juni 19, 2024

Test: BYD byder ingen op til dans med Seal U

BYD Seal U er veludstyret, velbygget og rummelig – og så endda til en pæn pris. Alligevel kan den næppe regnes for en farlig konkurrent til nogen som helst.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Kina kører med klatten. Så meget, at EU nu vil indføre straftold på kinesiske elbiler, der får en lidt for stor hjælpende hånd af moderskibet med Xi Jinping som kaptajn.

Indtil dét sker, er det særligt spændende at følge XPeng, der med den nye G6 har kunder i kø. Også BYD har sat sit aftryk på markedet med den prisbillige Dolphin samt med sedanen Seal, der giver den populære Tesla Model 3 kamp til stregen.

Og så er der BYD Seal U. På pris, plads og specifikationer er den sat i verden for at stjæle kunder fra Tesla Model Y. Med tvivlsom tech og en totalt unuanceret køreoplevelse ender BYD dog med at spænde ben for sig selv, og byder hverken Tesla eller nogen som helst anden elbil op til tango.

Veludstyret

Selvom BYD Seal U er en stor bil, er den ingen dyr bil. Varianten kaldet Comfort kommer med 72 kWh batteri og 420 km i rækkevidde, mens den testede Design-variant har et større 87 kWh batteri og 500 km i rækkevidde. 

BYD Seal U Comfort starter i 319.995 kr. mens den i Design-trim koster fra 339.995 kr. Den dyrere Design får, foruden et større batteri, også et head-up display, en større 15” skærm samt et større Infinity-lydanlæg. Derudover er de to udstyrsmæssigt tæt på identiske, og går man listen igennem, vil man finde, at der ikke er sparet på noget.

Udadtil får man udstyr som LED-lygter, panoramasoltag og elektrisk bagklap. Indvendigt er der både ventilation og varme i forsæderne, der også er elektrisk justerbare, varme i rattet, to-zonet klimaanlæg, ambiente-belysning og en kabine i kunstlæder.

Tag dertil, at BYD Seal U må trække regulære 1.300 kg på krogen og kommer med hele seks års fabriksgaranti, og så ligner den et røverkøb. På elmotor er der otte års garanti (op til 150.000 km) og batteriet tilsvarende otte år (op til 200.000 km).

Velbygget og rummelig

Dét var meget udstyr. Så føles den vel bare helt vildt billig? Faktisk ikke. BYD Seal U har en kabine, der er udført i overraskende lækre og bløde materialer. Selv hvis man går hårdhændet til værks, vil man mærke, at det hele er skruet solidt sammen.

De fede forsæder yder både god støtte og køreposition, hvorfra man har godt udsyn; både fordi man er højt på strå, men også fordi at vinduerne er dejligt store. På bagsædet sidder man ligeledes godt med oceaner af ben- og hovedplads. Et fladt gulv og store bagruder får bagsædet til at virke luftigt.

Selv bagagerummet er stort og regulært. Den store og elbetjente bagklap sikrer en bred åbning til rummet, der ikke har for høj en læssekant, og som har en total kapacitet på 552 liter. Her kan barnevognen parallelparkere uden de store udfordringer.

Tvivlsom tech

Her slutter de rosende gloser brat, og jeg behøver ikke at sætte bilen i Drive for at finde noget at brokke mig over. Inden køreturen starter jeg nemlig både justere lidt på klimaanlægget samt slukke for den enerverende fartadvarsel, som EU har gennemtvunget i alle nye biler. Det skal vise sig at være lettere sagt end gjort.

Den 15” store infotainmentskærm står ikke med den bedste opløsning, jeg har set, og responsiviteten føles i perioder halvsløv. Værre er dog, at systemet bliver tiltagende kringlet for hver ekstra undermenu, man bevæger sig ned i.

Når man stiller temperaturen første gang, bliver man hurtigt nødt til at revurdere sin beslutning. Klimaanlægget er nemlig ganske svært at forstå, og hvis man vil have varme på, skal man gerne lægge en tre-fire grader oven i den temperatur, man egentlig ønsker. Kulden kommer omvendt lynhurtigt.

