Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Esben Skrumsager & Ebbe Sommerlund / d. 13. februar 2019
Elbiler har været på det almindelige bilmarked i en del år efterhånden, mens brintbilerne mest har kørt som leasede prototyper i form af Hyundai ix35 og Honda Clarity. Men man kan ikke åbne en debat om elbiler på internettet uden en eller anden påpeger, at brintbiler er fremtiden. Så hvad er i virkeligheden den bedste løsning?
Måske skal der lidt data ind her, men lad os se nærmere på bilerne og starte diskussionen:
Ebbe: Nå, Esben, nu har vi kørt lidt i henholdsvis Kona og Nexo. Hvad siger du til dem?
Esben: Jeg har jo haft fornøjelsen af at indlede vores norske eventyr med noget tid bag rattet i Kona gennem Oslo. Og det er jo fantastisk at køre elbil sådan et sted. Adaptiv fartpilot, lavt støjniveau og nul gearskift er bare skønt, når man triller i tæt trafik. Det vil være for meget at sige, at Kona er en flot bil, men den ligner ikke et misfoster af en grøn fremtidsbil som Prius, Leaf osv… Det ligner en almindelig moderne bil af den type, som vi er tossede med i Danmark, så det er jo en god start.
Bag rattet befinder jeg mig også rigtig godt. Kabinen er måske lige lovlig mørkt indrettet i den her model, men den synes pæn og velfungerende. Så jeg var godt tilfreds… indtil vi holdt et lille stop, byttede biler, og jeg kom ind bag rattet på Nexo. Er du vimmer, den kabine tager kegler. Der er flere knapper end i en Porsche Cayenne, og de enorme skærme til instrumentering og infotainment kan nærmest bruges som erstatning, hvis fladskærmen hjemme i stuen skulle stå af. De er jo gigantiske. Så jeg var meget tilfreds, da jeg fik lov til at trille resten af turen fra Oslo ned til Larvik i Nexo.
Fordelen ved Nexo blev tydelig, da vi overnattede i Larvik og ikke orkede at finde en ladestander til Kona. For mens vi som det første måtte finde en ladestander på den danske side – og spendere halvanden time med at spise fastfood – kunne Nexo tankes på få minutter i Aalborg, og så trillede den ubesværet resten af vejen til destinationen i Kolding. I Kona måtte vi til gengæld – trods et langt ladestop – vælge landevejen ned gennem Jylland for at spare på strømmen.
Havde vi begge kørt i Nexo, var vi både kommet hurtigere og mere komfortabelt frem. Men jeg ved, du er knapt så begejstret for Nexo – og brintbiler i det hele taget. Hvad er det, du ikke forstår?
Ebbe: Haha, jeg forstår ikke, at brint skulle være en god idé. Bevares, en Nexo er da lækker, men det er ikke, fordi det er en brintbil. En Kona nakker den jo snildt i optræk, den bruger 7,6 sekunder, mens Nexo bruger 9,2 sekunder.
Nexo er selvfølgelig større, så det forklarer lidt, men brint har nogle store ulemper. Da en brintbil kører på komprimeret brint lagret i tanke på bilen, så spilder du over halvdelen af energien, allerede inden brinten når over i bilen. Når den så er i bilen, er effektiviteten på brændselscellen også et problem. Hvis man sammenligner turen fra Oslo til Larvik, så brugte Kona 15 kWh/100 km, mens Nexo brugte ét kg brint pr 100 km, hvilket kan omregnes til 39 kWh/100 km.
Synes du stadig brint er en god ide?
Esben: Ebbe for pokker. Jeg synes, du skal købe en hund, som vil lytte til din fysik-forelæsningen. Jeg har hørt, der findes meget tålmodige hunde. Det vigtigste for mig er, hvordan bilen fungerer i hverdagen, og her giver Nexo (og brintbiler i det hele taget) mulighed for det manglende gennembrud, der er inden for batteridrevne køretøjer, og som gør, at mange danskere fortsat afviser at køre i ”grønne biler”.
Det var da relativt hyggeligt at spise frokost med dig i Hjørring, mens Kona ladede op, men halvanden times tvungen frokostpause er simpelthen for meget. I Nexo kan du tanke på få minutter, og rækkevidden minder om en ”almindelig” bil. Så med et nogenlunde udbygget netværk af brint-tankstationer kan du transportere dig selv og familien rundt lige så nemt og bekvemt, som du kan i din Laguna. Dét betyder noget i hverdagen.
Og jo jo, selvfølgelig betyder energieffektiviteten blandt andet noget for, hvad det koster at køre i bilen. Men en elbil tager tid. Og tid er penge. Du kører jo også McDonalds i ny og næ, selvom det både er dyrere og langt mere usundt end at gnaske grønkålssalat med koldhævet palæo-brød og langtidsstegt øko-tofu derhjemme.
Det handler om bekvemmelighed i hverdagen, og der banker Nexo bare Kona. Så skal vi ikke bare lægge den sydkoreanske Tesla i graven og satse på, at Nexo er næste generation?
Ebbe: Hvis vi havde været en smule mere pro-aktive, så havde vi jo ladet i Norge, mens vi sov, men du har ret i, at elbiler kræver mere planlægning. Uanset hvordan det bliver drejet, så holder jeg på elbilen: Batterierne bliver hele tiden bedre, de er billigere at køre (når du lader hjemme eller har supercharger eller flatrate), og så er teknikken simpel.
Prisen på elbiler er på vej ned, men brintbiler er stadig langt dyrere end elbiler. For mig er valget nemt – elbiler tager sejren, med mindre du kører ekstremt langt hver dag – her er diesel stadig det bedste valg. Nexo er da lækker, men den er langsommere og dyrere end en tilsvarende elbil. Jeg tog altså hellere en let brugt Tesla, hvis det skal være en bil uden forbrændingsmotor.
Esben: Du har nogle uomtvistelige pointer i forhold til både pris og effektivitet. Så når vi snakker hverdagskørsel på under et par hundrede kilometer, er elbilen naturligvis det eneste rigtige.
Men argumenterne er teori. Praksis er noget andet, og her kan en brintbil som Nexo være med til at rykke grænserne i den danske vognpark. Så jeg tanker lige og snupper Nexo herfra, og så kan vi jo se, om der er en enkelt øl tilbage i fredagsbaren, når du har fået ladet din elbil op og er nået frem et par timer efter mig. God tur!
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.