marts 4, 2022

Vild Cupra Formentor med 390 hk og Audi-motor på vej til Danmark

Cupra Formentor VZ5 har den legendariske Audi-motor med fem cylindre – og spanierne laver kun 7.000 af dem. Den kan bestilles i Danmark senere i år

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den femcylindrede motor har aldrig været helt almindelig, men tidligere har både Alfa Romeo, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Volvo og Volkswagen lavet biler med R5-motorer.

LÆS OGSÅ | Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon ST

Audi producerer biler med en af de eneste femcylindrede motorer, der endnu er på markedet i personbiler. De Fire Ringes 2,5-liters række-femmer, som i dag leveres med turboladning og 400 hk i RS 3, RS Q3 og TT RS, har karakter og charme i overflod.

Nogen hos Audi har et godt øje til brødrene hos Cupra i Spanien. Aflæggeren af Seat, som fejrer fire år med selvstændighed, har fået en stor gave af Audi: Tyskerne har pakket 7.000 styk af deres 2,5-liters R5-motor ind og sendt dem til Cupra. Gå amok, må der stå på kortet, der følger med pakken.

Formentor VZ5 bliver et samlerobjekt. Kun 7.000 af dem produceres med Audi-motoren med fem cylindre.

Gammel nyhed med nyt indhold

Det er da slet ingen nyhed, tænker du måske. Det er længe siden, som i 2021, at Cupra fortalte omverden om den store gave fra Audi. En femcylindret Formentor med navnet VZ5 er resultatet.

Helt rigtigt. Den store nyhed er, at Cupra Formentor VZ5 er på vej mod Danmark. Den vil nemlig kunne bestilles fra uge 25, som er midt i juni. Hvor mange af de 7.000 Formentor VZ5, danskerne får lov at aftage, fortæller Cupra ikke.

Det samme gælder prisen. Der arbejdes på en skarp pris – noget som den danske importør ved flere lejligheder har vist, lader sig gøre at nå frem til med Cupra-modeller.

390 hk og 0-100 km/t på 4,2 sekunder

Prisen bliver skarp. Men den er svær at forudsige. Formentor med 2-liters motor, fire cylindre og 310 hk koster 510.000 kr. Audi tager 1.078.000 kr. for RS Q3 med R5’eren med 400 hk. Det er et niveau, Formentor VZ5 med samme motor formentlig vil komme langt under. Men hvor langt? Det er nemmere at forudsige vejret, så vi må vente i spænding.

Og hvad udløser den femcylindrede motor så hos Formentor? For det første 390 hk mod 310 hk i den firecylindrede. Det er, af høflighedsårsager, 10 hk færre end hos Audi, men samme 480 Nm som i RS Q3.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?

310 hestekræfter overfor 390 hk. Det er en forskel, men der hvor forskellen virkelig ligger, og magien opstår, er i cylinderrækken. Fem cylindre i stedet for fire. Helt usædvanligt i stedet for almindeligt.

Den femcylindrede er med til at skære 0-100-tiden ned fra 4,9 til 4,2 sekunder. Topfarten er stadig 250 km/t, men den ville være nærmere 270-280 km/t, hvis Formentor VZ5 fik lov at løbe frit. I forhold til Formentor med fire cylindre har den femcylindrede sænket undervogn, bredere sporvidde, Akebono-bremser og et differentiale, som fordeler kræfterne dynamisk mellem alle fire hjul.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS