Kategorier
Nyheder

Citroën C5 Aircross får en over snuden (og en ny skærm)

I jagten på prestige giver Citroën sin mellemstore SUV en mere aggressiv fremtoning. I jagten på bedre infotainment får C5 Aircross også en ny touchscreen på 10″

Jeg skyder skylden på corona. Det er tre år siden, den første sending med Citroën C5 Aircross landede i Danmark, men det føles slet ikke som om, det er så længe siden. Pandemien har gjort det svært helt at holde styr på tiden.

C5 Aircross virker som en ny bil. At den er præsenteret helt tilbage i 2018, kan designet uden videre skjule. Men tre-fire år på markedet for en ny bil skriger på noget: Et facelift. Så det er, hvad Citroën nu har beriget sin mellemstore, populære SUV med.

LÆS OGSÅ | Citroën C5 X er topmodellen for de velbeslåede

Designerne har gjort den mere aggressiv og mere prestigefuld, siger Citroën. Det kan kun læses som marketingsnak og ordflom, men C5 Aircross har tilsyneladende fået LED-forlygter som standard. Det er en håndgribelig forbedring.

SUV’en skal nu tiltale kunder, som søger en bil med et mere unikt design. Om den nye front er en succes, er op til den enkelte, men den gamle front var i mini øjne mere Citroën og mere unik.

C5 Aircross har stadig de såkaldte Airbumps på dørene, som beskytter mod buler og ridser. Men den har ikke længere forlygter delt i flere lag – nu er den mere generisk og almindelig at se på.

Storskærm og flyttede luftdyser

Første gang holder bag den faceliftede C5 Aircross i et kryds, vil man sandsynligvis ikke tænke over, at det faktisk er den faceliftede. Baglygterne har præcis samme form, og det er farven og strukturen på glasset og LED-formen, der nu er anderledes. De øvrige ændringer af bilens ydre er små og i afdelingen “Pynt i nye farver”.

Så er det nemmere at spotte forskellen indendøre. Først og fremmest en bredere, større touchscreen til infotainmentsystemet. 10″ er skærmens størrelse, og for at gøre plads til den er luftdyserne rykket fra lodret placering ved siden af skærmen til vandret under den nye skærm. De laveste udstyrsvarianter får en mindre skærm, tyder det på, men den viser Citroën ikke billeder af.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Berner tester Citroën ë-C4 – Citroën i stedet for VW?

Forbedrede sæder, synligt bedre materialer og en ny gearvælger (en lille knap i stedet for en stor og flad gearstang) hører også under faceliftet, og det samme gør nye farver og farvetemaer.

Faceliftet har ingen betydning for motorprogrammet. C5 Aircross produceres også i nyeste version som benzin- og dieselbil – og naturligvis som plug-in-hybrid med 225 hk. Det er den udgave, der har gjort, at danske kunder for alvor har taget Citroëns SUV til sig.

Hvornår den første sending med den faceliftede SUV kommer til Danmark, har importøren endnu til gode at offentliggøre. Corona hærger også i bilindustrien, og det er med til at skævvride leveringstider og introduktion af en del bilmodeller. Endnu en ting, jeg kan give corona skylden for.

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26amp%3BPriceFrom%3D0%26amp%3BincludeLeasing%3Dtrue%26amp%3Bfree%3DCitro%25C3%25ABn

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.