juni 13, 2022

BMW M2 kommer med 450 hk – og højere vægt

Med platform fra de store BMW-modeller og motoren fra M3 bliver den nye M2 stærkere, men også mere moden. Det kan diskuteres, om det er en god ting.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Udvikling kommer på godt og ondt. En ny bilmodel skal være mere lækker, hurtigere, mere sikker, fyldt med mere udstyr og selvfølgelig også lidt større end den foregående. Hvis man tror, det er en gratis omgang, kan man godt tro om igen. Biler som engang var kompakte og lette vejer i de nyeste udgaver hundredevis af kilo mere og kører på en helt anden måde.

Det største pres lægger den udvikling på specialister som M-folkene hos BMW. Forventningen er, at selv en kæmpe som SUV’en X5 M kører som en M3 fra 1990’erne. Men selvfølgelig gør den ikke det. Kunderne vil ikke undvære komfort, udstyr og sikkerhed, selv om de køber en M-model. Og den onde cirkel er komplet: Vægten og bilens størrelse kvaser dynamikken.

LÆS OGSÅ | 6 friske og fede nyheder

Den kompakte M2 er kendt som en sidste bastion i M-regi. En M som i gamle dage, da alt var mere simpelt. Lettere og sjovere. En helt ny M2 får premiere i oktober, og mens den stadig vil være kompakt og kunne fås med manuel gearkasse, bliver den en noget anden bil end den gamle.

Samme platform som X7 og 8-serie

M-teamet har fået en opgave af meget store dimensioner. Den gamle M2 delte platform med den gamle 1-serie – en kompakt bil med baghjulstræk, så alt var dimensioneret til at være kompakt.

Den nye M2 kører i en anden retning. Den står på CLAR-platformen, som er udviklet til at bruges i de helt store BMW-modeller. Luksus og lækkerier – og flere kilo. I forhold til den gamle M2 vil vægten for den nye ligge mellem den gamle model og den større M4, så det kan betyde en forøgelse på 100-200 kilo.

M2 får flere kræfter og masser af ny elektronisk hjælp til at udligne, at den ikke blot er tungere, men også en større bil – omkring 11 cm længere. 3-liters motoren yder det samme som motoren i den gamle topmodel, M2 CS: 450 hk.

Der er stadig respektabel afstand til M3 og M4, hvor basismotoren (som ikke er tilgængelig i Danmark) yder 480 hk og Competition-versionen yder 510 hk. Mens de større M-modeller fås med firehjulstræk, så holder M-teamet sig til 100 procent baghjulstræk i den nye M2.

LÆS OGSÅ | BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat

BMW M arbejder med elektrificering af deres biler, og den nye M2 kan være den sidste M-model uden ekstra tyngde fra batterier og elmotorer. Den forventes på markedet i foråret 2023.

2-serien er, på trods af at den er helt ny, opdateret med interiørlayoutet fra bl.a. i4 med fritstående skærme (hvor instrumentering og infotainment hænger sammen) i stedet for separat skærm til hver af de to funktioner.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS