Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Inden verden gik af lave, og alle pludselig ville have højbenede SUV’er i indkørslen, var det stationcars, der var drømmen herhjemme. Og imens der bliver sprøjtet elektriske SUV’er ud fra bilfabrikkerne, er mulighederne få, når det kommer til elektriske stationcars.
På øverste hylde finder vi Porsche Taycan Sport Turismo og Cross Turismo, som kan diskuteres, om det overhovedet er en stationcar. Så er der VW ID.7 Touring og Nio ET5 Touring (hvis tilstedeværelse på det danske marked er tvivlsom) samt de to søskende Peugeot E-308 SW og Opel Astra-e Sports Tourer.
Og så er der denne; BMW i5 Touring. I skrivende stund er der ingen rigtige konkurrenter i samme prisklasse, men omkring årsskiftet skal BMW kigge sig over skulderen, hvor Audi A6 Avant e-tron rammer det danske marked.
Både BMW i5 Touring og Audi A6 Avant e-tron har en startpris på lige omkring 600.000 kr. Og på papiret ser Audien ud til at have en fordel, når det kommer til specifikationer. Men som vi ved, handler biler om langt mere end specifikationer.
Stationcarudgaven af i5 udmærker sig selvfølgelig ved et større bagagerum end sedan-udgaven. Det rummer 570 liter og op til 1.700 liter, når bagsæderne bliver lagt ned. Takket være stationcar-formen er der også mere loftshøjde at gøre godt med på bagsæderne – især en fordel, hvis du fragter dine teenagere rundt til diverse aktiviteter.
Men den mere praktiske facon klæder endda i5. Meget, hvis du spørger undertegnede. Særligt med M Sport-udstyr, som testbilen er monteret med.
Merprisen på 35.000 kr. giver blandt andet Alcantara-indtræk og M Sport-undervogn, men derudover er det meste kosmetik. Selv hvis det udelukkende var kosmetisk, var M Sport stadig den rette – udelukkende på grund af det pænere design.
i5 Touring kommer også i en noget hurtigere variant i form af M60 med hele 601 hk. Men tro mig: Den er der ingen, der har brug for. eDrive40 er al rigeligt. Det skulle lige være, hvis du er afhængig af, at din bil har firehjulstræk. For nu er det nemlig kun muligt i M60, hvis din i5 skal være en Touring.
LÆS OGSÅ | Test: Med M for Magt i BMW i7 M70
i5 Touring M60 klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder men rækkevidden er endnu kortere end basisvarianten. Til gengæld koster den over en million kroner.
Når vi sammenligner med andre elbiler, kan BMW i5 virke til den konventionelle side. Der er designmæssigt ikke gjort det store for at få i5 til at se futuristisk ud. Næh, i5 føles nærmere som at komme hjem, og jeg er sikker på, at det vil tale til mange, der stadig ikke har vænnet sig til tanken om, at de skal køre elektrisk på et tidspunkt.
Det samme gælder måden BMW i5 Touring opfører sig på vejen. Det er en gedigen, komfortabel og særdeles lydløs oplevelse at tage på tur. Det hele foregår ubesværet, blødt og smidigt.
Særligt assistentsystemerne i i5 er i en klasse for sig. Eksempelvis den adaptive fartpilot, der tilpasser farten til den forankørende. Der er ingen hak, ingen overraskelser, og selvom personen foran kører, som havde han træben, tilpasser i5 smidigt hastigheden. En ren og skær fornøjelse.
Undervognen er samtidig sat komfortabelt op, så ujævnhederne absorberes på fornem vis. Særligt ved landevejs- og motorvejshastighed, er oplevelsen decideret sublim. Men den er heller ikke for blød til, at det går ud over de sportslige køreegenskaber.
Selvom i5 Touring vejer over 2,2 tons, er balancen og måden den angriber svingene på helt på niveau med, hvad vi forventer os af en BMW – og helt på højde med en god, gammeldags BMW 5-serie.
Det lyder fryd og gammen det hele, men i5 er selvfølgelig ikke uden udfordringer. Rækkevidden i den virkelige verden er til den korte side og det fede design er ikke det mest aerodynamiske, så forbruget er heller ikke ligefrem klasseledende.
Det kan du læse mere om i vores test af BMW i5 sedan herunder. Blandt andet hvordan i5 klarer sig under vinterlige forhold.
SPECIFIKATIONER
BMW i5 eDrive40 Touring
M Sport
Motor: Elmotor
Ydelse: 340 hk / 430 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 16,9 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 81,2 kWh
WLTP Rækkevidde: 549 kilometer
Ladekapacitet: Op til 205 kW
Mål (L/B/H): 444/187/165 cm
Køreklar vægt: 2.255 kilo
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 570 – 1.700 liter
Pris: 625.000 kr. (i5 Touring fås fra 590.000 kr.)
Privatleasing, 36 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000 kr. / 6.495 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 550.000 kr.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.