Kategorier
Elektrisk Nyheder

6 friske og fede nyheder

BMW elektrificerer X1, Toyota Corolla får storskærm, Land Rover putter otte sæder i Defender 130, Cupra løfter sløret for sin elektriske mini – og så er der en helt nye udgaver af Lexus RX og Mercedes GLC.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Storm før stilhed. Det plejer at være omvendt, men i bilindustrien skal der skydes bilnyheder af, inden sommeren får det hele til at gå i stå. Stormen af nyheder indeholder (selvfølgelig) både SUV’er og elbiler – og en af de helt store nyheder kommer fra BMW, som for første gang gør X1 til en 100 procent elektrisk bil.

En nyhed som er ude i rigtig god tid er den lille UrbanRebel fra Cupra. Salget af mini-elbilen starter først i 2025, men med de nuværende leveringstider på elbiler kan man spørge sin Cupra-forhandler, om man allerede nu kan skrive sig op til bilen (bare en advarsel: Sælgeren vil være afvisende overfor forslaget).

BMW X1 og iX1 – elektrisk og med robust SUV-look

To nyheder i én. BMW løfter ikke bare sløret for den tredje generation X1 – den mindste SUV tyskerne kører med – men også den 100 procent elektriske iX1. Det er første gang, X1 bliver helt elektrisk, men som i den udgående generation vil der også være udgaver med forbrændingsmotor og plug-in hybrider.

Elbilen iX1 kommer som xDrive 30 med en kraftig ydelse. Da udgangspunktet er platformen med forhjulstræk, som kendes fra bl.a. 2 Active Tourer, betyder en ydelse på 313 hk, at der er brug for firehjulstræk. Der er to el-motorer – en foran, en bagtil. Rækkevidden bliver op til 438 kilometer, og der er allerede pris på iX1: Fra 459.500 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!

Vi gætter på, at der er plads til en svagere iX1 i modelprogrammet. Måske en iX1 xDrive20 eller xDrive25 med en enkelt elmotor? Det vil tiden vise. Sikkert er det, at de almindelige X1’ere kommer i benzin- og dieseludgaver (fra 150 hk) og i to PHEV-udgaver.

Cupra UrbanRebel – elektrisk mini med bistert udtryk

Spanske Cupra har en pose fuld af nyheder klar. Den elektriske crossover Tavascan og en mellemstor SUV – Terramar – med forbrændingsmotor (og som plug-in hybrid), omfattende facelift til Formentor, Leon og Born, men ikke mindst UrbanRebel.

UrbanRebel. En lille rebel på omkring 4 meter i længden, som bliver Cupras mindste elektriske model. Der er, som allerede nævnt, læææænge til, men så kan man glæde sig til en meget hurtig mini-elbil med lang rækkevidde: Når den kommer i 2025, får den op til 226 hk og rækkevidde i topmodellen på op til 440 kilometer.

UrbanRebel kommer til at køre på VW-koncernens nye elektriske platform, hvor elmotoren trækker forhjulene. Også Skoda og VW får små elbiler på den nye platform.

Lexus RX – to hybrider, en plug-in hybrid

Den nuværende Lexus RX får en meget kort karriere i Danmark. Lexus er først tilbage til Danmark i 2021, hvor også RX er på programmet, og nu kommer en helt ny udgave, som er den største SUV, Lexus tilbyder i Europa.

Den 5. generation RX har designligheder med både den udgående model og den nye, mindre SUV, NX. Den nye generation deler intet med den gamle og har en modificeret udgave af GA-K-platformen, som NX kører med.

Størrelsen forbliver som før: 489 cm i længden. Men i bredden er RX vokset med 2,5 cm, og akselafstanden er strukket med 6 cm. Kabinen er indrettet a la NX med infotainmentsystem med en stor touchscreen, der i alle versioner er størrelse 14″.

LÆS OGSÅ | Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5

Den nu udgående RX kommer i en enkelt version. RX 450h, som er en hybrid med V6-motor og elmotor. Lexus dækker fremover meget bredere med RX. En ny basishybrid, RX 350h, har 245 hk, mens den nye topmodel RX 500h er første hybrid fra Lexus med turbomotor; den samlede ydelse er 371 hk.

Om de kommer til Danmark er uvist, for der er nu også en plug-in hybrid (opdatering: Det danske marked får mindst en af hybridversionerne). RX 450h+ har samme drivlinje som den mindre NX 450h+ – 306 hk. Da RX er større og tungere end NX, vil den elektriske rækkevidde være ringere: cirka 65 kilometer.

