind.

På plads bag rattet sidder jeg på helt klassisk BMW-manér. Det multijusterbare sæde kan sænkes så dybt, at jeg har problemer med at se op over rattet og ud af sideruderne. Det står i skarp kontrast til EQS, hvor sædet står for højt og kørestillingen ikke integrerer den, der sidder bag rattet. I EQS sidder man som i en crossover, og på bagsædet sidder man heller ikke, som man forventer det i en stor luksussedan.

BMW laver lounge, Mercedes-Benz vulgær natklub

Aldrig har jeg siddet bedre i et bagsæde, end jeg gør i i7. Den Dravit-grå testbil er veludstyret med bekostelige indslag fra ekstraudstyrslisten. Som jeg forventer, kunderne også vil gøre det. Den har ikke den enorme Theatre Screen-skærm på tværs i loftet, hvor Gurli Gris eller Bloomberg, alt efter publikum, kan køre som i en lille biograf.

LÆS OGSÅ | 2022-oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Men den har Executive-pakke, Connoisseur-pakke, BMW Individual Gran Lusso-interiør, panoramaglastage med Sky Lounge, Crafted Clarity, Bowers & Wilkens Diamond-surroundlyd og yderligere mange, mange andre ting. Ekstraudstyret beløber sig til lige over 600.000 kr., og i7 er slet ikke ringe udstyret, hvis man vælger den foruden ekstra krydser.

I dørene sidder krystalklare skærme til betjening af alt omkring sæder, lyd og gardiner, og er der chauffør på, trykker man på lounge-funktionen og får en oplevelse som på business class. Passagersædet rykker helt frem, en fodstøtte kommer ud, og bagsæderyglænet glider ned, mens siddehynden forlænges med et stort stykke. På med massage og varme, og jeg er klar til en god nats søvn.

Mercedes-Benz har skabt et image med smukke, lækre kabiner med tykke materialer, som BMW tidligere havde svært ved helt at være med på. Med iX viste BMW nye sider, og med S-Klasse, C- Klasse og EQS har Mercedes-Benz også vist nye tider. Denne gang er det BMW, der i den grad har fat i den lange ende.

LÆS OGSÅ | BMW viser nyrer på en ny måde

Mercedes-Benz designer kabiner, der bærer præg af vulgær smag på andre markeder langt fra Europa. EQS er som en vulgær natklub, hvor tunge fløjlsgardiner og ultra-skingre farver skal få dig til at tro, at du er noget særligt. Men bag gardinet er der tynde materialer, og det hele virker heller ikke altid (held og lykke med de humørsyge ydre dørhåndtag). EQS har opulent design og ikke nok at have det i.

Den nye i7 har lounge-stemning, tykke og solide materialer. Hvis man vil, har den også pralende lysshow, men den har altid rigtige knapper i rattet, til sæderne og til køreindstillingerne.

Kører så stor, som den er

Hvis nogen skulle ønske at forsøge sig med at kamuflere en 539 cm lang BMW, så kan det aldrig lykkes. Hverken i virkelig eller overført betydning. Det tunge, lange karrosseri med massive flader er anonyme ved siden af den gigantiske grill, mens der i den anden ende af i7 hersker anderledes anonymitet.

Hvis det så er i overført betydning, møntet på køreegenskaberne, er det lige så umuligt at gemme den store i7. Den vejer, strippet for ekstraudstyr, 2.715 kilo, og jeg er sikker på, at den med sine 600.000 kr. ekstra spredt rundt i bilen, og med to voksne ombord, banker på døren til de 3 tons.

LÆS OGSÅ | Køb BMW i4 som eDrive35 og spar 45.000 kr.

Så stor og tung en bil kræver, at man holder godt øje og hverken ligger for langt ude i den ene eller anden side af vejen. I7 bevæger sig roligt og tungt over asfalten, hvor man sidder i komplet lydløshed og som i et lydstudie. Den har bedre affjedringskomfort end EQS, og time efter time har jeg bare lyst til at køre videre.

Sidevind er et problem for mange store BMW-modeller, jeg har kørt gennem tiden. I7 er også påvirket, desværre, men i mindre grad. Styretøjet er sløvere end i andre BMW-modeller, som passer meget godt til så stor og tung en elbil. Undervognen, derimod, er i helt perfekt balance, og vejgreb og svingevner er sublime.

Der er både trykfølsomme flader og klassiske knapper på rattet. Krystalglas-elementerne til bl.a. sædejustering og iDrive-controller koster 10.526 kr.

544 hk gør det så rigeligt

Der er, indtil videre, bare den ene i7-model. Som xDrive60 har den firehjulstræk og 544 hk, og rækkevidden med batteri på lige under 102 kWh er omkring 600 kilometer. Man rejser gennem landet, på motorvejen, med en rækkevidde på 400-450 kilometer, vil jeg skyde på, og med 195 kW som maksimal ladekapacitet går det hurtigt med opfyldningen.

Det sker sjældent under testen, at jeg udnytter de 544 hk, og BMW kan bare smide 150 af dem, og jeg ville være ligeglad. Men der forventes mange kræfter i en stor luksus-elbil, og i7 xDrive60 kan storme fremad, næsten som en overpumpet Tesla. Elmotorerne siger ikke den mindste lyd, når man gør det. Jeg holder mig hellere til den afslappede stil, som i7 til fulde også leverer. Så det vil være passende, at der på et tidspunkt kommer en i7 med færre kræfter.

LÆS OGSÅ | Første tur: BMW iX1 lander i et minefelt

En i7 er dyrere end en EQS, men kun fordi EQS fås i to svagere udgaver end den EQS 580 4Matic med 523 hk, som i7 xDrive60 er sammenlignelig med. Og så fordi, i7 kommer med mere udstyr som standard. Prisen er 1,56 millioner kroner. Før man beslutter sig for, at det er uhyrligt mange penge, så se engang på, hvor mange EQS der allerede, efter cirka halvandet år, der kører i Danmark: 180 styk.

BMW i7 har et, ahem, særpræget design, som er mere abstrakt end kønt. Kan man forholde sig til designet, og måske endda holde af det, er i7 et mesterværk af en elbil.


SPECIFIKATIONER

BMW i7 xDrive60 

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 544 hk/745 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 240 km/t
Batterikapacitet: 101,7 kWh
Rækkevidde: 591-625 kilometer
Forbrug: 18,4-19,6 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 195 kW
Mål (L/B/H): 460/183/152 cm
Køreklar vægt: 2.715 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 500 liter

Pris: 1.559.080 kr. (i7 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 200.000/22.495 kr. (i7 fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 1.396.600 kr. (i7 fås fra denne pris)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.