Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
Af: Jacob Dalby / d. 27. februar 2019
Forelskelse kan være mange ting. Men det var noget nær dét, der skete, da fjerde generation BMW M5 blev præsenteret. Det var svært for mig at forstå, hvordan noget så underspillet, så anonymt, kunne præstere så perfekt.
Vi taler om dén med 5-liters V10-motor og 507 hestekræfter, der sprinter til 100 km/t på 4,8 sekunder. Forestil dig lyden når 10 cylindre får lov at snurre med det maksimale antal omdrejninger på over 8.000 i minuttet… Det lyder himmelsk!
Knap 20.000 eksemplarer blev der produceret af sedanudgaven, men samtidig fik BMW bygget 1.025 eksemplarer som stationcar eksklusivt til Europa.
Én af dem er denne BMW M5 Touring, der er denne uges fund; En praktisk superbil med plads til 1.650 liter i bagagerummet, der basker Porscher uden problemer.
Den lynhurtige BMW M5 ser efter min mening kun bedre ud som stationcar. Og så er der bare ekstra sjovt, at labradoren kan sidde bagi og sende medlidende blikke til de trafikanter, der bliver efterladt i støvet.
Nede i München hvor BMW’s M-afdeling holder til, har en gruppe meget kloge mennesker defineret, hvordan en M5 skal køre. Al informationen har de puttet ind i en enkelt knap på rattet og skrevet et stort ”M” på.
LÆS OGSÅ | Dodge Viper GTS er den sidste konge af kubik
Glemmer du at trykke på knappen, yder motoren ”kun” 400 hestekræfter, gearskiftene er sløve, og undervognen lettere irriterende. Men så snart du finder knappen, ændrer alt sig.
M-ingeniørernes arbejde vækkes til live, og M5 skifter karakter. Alle 506 hk bliver tilgængelige, gearskiftene bliver kontante og præcise, undervognen strammes op og stabilitetsprogrammerne giver dig længere snor til at lade bagenden danse.
Med alle hestekræfter til rådighed føles kræfterne uendelige, og nålen på speedometeret fortsætter uden tøven til begrænsningen på 250 km/t. Det er muligt at få begrænsningen fjernet – så fortsætter BMW M5 Touring til godt 320 km/t.
TIL SALG | Søg efter BMW M5 på Bilbasen
Ude på landevejene, hvor svingene bugter sig, opfører M5 Touring sig som ingen andre i den størrelse fra den tid. På trods af sin relativt høje vægt sluges det ene sving efter det andet med millimeterpræcis fingerspitzgefühl.
BMW M5 er fantastisk. Forelskelsen brænder stadig i mig, med visheden om, at jeg nok aldrig hverken får økonomi eller mod nok til at investere i min gamle kærlighed.
Da der med stor sandsynlighed aldrig bliver bygget en M5 som stationcar igen – og der til at starte med kun blev bygget 1.025 eksemplarer i alt – kan den meget vel gå hen og blive en god investering. I skrivende stund er der eksempelvis kun 16 eksemplarer af BMW M5 Touring til salg i Tyskland på mobile.de.
Du kan se prisen på den danske BMW M5 Touring her (hvis den altså ikke er solgt i mellemtiden).
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.