Cupra Formentor VZ5 har den legendariske Audi-motor med fem cylindre – og spanierne laver kun 7.000 af dem. Den kan bestilles i Danmark senere i år
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den femcylindrede motor har aldrig været helt almindelig, men tidligere har både Alfa Romeo, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Volvo og Volkswagen lavet biler med R5-motorer.
Audi producerer biler med en af de eneste femcylindrede motorer, der endnu er på markedet i personbiler. De Fire Ringes 2,5-liters række-femmer, som i dag leveres med turboladning og 400 hk i RS 3, RS Q3 og TT RS, har karakter og charme i overflod.
Nogen hos Audi har et godt øje til brødrene hos Cupra i Spanien. Aflæggeren af Seat, som fejrer fire år med selvstændighed, har fået en stor gave af Audi: Tyskerne har pakket 7.000 styk af deres 2,5-liters R5-motor ind og sendt dem til Cupra. Gå amok, må der stå på kortet, der følger med pakken.

Gammel nyhed med nyt indhold
Det er da slet ingen nyhed, tænker du måske. Det er længe siden, som i 2021, at Cupra fortalte omverden om den store gave fra Audi. En femcylindret Formentor med navnet VZ5 er resultatet.
Helt rigtigt. Den store nyhed er, at Cupra Formentor VZ5 er på vej mod Danmark. Den vil nemlig kunne bestilles fra uge 25, som er midt i juni. Hvor mange af de 7.000 Formentor VZ5, danskerne får lov at aftage, fortæller Cupra ikke.
Det samme gælder prisen. Der arbejdes på en skarp pris – noget som den danske importør ved flere lejligheder har vist, lader sig gøre at nå frem til med Cupra-modeller.





390 hk og 0-100 km/t på 4,2 sekunder
Prisen bliver skarp. Men den er svær at forudsige. Formentor med 2-liters motor, fire cylindre og 310 hk koster 510.000 kr. Audi tager 1.078.000 kr. for RS Q3 med R5’eren med 400 hk. Det er et niveau, Formentor VZ5 med samme motor formentlig vil komme langt under. Men hvor langt? Det er nemmere at forudsige vejret, så vi må vente i spænding.
Og hvad udløser den femcylindrede motor så hos Formentor? For det første 390 hk mod 310 hk i den firecylindrede. Det er, af høflighedsårsager, 10 hk færre end hos Audi, men samme 480 Nm som i RS Q3.
Læs også: Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
310 hestekræfter overfor 390 hk. Det er en forskel, men der hvor forskellen virkelig ligger, og magien opstår, er i cylinderrækken. Fem cylindre i stedet for fire. Helt usædvanligt i stedet for almindeligt.
Den femcylindrede er med til at skære 0-100-tiden ned fra 4,9 til 4,2 sekunder. Topfarten er stadig 250 km/t, men den ville være nærmere 270-280 km/t, hvis Formentor VZ5 fik lov at løbe frit. I forhold til Formentor med fire cylindre har den femcylindrede sænket undervogn, bredere sporvidde, Akebono-bremser og et differentiale, som fordeler kræfterne dynamisk mellem alle fire hjul.



