Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Udvikling kommer på godt og ondt. En ny bilmodel skal være mere lækker, hurtigere, mere sikker, fyldt med mere udstyr og selvfølgelig også lidt større end den foregående. Hvis man tror, det er en gratis omgang, kan man godt tro om igen. Biler som engang var kompakte og lette vejer i de nyeste udgaver hundredevis af kilo mere og kører på en helt anden måde.
Det største pres lægger den udvikling på specialister som M-folkene hos BMW. Forventningen er, at selv en kæmpe som SUV’en X5 M kører som en M3 fra 1990’erne. Men selvfølgelig gør den ikke det. Kunderne vil ikke undvære komfort, udstyr og sikkerhed, selv om de køber en M-model. Og den onde cirkel er komplet: Vægten og bilens størrelse kvaser dynamikken.
LÆS OGSÅ | 6 friske og fede nyheder
Den kompakte M2 er kendt som en sidste bastion i M-regi. En M som i gamle dage, da alt var mere simpelt. Lettere og sjovere. En helt ny M2 får premiere i oktober, og mens den stadig vil være kompakt og kunne fås med manuel gearkasse, bliver den en noget anden bil end den gamle.
M-teamet har fået en opgave af meget store dimensioner. Den gamle M2 delte platform med den gamle 1-serie – en kompakt bil med baghjulstræk, så alt var dimensioneret til at være kompakt.
Den nye M2 kører i en anden retning. Den står på CLAR-platformen, som er udviklet til at bruges i de helt store BMW-modeller. Luksus og lækkerier – og flere kilo. I forhold til den gamle M2 vil vægten for den nye ligge mellem den gamle model og den større M4, så det kan betyde en forøgelse på 100-200 kilo.
M2 får flere kræfter og masser af ny elektronisk hjælp til at udligne, at den ikke blot er tungere, men også en større bil – omkring 11 cm længere. 3-liters motoren yder det samme som motoren i den gamle topmodel, M2 CS: 450 hk.
Der er stadig respektabel afstand til M3 og M4, hvor basismotoren (som ikke er tilgængelig i Danmark) yder 480 hk og Competition-versionen yder 510 hk. Mens de større M-modeller fås med firehjulstræk, så holder M-teamet sig til 100 procent baghjulstræk i den nye M2.
LÆS OGSÅ | BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat
BMW M arbejder med elektrificering af deres biler, og den nye M2 kan være den sidste M-model uden ekstra tyngde fra batterier og elmotorer. Den forventes på markedet i foråret 2023.
2-serien er, på trods af at den er helt ny, opdateret med interiørlayoutet fra bl.a. i4 med fritstående skærme (hvor instrumentering og infotainment hænger sammen) i stedet for separat skærm til hver af de to funktioner.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.