Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Jacob Dalby / d. 27. februar 2019
Forelskelse kan være mange ting. Men det var noget nær dét, der skete, da fjerde generation BMW M5 blev præsenteret. Det var svært for mig at forstå, hvordan noget så underspillet, så anonymt, kunne præstere så perfekt.
Vi taler om dén med 5-liters V10-motor og 507 hestekræfter, der sprinter til 100 km/t på 4,8 sekunder. Forestil dig lyden når 10 cylindre får lov at snurre med det maksimale antal omdrejninger på over 8.000 i minuttet… Det lyder himmelsk!
Knap 20.000 eksemplarer blev der produceret af sedanudgaven, men samtidig fik BMW bygget 1.025 eksemplarer som stationcar eksklusivt til Europa.
Én af dem er denne BMW M5 Touring, der er denne uges fund; En praktisk superbil med plads til 1.650 liter i bagagerummet, der basker Porscher uden problemer.
Den lynhurtige BMW M5 ser efter min mening kun bedre ud som stationcar. Og så er der bare ekstra sjovt, at labradoren kan sidde bagi og sende medlidende blikke til de trafikanter, der bliver efterladt i støvet.
Nede i München hvor BMW’s M-afdeling holder til, har en gruppe meget kloge mennesker defineret, hvordan en M5 skal køre. Al informationen har de puttet ind i en enkelt knap på rattet og skrevet et stort ”M” på.
LÆS OGSÅ | Dodge Viper GTS er den sidste konge af kubik
Glemmer du at trykke på knappen, yder motoren ”kun” 400 hestekræfter, gearskiftene er sløve, og undervognen lettere irriterende. Men så snart du finder knappen, ændrer alt sig.
M-ingeniørernes arbejde vækkes til live, og M5 skifter karakter. Alle 506 hk bliver tilgængelige, gearskiftene bliver kontante og præcise, undervognen strammes op og stabilitetsprogrammerne giver dig længere snor til at lade bagenden danse.
Med alle hestekræfter til rådighed føles kræfterne uendelige, og nålen på speedometeret fortsætter uden tøven til begrænsningen på 250 km/t. Det er muligt at få begrænsningen fjernet – så fortsætter BMW M5 Touring til godt 320 km/t.
TIL SALG | Søg efter BMW M5 på Bilbasen
Ude på landevejene, hvor svingene bugter sig, opfører M5 Touring sig som ingen andre i den størrelse fra den tid. På trods af sin relativt høje vægt sluges det ene sving efter det andet med millimeterpræcis fingerspitzgefühl.
BMW M5 er fantastisk. Forelskelsen brænder stadig i mig, med visheden om, at jeg nok aldrig hverken får økonomi eller mod nok til at investere i min gamle kærlighed.
Da der med stor sandsynlighed aldrig bliver bygget en M5 som stationcar igen – og der til at starte med kun blev bygget 1.025 eksemplarer i alt – kan den meget vel gå hen og blive en god investering. I skrivende stund er der eksempelvis kun 16 eksemplarer af BMW M5 Touring til salg i Tyskland på mobile.de.
Du kan se prisen på den danske BMW M5 Touring her (hvis den altså ikke er solgt i mellemtiden).
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.