marts 2, 2022

Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon Sportstourer

Det bidske ydre lægger op til sjov og ballade i Cupra Leon – hertil er det ikke skidt at stille med over 300 hestekræfter.

TEKST: Jacob Dalby / FOTO: Simon Hallenslev / DATO: 28. februar 2022

Det er ikke længere nødvendigt at introducere Cupra-brandet, som de forskellige Cupra-modeller bliver mere og mere gængse i gadebilledet. Særligt Cupra Formentor og Cupra Leon er ikke længere sjældne, og lige om lidt vil den nye elektriske Cupra Born også blive mere almindelig at se. Alligevel er der stadig mange, som ligner et stort spørgsmålstegn, når de ser det tribal-lignende logo på fronten. Er du en af dem, kan du læse Mortens lille Cupra-lektion på linket herunder:

LÆS OGSÅ | Test: Forrygende Formentor – Cupra er ude af sin skal

Vi har tidligere kørt plug-in varianten af Cupra Leon Sportstourer, der med et batteri på 12,8 kWh og elmotor kører op til 52 km på strøm. I ugens testbil er motoriseringen dog en helt anden. Og det er umiddelbart en motorising, der passer godt til Cupraens lidt hårde ydre med skarpe kanter og bronche-detaljer.

Man kan mene om designet hvad man vil, men Cupra bliver nødt til at skille sig ud fra søstermærket Seat for at retfærdiggøre sin status som selvstændig. Første tanke, når man ser en Cupra, er dog ikke ligefrem grøn omstilling – det er snarere i den modsatte grøft.


Specifikationer
Cupra Leon Sportstourer
2,0 TSI 4×4

Motor: R4, 1.984 cm3, benzin
Ydelse: 310 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,2 km/l
Mål (L/B/H): 466/180/144
Bagagerum: 620 liter
Pris: 469.990 kr.
Sportstourer fås fra 379.990 kr.


Dyb rumlen i Cupra-mode

På papiret ser den 310 hk stærke motor ud til at passe vældig godt i den lille, bidske indpakning. Samtidig er denne variant udstyret med firehjulstræk som standard, så den selv med testugens sløje vejrudsigt vil komme til 100 km/t på under fem sekunder. Men trods de 310 hk føles topvarianten af Cupra Leon faktisk ikke hurtig. Den er kvik, bevares, men det føles ikke decideret hurtigt.

Derfor er det måske også en smule overdrevet med motorlyden fra højtalerne, når man vælger CUPRA-køremodus. Den dybe rumlen lyder ikke som noget, der sidder i en kvik GTI men nærmere i noget amerikansk med dobbelt så stor volumen. Alligevel tager jeg mig selv i, ret ofte i løbet af ugen, at vælge CUPRA-mode. Jeg synes faktisk, det lyder ret godt, og jeg synes samtidig, at det giver noget til køreoplevelsen, når det skal gå lidt kvikt – også selvom det er kunstigt.

Og når det så går lidt kvikt, er styretøjet tilpas tungt og Leon føles solid og hjemmevant på de fedtede veje i københavnsområdet. Selvom Cupra Leon ikke er lige så sjov som eksempelvis Hyundai i30N, er styringen skarp og præcis. Og spørgsmålet er, om det i virkeligheden ikke er rigtigt ramt af Cupra. Den er en fornøjelse at leve med på daglig basis. Ikke på ét tidspunkt tænker jeg, at Cupraen er for hård eller kompromisløs, og kørestilen passer godt til den kvikke stationcar.

Dyre konkurrenter

Cupra har noget med priser, og de formår at skrue dem langt nok ned til, at det bliver interessant. Tag for eksempel den direkte konkurrent Ford Focus ST. Med 280 hk har den 30 hk færre en Cupra Leon, den har en mere trist kabine og den har mindre bagagerum. Umiddelbart er der ikke mange parametre, hvor Focus vinder. Alligevel starter Focus Stationcar i ST-trim ved 570.000. Det er 100.000 kr. mere end Cupra’en.

Der meget mere info på Cupra Leon på linket herunder, hvor Morten tester plug-in varianten af Cupra Leon Sportstourer.

LÆS OGSÅ | Test: Cupra Leon ST e-Hybrid er elektrificering for alle

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS