Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Frygten eller håbet, alt efter hvem man er, sidder i flere af os, hver gang BMW har en ny bil klar til start. Vil den være udstyret med en klassisk og lille grill – som den nye 2-serie – eller vil den være beklædt med den nye og store grill fra 4-serien?
BMW-designerne har valgt (fået lov?) at bibeholde den klassiske og velproportionerede grill på den faceliftede 8-serie. De tre karrosseriudgaver af 8-serien er netop præsenteret i forfinet form: Coupé, cabriolet og Gran Coupé. Den største forskel omkring grillen? – Den er nu udstyret med Iconic Glow. Den har, med andre ord, indbygget lys. Den indre del af grillen lyser op, så snart bilen åbnes. Vil man ikke køre rundt med lys i snuden, kan det slås fra.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: BMW 4-serie med kontroversiel grill overbeviser
Den nænsomme tilgang til grillen er sigende for alt omkring faceliftet. 8-serien er finjusteret. Som i meget nænsomt ændret. Ændrede luftindtag og fire nye eksteriørfarver, som blandt andet Skyscraper Grey, er højdepunkter.
Der var, ærligt talt, ingen grund til at ødelægge noget på en af smukkeste biler fra BMW i mange år, og det har BMW heldigvis også selv forstået.
Fordi M Sport nu er standard hele vejen rundt i 8-serie-modelprogrammet, har alle varianter rat med M-logo og grå loftsbeklædning. Men lidt forskel mellem de forskellige versioner er der stadig. De sekscylindrede, som tæller benzineren 840i xDrive (333 hk) og dieseludgaven 840d xDrive (340 hk), har en type rat, mens den ottecylindrede M850i xDrive (530 hk) har en anden type. Topmodellen, M8 med 625 hk, har samme rat som M850i xDrive, men med andre syninger.
LÆS OGSÅ | The Final 12: BMW siger endegyldigt farvel til V12-motoren
Hvis mere standardudstyr betyder en finere bil, så er 8-serien også gjort finere på indersiden. Hele rækken af 8-serie-versioner har fået Merino Individual-læder og multijusterbare forsæder som standard, og Gran Coupé har dertil fået automatisk klimaanlæg med fire zoner uden beregning.
Infotainmentsystemer med små skærme går ikke i en topmodel som 8-serie. 10,25″ var i underkanten, selv i et intimt cockpit som det 8-serien kører med. En touchscreen på 12,3″, som også kan betjenes via drejehjul på klassisk BMW-vis, har erstattet den gamle skærm. Den nye skærm fylder godt i landskabet, men ikke på nogen måde så meget, som grillen fra 4-serien ville have gjort det.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.