BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Siden marts i år har vi vidst, at 2025 ville blive året for en afløser til BMW iX3. En længe ventet afløser på den nye Neue Klasse-arkitektur, der skal være førende på effektivitet og nye teknologier.
Det er egentlig en glædelig nyhed, at BMW nu sætter nærmere tidspunkt på for produktionsstart på iX3-afløseren. Men nyheden er ikke så god, som den kunne være. Det viser sig, at produktionen på fabrikken i ungarnske Debrecen først starter i slutningen af 2025.
Rent praktisk kan det betyde, at de første udgaver af den nye elbil først kommer til Danmark i 2026. Det er en tidshorisont, som for få år siden havde virket rimelig. I dag er det bestemt intet at prale af, for både markedet og konkurrenterne flytter sig med rekordfart.
BMW har brug for en ny iX3, eller hvad den nu skal hedde, her og nu – ikke i 2026. Den eksisterende udgave af den elektriske SUV er nemlig udgået, og det er kun lagerbiler, der nu sælges gennem danske forhandlere til priser fra 520.000 kr.

En dårlig idé at vise, at fabrikken er ved at gøre klar
BMW fortæller med tydelig stolthed, at fabrikken i Ungarn er ved at gøre klar til det første Neue Klasse-produkt, der altså er den forventede afløser til iX3.
“BMW Group Plant Debrecen i Ungarn sætter i gear: produktion af testkøretøjer er sat i gang, og de første næsten serie-produktionsklare fuldelektriske X-modeller til Neue Klasse (red.: Den Nye Klasse) forlader nu samlebåndet.”
Det fortæller om grundighed og omsorg for den nye modelserie og i selve produktionen. Det er ofte sådan, det vil være med nye modeller, for den begrænsede produktion af biler giver mulighed for test af både produktionen og selve bilmodellen i kamuflage på offentlig vej.
Men når BMW vælger at vise et billede af afløseren til iX3 i kamuflage, som lige er kørt af samlebåndet i Ungarn, er idéen ikke blandt de bedste, BMW har fået. Når der er langt over et år til bilen er klar, og BMW viser, at en form for produktion lader sig gøre, så er det som selv at pege fingre af de langsomme processer hos en europæisk bilproducent.

BMW og elbilerne i Danmark i dag
Produktionen af den eksisterende iX3, der havde verdenspremiere i juli 2020, stopper, selv om der nu er langt udsigter for afløseren. Det kan der være flere grunde til. Den primære årsag kan meget vel være, at iX3 produceres i Kina af BMW Brilliance Automotive, som er et joint-venture-selskab mellem BMW og den kinesiske producent Brilliance.
Som elbil fra kinesisk produktion er iX3 ramt af straftold i Europa, som gør det svært for BMW at tjene penge på elbilen. Priserne på iX3 i Danmark er ikke sat op efter de nye toldregler trådte i kraft, og det er et valg, en bilproducent tager for at sikre sig, at modellen ikke bliver komplet uinteressant.
Det er dyrt i længden, og iX3 er i sig selv blevet en elbil, der ikke længere er rigtig interessant. Der er kommet en helt ny X3 med forbrændingsmotor, som får iX3 til at se gammel ud på overfladen. Men også under overfladen er iX3 sakket bagud i forhold til flere lignende modeller fra Audi og en større model som XPeng G9, der er i samme prisklasse som iX3.
Rækkevidden i iX3, der har baghjulstræk og 286 hestekræfter, er maksimalt 470 kilometer. Audi Q4 E-Tron har samme ydelse og markant bedre rækkevidde (551 kilometer), men den koster 100.000 kr. mindre – selv med lavere udstyrsniveau i Q4 E-Tron er det en stor forskel. Den nye Q6 E-Tron med op til 640 kilometer på en opladning ligger prismæssigt omkring den bedste udstyrede iX3, og den lader ved en lynlader med næsten dobbelt hastighed i forhold til iX3.
I Danmark er salget af iX3 dalet hurtigt siden bilens bedste år, som var 2022 med 1.167 eksemplarer, og her i 2024 er tallet, frem til 30. oktober, 523 nye eksemplarer. Egentlig ikke noget lavt tal, hvorfor det vil gøre mere ondt på BMW-forhandlerne, at iX3 nu udgår, længe før en afløser er klar.
Det virker til, at den mindre (men lige så rummelige) iX1 og den store i5 har absorberet kunder, som måske har overvejet iX3, men hverken iX1 eller i5 er virkelig store i Danmark. De to modeller lagt sammen kommer fra 1. januar i år til 30. oktober op på i alt 2.140 indregistrerede biler – ved siden af 4.381 eksemplarer alene af Audi Q4 E-Tron er det klart, at BMW i Danmark ville have rigtig godt at, at iX3 fik en afløser om to måneder og ikke om et år eller mere.