Mercedes-Benz GLC – plug-in hybrid med 381 hk

EQB, EQE, EQS SUV og så videre. Mercedes har et prangende antal elbiler på programmet, og vi kommer til at se endnu flere. Det har heldigvis ikke fået tyskerne til at opgive at modernisere en af koncernens største indtægtskilder, nemlig GLC.

GLC blev født i 2015, og på syv år er den mellemstore SUV blevet et af de mest populære produkter, Mercedes har på hylden. Solidt design, fremragende køreegenskaber, mange valgmuligheder – og selvfølgelig SUV-formen – har ramt plet. Den nye GLC har et opstrammet, men alligevel genkendeligt design, så det er især i kabinen, man vil se forskellen: Som i bl.a. C-Klassen er der en touchscreen i portrætformat til infotainmentsystemet. Den første GLC nåede aldrig at få interiør med to skærme under et panel, som A-Klassen stadig har det.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQB står stærkt – selv på prisen

Med GLC kommer Mercedes så tæt på fuld elektrificering, uden at der kommer en elbil ud af det. Benzin- og dieseludgaver er mild-hybrider med 48V-system, men der er også hele tre plug-in hybrider. GLC 300 e har benzinmotor og en systemydelse på 313 hk, mens dieselmodellen GLC 300 de har hele 335 hk. Men det er vand mod ydelsen i topmodellen GLC 400 e: 381 hk. Firehjulstræk er standard, så alle kræfter kan finde frem til asfalten.

Land Rover Defender 130 – plads til otte

Med den nye 130-udgave af Defender lægger Land Rover endnu større pres på en af sine andre biler. Discovery, som byder på syv sæder og god plads, kommer næsten til at virke overflødig, fordi Defender 130 kommer med otte sæder og endnu bedre pladsforhold.

Land Rover har forlænget sin populære Defender med 34 cm, og hver eneste centimeter går til udhænget bagtil og dermed til bagsæder og bagagerum. Der er plads til tre personer på både 2. og 3. sæderække, og selv med alle otte sæder i brug er der plads til 389 liter i bagagerummet. – En version med kun 5 sæder tilbydes også, og i den kan bagagerummet udvides helt op til 2.516 liter.

LÆS OGSÅ | Test: Land Rover Discovery Sport som PHEV er ren komfort

Tre voksne på bageste række bliver næppe nogen god oplevelse, men Land Rover siger, karrosseribredden er udnyttet ekstra godt ved at holde bl.a. de indre paneler meget smalle. Der er sågar sædevarme også i 3. sæderække.

Den nye Defender 130 kommer med valget mellem fire sekscylindrede udgaver: To diesel og to benzin. Dieselmotorerne har 250 og 300 hk, mens benzinerne har 300 og 400 hk. Der er, i modsætning til den kortere Defender 110, ingen plug-in hybrid.

Toyota Corolla – facelift med 10,5″ touchscreen og stærkere hybrider

Man kan længes efter kræfter, når man kører Corolla 1,8 Hybrid. 122 hk giver en astmatisk drivlinje, som virkelig kunne bruge et ekstra skub. Toyota må have tænkt det samme, for med faceliftet af Corolla er der kastet ekstra hestekræfter efter hybriden med 1,8-liters motor.

Ydelsen er på 140 hk, og de ekstra 18 hk skærer hele 1,7 sekunder af 0-100-accelerationen, så den lander på mere appetitlige 9,2 sekunder. Forbrug og CO2-udledning skulle holde sig på samme niveau som før. I USA fås Corolla Hybrid nu med firehjulstræk, men en sådan udgave får vi ikke i Europa.

Også den i forvejen meget stærkere Corolla 2,0 Hybrid får et boost. Fra 184 hk stiger ydelsen til 196 hk, og her falder CO2-udledningen faktisk med cirka 3 gram/km til 107 gram.

LÆS OGSÅ | Snart kan du få Toyota Corolla som crossover

Toyota forsøger også at komme kritik omkring køreoplevelsen i møde. Ændring af drivlinjen skulle fjerne fornemmelsen af drønende, ubrudt acceleration, når CVT-gearkassen holder benzinmotoren ved høje omdrejninger.

Det udvendige design er kun ændret med lette penselstrøg, mens kabinen er frisket op med bedre materialer og mere digitalisering. Infotainmentsystemet har nu en skærm på 10,5″, og de dyrere udgaver af Corolla har som standard digital instrumentering med skærm på 12,3″

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.