I den mindre kritiske afdeling støder jeg på mærkværdigheder i systemerne, som kan klares med opdateringer, men for nu skuer mit øje. Den dejligt brede Apple Carplay-integration (med kabel) følger ikke med, når skærmen udfører sit fjollede partytrick og roterer. Dertil støder jeg på flere stavefejl i instrumenteringen som “Ektuelle tur” og “Frej på rattet”.

Unuanceret køreoplevelse

BYD Seal U er sat op med komfort for øje, og det er ikke så positivt, som det lyder. For selvom at undervognen danser over ujævnheder som en luftpudebåd, så er det på bekostning af alt andet i køreoplevelsen.

Hvis vi skal blive ved undervognen, så er den så komfortabel, at den kan betegnes som smørblød. Det betyder også, at den store SUV krænger noget så voldsomt, hvis svingene tages med blot tilnærmelsesvis frisk vigør. Derfor fremstår Seal U vaklende, når man møder sving på landevejen.

Den lidt for bløde undervogn er koblet sammen med et styretøj, der er komplet følelsesforladt. Forestil dig at køre bil med to arme, der sover, og så har du fornemmelsen. Man har aldrig rigtig en idé om, hvad forhjulene laver, og slapheden er så udtalt, at rattet ikke selv retter op og finder tilbage til midterpositionen.

I kombination gør styretøj og undervogn også Seal U vindfølsom. Møder man sidevind på motor- eller landevej, kræver det konstante korrektioner at holde bilen i lige linje. Det er særligt irriterende på smalle landeveje, fordi en emsig vejbaneassistent rykker rattet uforsigtigt modsat, hvis vinden skubber bilen mod vejstriben.

Er vejbanen fugtig, får man også at mærke, at BYD Seal U er en forhjulstrækker. Speederpedalen fungerer mest af alt som en tænd/sluk-knap, og hvis man trykker en smule for hårdt, kvitteres der med hjulspin.

Uanset hvor højt komfortniveauet end måtte være, så oser køreoplevelsen af manglende nuance og kompleksitet. Det er synd, fordi den flotte kabine og den, på overfladen, høje komfort spiller godt sammen. Det er også synd, fordi BYD Seal U er en elbil, der rent faktisk kan køre langt, da den udviser flot rækkeviddestabilitet og lavt forbrug. Det er bare ikke en bil, man har lyst til at køre langt i.

Gammel bil på nyt marked

Der er generelt noget ved BYD Seal U, der føles uddateret. En klodsethed i såvel køreoplevelsen som infotainment- og assistentsystemer, der gør, at den er overhalet af al konkurrence allerede inden, den er lanceret. Og det er der en god forklaring på.

BYD Seal U er nemlig ingen ny bil, selvom den netop er introduceret i Danmark. Under modelnavnet Song Plus har den kørt i Kina siden 2020, og i forbindelse med et optisk facelift i 2023 mente BYD, at den var klar til europæisk lancering under navnet Seal U. 

Den nye SUV, der ligner et godt køb på papiret, er med andre ord bygget på fire år gammel teknologi, der ikke hamler op med Tesla Model Y eller nogen anden. Hvis man vil have BYD, så bør man opleve, hvad de faktisk kan præstere, ved at prøvekøre sedanen Seal. Det er en god bil, der ingen tekniske ligheder har med denne højbenede skuffelse, som den af uransagelige årsager deler navn med.


SPECIFIKATIONER

BYD Seal U Design

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 218 hk / 330 Nm
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 20,5 kWh/100 km
Rækkevidde: 500 kilometer
Batteristørrelse: 87 kWh
Ladekapacitet: 140 kW
Mål (L/B/H): 478/189/166 cm
Køreklar vægt: 2.147 kilo
Trækvægt: 1.300 kilo
Bagagerumsvolumen: 425-1.440 liter

Pris: 339.995 kr. (Seal U fås fra 319.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr./4.495 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 311.998 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugt BYD til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS