januar 29, 2024

BYD Seal U: Stor elektrisk crossover til 319.995 kr.

BYD Seal U er direkte konkurrent til Tesla Model Y og Skoda Enyaq, men den er billigere – fra 319.995 kr. Motorydelsen er dog overskuelig og rækkevidden kun gennemsnitlig.

TEKST Morten Bek FOTO PR

På under halvandet år har kinesiske BYD etableret sig i Danmark og har sendt fem meget forskellige elbiler på markedet. BYD står ikke stille, og nu udvides modelprogrammet endnu engang. Denne gang med bilen, der kan blive den vigtigste model for mærket: Seal U.

Seal U er nyt medlem i en klub, der i forvejen har rigtig mange medlemmer, nemlig klassen for de mellemstore elektriske crossovers. Det er den klart bedst sælgende klasse af elbiler i Danmark, og Tesla Model Y er den, alle de andre forsøger at få ned med nakken.

BYD vil forsøge at gøre opmærksom på Seal U med lave priser, som underbyder de fleste biler i samme klasse. Den starter på 319.995 kr., mens det ikke er den billigste, danskerne kommer til at gå efter, koster den dyreste – og den med længst rækkevidde – kun 20.000 kr. mere. Altså, 339.995 kr.

Rækkevidde enten 420 eller 500 kilometer

Lav pris og omfattende udstyr er umiddelbart de to bedste muligheder for BYD med Seal U. Basismodellen er cirka 25.000 kr. billigere end den billigste Model Y, den med baghjulstræk, og Skoda Enyaq 60 er også 30.000 kr. over den billigste Seal U.

Seal U Comfort, basismodellen til 319.995 kr., har et batteri med en kapacitet på 71,8 kWh og en elmotor med 218 hk, som driver forhjulene (de fleste konkurrenter har baghjulstræk og fås med firehjulstræk). 0-100 km/t gør meget langsommere end i Model Y: 9,3 sekunder.

Rækkevidden er også lavere end i Model Y RWD (455 kilometer) – 420 kilometer. Der er mere at hente i Seal U Design til 339.995 kr., der med et stort batteri på 87 kWh når en WLTP-rækkevidde på 500 kilometer, som ikke er imponerende for en elbil med så stort et batteri. Den har samme elmotor med 218 hk, og den er lidt langsommere endnu fra 0-100 km/t: 9,6 sekunder. Topfarten er, i begge modeller, 175 km/t.

Udover den forholdsvis korte rækkevidde i basismodellen er der en anden god grund til at finde 20.000 kr. mere til Design-udgaven. Basismodellen Comfort kan “lynlade” med kun 115 kW, så det tager 43 minutter at gå fra 10-80 procent kapacitet; Design-varianten gør det lidt bedre med ladekapacitet på 140 kW, men fordi batteriet er større, bruger den 42 minutter på at lade fra 10-80 procent.

Seal U må trække 1.300 på krogen

Har man brug for at trække en trailer eller en ikke alt for stor campingvogn, fås Seal U med trækkrog, der er godkendt til 1.300 kilo. Tesla Model Y, der har trækkrog som standard, kan trække 1.600 kilo.

Som Model Y kommer Seal U med masser af udstyr som standard. Der er nogle få, men væsentlige forskelle på udstyret i basisudgaven Comfort og den 20.000 kr. dyrere Design.

Seal U Comfort har 19″ alufælge, 360 graders kamera, panoramaglastag, el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, forsæder med køling, instrumentering med 12,3″ skærm og infotainment med rotérbar skærm på 12,8″. Men det er desværre først i Design-udgaven, at regnsensor følger med.

I Design får man desuden head-up-display, luftrensningssystem, infotainmentskærm på 15,6″, Infinity-lydanlæg og trådløs smartphoneopladning (til to apparater). Hvis ikke rækkevidden i Design-udgaven var nok til at sælge den i forhold til Comfort-udgaven, så er udstyret det i hvert fald.

BYD Seal U kommer til lave priser med masser af udstyr, men Seal U er langt fra den billigste bil i klassen. Den ære går lige nu til MG Marvel R, der starter på 279.999 kr. Den har en kort rækkevidde på 402 kilometer, men som Seal U har den et omfattende standardudstyr.

BYD har for nylig offentliggjort, at mærket har planer om at åbne en fabrik i EU. Det bliver i det EU-fjendtlige Ungarn. Levering af BYD-biler produceret i Europa har dog endnu lange udsigter.

Del artikel:

Brugte biler fra BYD til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS