Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Af: Bilbasen Blog / d. 23. marts 2020
I takt med at elbilerne bliver mere almindelige, ser vi også flere elbiler på brugtbilsmarkedet. Du finder således brugte elbiler fra både Nissan, BMW, Audi, Kia og selvfølgelig Tesla på markedet i dag. Normalt kan en brugt bil være en økonomisk genvej til en større, bedre bil sammenlignet med at købe en ny.
Spørgsmålet er imidlertid om dette princip også gælder brugte elbiler, og om der er nogle særlige forhold, du bør være opmærksom på, før du skriver under på købet af en brugt elbil. Og der er særligt én ting du skal være opmærksom på: Batteriet, og det af flere grunde.
Batteripakken i en elbil er det allervigtigste. Det er batteriets evne til at lagre elektricitet, der bestemmer rækkevidden på bilen og denne evne falder med tiden. Heldigvis er batterierne ret gode og de fleste producenter arbejder med en forventet levetid på otte år for batteriet.
Levetiden er ikke udtryk for at batteriet decideret “dør” efter otte år. Men kapaciteten daler med tiden og efter otte år kan den være nede omkring 66% af den oprindelige kapacitet.
Køber du en brugt elbil, skal du altså være opmærksom på, hvor længe og hvor langt den har kørt på vejene. Det kan nemlig give en idé om, hvor længe du selv kan benytte bilen og forvente en fornuftig rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Stor oversigt over elbiler i Danmark
Det afhænger af den enkelte model, hvordan kapaciteten på batteriet tjekkes. På nogle modeller er det desværre slet ikke muligt at gøre selv. Det betyder, at det resultat du får i hånden, ikke er et uvildigt resultat- Bilmærkerne kan nemlig have en interesse i, at batterierne bevarer kapaciteten.
En uvildig målemetode er på vej, men stadig nogle år fra at kunne blive taget i brug hos almindelige værksteder.
Der udvikles konstant på elbilerne og ikke mindst batterierne, og udviklingen går hurtigt. Det betyder, at teknologien i en elbil virker forældet efter kun få år. Kapaciteten og den deraf følgende rækkevidde tager ret store spring som følge af udviklingen og et eksempel er Nissan Leaf.
I 2016-udgaven af Leaf havde bilen en rækkevidde på 250 kilometer, hvis man valgte det “store” batteri. Samme model i 2019 kan fås med et batteri, der giver 385 kilometer på én opladning.
LÆS OGSÅ | Hvad koster det at lade en elbil op?
En undersøgelse fra firmaet Geotab viser, at en Leaf erfaringsmæssigt taber omkring 4,2% af batteriets kapacitet hvert år. En Leaf fra 2016 vil således have en kapacitet på omkring 210 kilometer efter fire år, mens en ny Leaf kan køre op til 385 kilometer.
Det er måske ikke en helt fair sammenligning, og der er da også stor forskel i pris som plaster på såret. Men du finder trods alt ikke denne type forskel i performance hos benzinbilerne, hvis du sammenligner samme model med tre års mellemrum.
Det har faktisk en mærkbar betydning for batteriets holdbarhed, hvilken type afkøling bilen benytter. Samme undersøgelse fra Geotab fandt nemlig, at vandkøling, som man finder hos eksempelvis Tesla, i højere grad sikrer batteriets holdbarhed sammenlignet med luftkøling.
Elbilen er ikke ligefrem billig at købe – hverken som ny eller brugt. Til gengæld er der generelt lave udgifter til reparationer sammenlignet med benzinbilen, fordi der er færre bevægelige dele i en elbil.
Det gør på papiret elbilen attraktiv som brugtbil. Brug alligevel lidt tid på at undersøge om den specifikke model, du er interesseret i, har kendte skavanker. Det er altid en god idé, men det er særligt vigtigt i forhold til elbiler. De er i særlig grad stadig under udvikling, og der også er nye producenter på markedet. Al begyndelse er svær, og det kan medføre designfejl i bilerne, så tjek fora og anmeldelser inden du køber.
Der kan selvfølgelig være flere grunde til, at man kigger efter en brugt elbil. Handler det primært om at køre små ture, kan du sagtens finde en brugt elbil, der er til at betale og få en god oplevelse ud af det i nogle år.
Handler din interesse om at få mest muligt ud af din elbil, og du samtidig gerne vil bruge den til lidt længere ture, er her en liste med pointer, du bør være opmærksom på:
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.