Nyheder

Historiens største: Ny BMW X7 trumfer i luksusklassen

Af i Nyheder
BMW har netop løftet sløret for den nye X7. Det er den største BMW til dato med plads til syv personer som standard. Bilen lanceres i Danmark i begyndelsen af 2019.

Af: Esben Skrumsager / d. 17. oktober 2018

Så er der store nyheder. Bogstaveligt talt. For det kan godt være,  BMW med X5 og X6 er pænt repræsenteret i den store luksusklasse, men nu trumfes de af BMW X7, der er historiens største model fra den bayerske bilproducent.

Den nye designlinje fra BMW er blandt andet understreget af, at den største model også har fået en abnorm stor kølergrill – ligeledes den største i firmaets historie.

Så stor er BMW X7 sammenlignet med X5

Men sådan en BMW X5 – som vi kender i forvejen – er da heller ikke ligefrem en lille bil, tænker du måske? Og nej. Det kan godt være, BMW X7 betegnes som den største bil, men det er kun millimeter, der sikrer den førertrøjen.

LÆS OGSÅ: Årets Brugtbil 2018: Derfor er BMW 1-serie det bedste køb

X7 er 5.151 mm lang. Til sammenligning er en X5 4.922 mm.
X7 er 2.000 mm bred, mens X5 faktisk er 2.004 mm.
X7 er 1.805 mm høj. X5 rager 1.745 mm i vejret.
X7-akselafstanden lyder på 3.105 mm. I X5 er der 2.975 mm mellem akslerne.

BMW X7

Syv sæder er standard i BMW X7. Men du kan vælge at få installeret to enkelt-sæder på midterste sæderække istedet.

Det er altså få millimeter, der gør X7 til storebror, når vi ser på de ydre mål, men lidt mere tydeligt er det, når vi ser på bagagepladsen. Her kan den nye model rumme op til 2.120 liter bagage. I X5 må du “nøjes” med op til 1.860 liter.

SE OGSÅ: Video: Fantastisk BMW i8 Roadster gør din hverdag til et helvede

BMW X7 har som standard tre sæderækker med i alt syv sæder (2+3+2). Det er dog også muligt at bestille den midterste sæderække med to individuelle sæder.

Avanceret teknik og udstyr i monstrøs tysker

Som standard kommer bilen med digital instrumentbræt kaldet “BMW Live Cockpit Professional”,  head-up display og BMW Gesture Control, som gør det muligt at styre dele af infotainmentsystemet ved blot at lave fagter med hænderne i luften.

Som noget nyt kan der bestilles en ”termo”-version af kopholderne, som både kan holde sodavanden kold og kaffen varm.

Standardudstyret omfatter desuden en ottetrins automatgear, firezones klimaautomatik, tredelt panoramaglastag, adaptive LED-forlygter, køreassistentsystemer og automatisk parkering.

Standardhjulene er 20”, og kan opgraderes til 21” eller 22”. Det er første gang, at der tilbydes 22” hjul til en BMW.

En avanceret affjedringsteknologi skulle ifølge BMW sikre fremragende køreegenskaber i både ujævnt terræn og på lige og kurvede veje. Bilen har som standard luftaffjedring på begge aksler med automatisk nivellering i forhold til underlaget. Ved offroad-kørsel kan bilen hæves i to trin op til 40 mm over standardindstillingen.

Motorudvalg i BMW X7

Ved lanceringen kan der vælges mellem BMW X7 xDrive40i med en sekscylindret benzinmotor med 340 hk og 450 Nm, BMW X7 xDrive30d med en sekscylindret dieselmotor med 265 hk og 620 Nm samt BMW X7 xDrive M50d med en sekscylindret dieselmotor med 400 hk og 760 Nm.

BMW X7 produceres på fabrikken i Spartanburg, USA, ligesom BMW X3, X4, X5 og X6.

SE OGSÅ: BMW, Audi eller Mercedes? Her er den bedste tysker

Bilen kan opleves hos de danske forhandlere fra marts 2019. Men indtil da kan du herunder se nogle af de andre fede BMW’er, de lige nu er til salg på Bilbasen.

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.