Kategorier
Nyheder

X7 introducerer opdelte forlygter hos BMW

Den største af SUV’erne hos BMW får med faceliftet både nyt design, nyt iDrive-system med nye skærme og opdaterede motorer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Fronten er bilens ansigt – grillen er munden, forlygterne er øjnene. BMW har på få år gjort grillen så stor, at det er som om, bilerne viser tænder gennem et kæmpe falsk smil. Forlygterne, derimod, har ikke ændret sig.

Faceliftet af den store X7, den amerikansk byggede top-SUV, ændrer på det faktum: De to smalle øjne er nu blevet til fire øjne – BMW-designerne har delt forlygterne op i to dele i hver side.

LÆS OGSÅ | Første tur: BMW 2 Active Tourer kan meget mere, end den skal kunne

Øverst sidder LED-kørelysene og blinklysene – de smalle striber. Nederst sidder hovedlygterne – de store enheder, som indeholder adaptive matrix-LED som standard. Grillen? Den er cirka samme størrelse som før faceliftet, men den kan selvfølgelig lyses op om natten, hvis man synes, den skal have mere opmærksomhed.

Nyt instrumentpanel til iDrive 8

BMW har gang i en større omlægning af førerpladsen i sine biler – fra separate skærme til instrumentering og infotainment til et sammenhængende, fritstående panel. Det har vi indtil videre set i i4, iX og 2-serie Active Tourer.

Det ændrer ikke bare interiørdesignet, gør det mere luftigt, men kommer også med det seneste iDrive-styresystem i den fornyede X7. Der er en skærm på 12,3″ til instrumenteringen (desværre uden mange forskellige visningsmuligheder) og en 14,9″ touchscreen til infotainment. I modsætning til 2-serie Active Tourer får X7 lov at beholde iDrive-controlleren – det klassiske drejehjul.

LÆS OGSÅ | BMW 8-serie – forfinet skønhed

En ny gearvælger, en lille undseelig knap som skubbes, er med til at frigøre plads og gøre designet mere enkelt. Standardudstyret er udvidet – X7 har bl.a. firezoners klimaanlæg og panoramasoltag.

Nye motorer, men ingen PHEV

Mild-hybrid-drivlinjer rykker ind i den faceliftede X7, men håbet om en plug-in hybrid a la X5 40e med næsten 400 hk ser ikke ud til at blive opfyldt.

I stedet er der nye motorer med 48 Volt-batteri og en starter-generator, som tilfører 12 hk og hele 200 Nm ekstra – som et boost til motorerne. Systemet findes i alle tre tilgængelige X7-varianter: 40i, 40d og topmodellen M60i.

Benzinudgaven 40i har en ny 3-liters R6 med 380 hk. En ordentlig stigning i kræfter fra den tidligere udgave – et plus på 47 hk. Dieseludgaven 40d har en 3-liters R6 med 352 hk, og endelig er der den kraftige M60i med 4,4-liters V8. Den spyr 530 hk ud på det standardmonterede firehjulstræk, som alle X7 har.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.