Hvordan beregnes registreringsafgift? Se satserne for biler i 2019

Hvordan beregnes registreringsafgift? Se satserne for biler i 2019
07/10/2019 Simon Petry Hallenslev

Spørgsmål fra Dennis

Hej Bilbasen

Jeg har efter lang tids søgen fundet min drømmebil i Tyskland. Men jeg syntes ikke det er lige nemt, at få et entydigt svar på det med registreringsafgiften. Kan i hjælpe mig? Hvordan beregnes registreringsafgift? Og hvad er satserne her i 2019?

Mvh. Dennis

Svar fra redaktionen

Hej Dennis,

Det er ingen hemmelighed, at det i Danmark er dyrt at have bil. Vidste du, at vi danskere faktisk er dem, der skal betale mest for en bil i Europa i 2019? Årsagen til dét, er naturligvis registreringsafgiften. Men hvad er registreringsafgift præcist, hvordan beregnes den, og hvor meget skal du betale i afgift på din bil i 2019? Det skal jeg gøre mit bedste for at svare på her.

 

Hvad er registreringsafgift?

Lad os få det helt grundlæggende på plads først. Når du køber en bil eller et andet køretøj i Danmark, skal dette indregistreres, og det er i forbindelse med indregistreringen, at SKAT pålægger en registreringsafgift på bilen. Importerer man et køretøj fra udlandet, er man også pålagt at betale afgiften, og her bliver afgiftsværdien fastsat ud fra handelsprisen i Danmark.  

 

Hvem skal betale registreringsafgift?

I udgangspunktet skal alle ejere af et køretøj betale en registreringsafgift på deres bil. Tidligere var elbiler og brintbiler fritaget for afgifter, men siden januar 2016 har også elbil-ejerne måtte betale afgift. 

Satsen for elbiler i 2019 er dog ikke helt så høj som det er tilfældet for normale personbiler. Det er nemlig blevet besluttet, at man gradvist – frem til 2023 – indfaser afgiften på elbilerne. I praksis betyder det, at elbiler, der koster under 400.000 danske kroner, ikke skal betale registreringsafgift i både 2019 og 2020. Brintbiler er det eneste type køretøj, der i 2019 er helt fritaget for afgifter – uanset købspris. 

Tjek din bil: Har du også betalt for meget i registreringsafgift? 

 

Hvor meget afgift er der på biler i 2019?

Registreringsafgiften på biler er ofte genstand for politisk justering. Derfor kan det være svært at følge med i, hvor meget afgift du skal betale for din bil – især hvis det er nogle år siden, du sidst var på besøg hos bilforhandleren. Vi har samlet afgiftssatserne i 2019 for forskellige køretøjer, så du let kan vurdere, hvor meget din nye bil kommer til at koste.

Afgift på biler med hvide plader

Jo dyrere din bil er, jo dyrere vil registreringsafgiften være. I 2019 er følgende registreringsafgiftssatser gældende for en personbil på hvide nummerplader: 

– 85 procent af afgiftsværdien op til 193.400 kr og 150 procent af resten. 

Registreringsafgiften justeres for nye personbiler afhængig af brændstofforbruget, så det kan godt betale sig at købe en miljøvenlig bil, der kører langt på literen. For benzindrevne biler hæves afgiften med 6.000 kr. for hver kilometer, som bilen kører under 20 km/l. Afgiften sænkes med 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen kører over 22 km/l. Det samme gør sig gældende for dieseldrevne biler, hvor skillelinjen dog ligger ved 22 km/l i stedet for 20km/l. 

Afgift på varebiler og lastbiler på gule plader

I forhold til afgiften på varebiler og lastbiler, afhænger satsen af køretøjets vægt. I 2019 er følgende satser gældende for varebiler og lastbiler: 

– Varebiler og lastbiler (op til 4.000 kg): 0 kr. af de første 60.600 kr. af afgiftsværdien og 50 procent af resten. 

– Varebiler og lastbiler (over 4.000 kg): Her skal der i udgangspunktet ikke betales registreringsafgift. 

 

Hvad med afgiften på brugte biler?

Registreringsafgiften på brugte biler og andre brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye. Afgiftsværdien fastsættes ud fra handelsprisen i Danmark, men eventuelle fradrag og tillæg for udstyr eller andet bliver dog sat ned, så det passer med værditabet på bilen sammenlignet med en tilsvarende ny bil. 

Hvis du gerne vil have et lidt mere konkret fingerpeg på, hvad din drømmebil fra Tyskland kommer til at koste, kan du besøge SKAT’s motorregister og se tidligere vurderinger af køretøjer.

 

De bedste hilsener,

Simon Hallenslev

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen