Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kinesiske BYD vil være stor og betydningsfuld i Europa. I Danmark går det langsomt, når det kommer til det med at blive stor på markedet. Efter introduktionen af BYD som mærke i Danmark i 2022 er der endnu langt til etablerede mærkers størrelse: fra introduktionen til slutningen af september 2024 er der indregistreret 2.565 nye biler med BYD-logo på i Danmark. I samme periode har Skoda indregistreret 33.508 biler.
Men BYD har bevæget sig meget frem i løbet af 2024 ved at tilbyde meget attraktiv privatleasing på den kompakte Dolphin og et udmærket privatleasingtilbud på sedanen Seal. Hvad der ikke rigtig er kommet gang i, er den mellemstore elektriske SUV Seal U. Den er rummelig og veludstyret, men på andre måder er den gammeldags – og køregenskaberne er bekymrende ringe.
Seal U får nu intern konkurrence. Måske den endda bliver skubbet helt ud af modelprogrammet, for Sealion 7 (engelsk for søløve) er en helt ny og mere moderne SUV – og der er kun få centimeter i længden til forskel på Seal U og den nye søløve.





BYD nu endelig med rigtig hurtig opladning
Den nye Sealion 7 er nogle af de ting, Seal U i hvert fald ikke er. Den kører på en nyere platform, e-Platform 3.0 Evo, hvor udgangspunktet er baghjulstræk. Den er opdateret og bruges første gang i Sealion 7, hvilket også ses på opladningskapaciteten.
Ved en lynlader kan Sealion lade med op til 230 kW; sedanen Seal klarer op til 150 kW, mens Seal U ligger og svømmer rundt nede omkring 115-140 kW, alt efter modelvariant.
Den 483 centimeter lange Sealion kommer til Danmark i to varianter med forskellige batteristørrelser. Standardbatteriet, som tilsyneladende hører til en model med baghjulstræk, har en kapacitet på 82,5 kWh. Hvad rækkevidden er, fortæller BYD ikke endnu.
Med et batteri med en kapacitet på 91,3 kWh kommer en ekstra elmotor til for at give Sealion 7 firehjulstræk. Her oplyser BYD en accelerationstid på 4,5 sekunder og en rækkevidde op til 502 kilometer. Både den baghjulstrukne Sealion 7 og den med træk på alle fire hjul kommer i tre udstyrsversioner.






Sealion 7 er i Danmark allerede i november
Hvis man undrer sig over navnet Sealion 7, der altså er taget fra det adrætte rovdyr søløven, så er det en del af BYD-universet, der er navngivet (og formgivet) efter havet og dets beboere. Inspirationen kommer fra havets dyr, og det ses på modellerne Dolphin (delfin), Seal (sæl) og Seal U. Hvordan det kommer til udtryk i designet, sætter kun fantasien grænser for.
Læs også: BYD Seal 06 GT er næste skud på stammen
Sealion 7 har for få dage siden haft premiere på biludstillingen i Paris, og alligevel går der kun kort tid, før den nye BYD er i Danmark. Den danske importør forventer at lancere Sealion 7 den 17. november, og det fortæller os, at den første sending fra Kina allerede var på vej hertil, før bilen havde premiere. De arbejder hurtigt hos BYD. En grund til at det kan gå SÅ hurtigt, er at Sealion 7 allerede blev introduceret i maj i Kina, hvorfor produktionen for længst er startet.
Prisniveauet glæder vi os til at se. Den middelmådige Seal U fås fra 319.995 kr., mens sedanen Seal starter på 349.995 kr. Hvis Sealion 7 virkelig skal kunne løfte BYD i Danmark, skal priserne være tættere på Seal U end Seal.
Hvad vi også glæder os til at se er den europæiske version af den lille Seagull. Seagull er en meget prisbillig elbil i Kina, men i Europa får vi formentlig en lidt større version med forskellige ændringer. Seagull kan blive en af de billigste, hvis ikke den billigste, elbil på markedet, når den kommer i 2025.