Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST: Jacob Dalby / FOTO: Simon Hallenslev / DATO: 28. februar 2022
Det er ikke længere nødvendigt at introducere Cupra-brandet, som de forskellige Cupra-modeller bliver mere og mere gængse i gadebilledet. Særligt Cupra Formentor og Cupra Leon er ikke længere sjældne, og lige om lidt vil den nye elektriske Cupra Born også blive mere almindelig at se. Alligevel er der stadig mange, som ligner et stort spørgsmålstegn, når de ser det tribal-lignende logo på fronten. Er du en af dem, kan du læse Mortens lille Cupra-lektion på linket herunder:
LÆS OGSÅ | Test: Forrygende Formentor – Cupra er ude af sin skal
Vi har tidligere kørt plug-in varianten af Cupra Leon Sportstourer, der med et batteri på 12,8 kWh og elmotor kører op til 52 km på strøm. I ugens testbil er motoriseringen dog en helt anden. Og det er umiddelbart en motorising, der passer godt til Cupraens lidt hårde ydre med skarpe kanter og bronche-detaljer.
Man kan mene om designet hvad man vil, men Cupra bliver nødt til at skille sig ud fra søstermærket Seat for at retfærdiggøre sin status som selvstændig. Første tanke, når man ser en Cupra, er dog ikke ligefrem grøn omstilling – det er snarere i den modsatte grøft.
Motor: R4, 1.984 cm3, benzin
Ydelse: 310 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,2 km/l
Mål (L/B/H): 466/180/144
Bagagerum: 620 liter
Pris: 469.990 kr.
Sportstourer fås fra 379.990 kr.
På papiret ser den 310 hk stærke motor ud til at passe vældig godt i den lille, bidske indpakning. Samtidig er denne variant udstyret med firehjulstræk som standard, så den selv med testugens sløje vejrudsigt vil komme til 100 km/t på under fem sekunder. Men trods de 310 hk føles topvarianten af Cupra Leon faktisk ikke hurtig. Den er kvik, bevares, men det føles ikke decideret hurtigt.
Derfor er det måske også en smule overdrevet med motorlyden fra højtalerne, når man vælger CUPRA-køremodus. Den dybe rumlen lyder ikke som noget, der sidder i en kvik GTI men nærmere i noget amerikansk med dobbelt så stor volumen. Alligevel tager jeg mig selv i, ret ofte i løbet af ugen, at vælge CUPRA-mode. Jeg synes faktisk, det lyder ret godt, og jeg synes samtidig, at det giver noget til køreoplevelsen, når det skal gå lidt kvikt – også selvom det er kunstigt.
Og når det så går lidt kvikt, er styretøjet tilpas tungt og Leon føles solid og hjemmevant på de fedtede veje i københavnsområdet. Selvom Cupra Leon ikke er lige så sjov som eksempelvis Hyundai i30N, er styringen skarp og præcis. Og spørgsmålet er, om det i virkeligheden ikke er rigtigt ramt af Cupra. Den er en fornøjelse at leve med på daglig basis. Ikke på ét tidspunkt tænker jeg, at Cupraen er for hård eller kompromisløs, og kørestilen passer godt til den kvikke stationcar.
Cupra har noget med priser, og de formår at skrue dem langt nok ned til, at det bliver interessant. Tag for eksempel den direkte konkurrent Ford Focus ST. Med 280 hk har den 30 hk færre en Cupra Leon, den har en mere trist kabine og den har mindre bagagerum. Umiddelbart er der ikke mange parametre, hvor Focus vinder. Alligevel starter Focus Stationcar i ST-trim ved 570.000. Det er 100.000 kr. mere end Cupra’en.
Der meget mere info på Cupra Leon på linket herunder, hvor Morten tester plug-in varianten af Cupra Leon Sportstourer.
LÆS OGSÅ | Test: Cupra Leon ST e-Hybrid er elektrificering for alle
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.