Kategorier
Nyheder

Ny BMW M2 klar til start

Alt taler for, at den nye M-model får tæt på 450 hk. M2 afsløres i sin fuldstændige form i juni.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den går for at være den mest “ægte” og mest involverende af M-modellerne fra BMW – den kompakte M2. En lille coupé med et kæmpe skud kræfter fra en 3-liters turbomotor. Og så med baghjulstræk.

Den første M2-model strakte sig helt til tops med 450 hk i CS-udgaven, men hvor mange kræfter efterfølgeren starter ud med, afslører BMW M endnu ikke.

Premieren på den nye M2 er tæt på. Kan du se forbi de psykedeliske mønstre på billederne, ved du allerede, hvordan bilen ser ud, men ellers forventer vi, at bilen afsløres i juni.

Spoiler? Tjek. Langt over 400 hk? Tjek. Manuel gearkasse? Måske

Det springende punkt i forhold til den nye M2 er ydelsen. Platformen dikterer heldigvis stadig baghjulstræk og sekscylindret motor (på 3 liter) med cylindrene på række. Men hvor mange kræfter er et åbent spørgsmål.

M2 skal ikke nødvendigvis overgå den 450 hk stærke CS-udgave af den gamle, men den skal lægge behørig afstand til M240i xDrive, som i nyeste udgave har 374 hk.

LÆS OGSÅ | Mere sjov i gaden med BMW M135i xDrive

M2 skal også overhale den firecylindrede Mercedes-AMG A 45 S, som har 421 hk, men må ikke komme for tæt på M’s egne M3/M4. Den yder i basisudgaven 480 hk. Den nye M2 får motoren fra M3/M4, men med lavere ydelse.

Vi tror og håber på muligheden for en manuel gearkasse. Bare fordi, det passer så godt til det lille muskelbundt, der er M2.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.