Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den femcylindrede motor har aldrig været helt almindelig, men tidligere har både Alfa Romeo, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Volvo og Volkswagen lavet biler med R5-motorer.
LÆS OGSÅ | Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon ST
Audi producerer biler med en af de eneste femcylindrede motorer, der endnu er på markedet i personbiler. De Fire Ringes 2,5-liters række-femmer, som i dag leveres med turboladning og 400 hk i RS 3, RS Q3 og TT RS, har karakter og charme i overflod.
Nogen hos Audi har et godt øje til brødrene hos Cupra i Spanien. Aflæggeren af Seat, som fejrer fire år med selvstændighed, har fået en stor gave af Audi: Tyskerne har pakket 7.000 styk af deres 2,5-liters R5-motor ind og sendt dem til Cupra. Gå amok, må der stå på kortet, der følger med pakken.
Det er da slet ingen nyhed, tænker du måske. Det er længe siden, som i 2021, at Cupra fortalte omverden om den store gave fra Audi. En femcylindret Formentor med navnet VZ5 er resultatet.
Helt rigtigt. Den store nyhed er, at Cupra Formentor VZ5 er på vej mod Danmark. Den vil nemlig kunne bestilles fra uge 25, som er midt i juni. Hvor mange af de 7.000 Formentor VZ5, danskerne får lov at aftage, fortæller Cupra ikke.
Det samme gælder prisen. Der arbejdes på en skarp pris – noget som den danske importør ved flere lejligheder har vist, lader sig gøre at nå frem til med Cupra-modeller.
Prisen bliver skarp. Men den er svær at forudsige. Formentor med 2-liters motor, fire cylindre og 310 hk koster 510.000 kr. Audi tager 1.078.000 kr. for RS Q3 med R5’eren med 400 hk. Det er et niveau, Formentor VZ5 med samme motor formentlig vil komme langt under. Men hvor langt? Det er nemmere at forudsige vejret, så vi må vente i spænding.
Og hvad udløser den femcylindrede motor så hos Formentor? For det første 390 hk mod 310 hk i den firecylindrede. Det er, af høflighedsårsager, 10 hk færre end hos Audi, men samme 480 Nm som i RS Q3.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
310 hestekræfter overfor 390 hk. Det er en forskel, men der hvor forskellen virkelig ligger, og magien opstår, er i cylinderrækken. Fem cylindre i stedet for fire. Helt usædvanligt i stedet for almindeligt.
Den femcylindrede er med til at skære 0-100-tiden ned fra 4,9 til 4,2 sekunder. Topfarten er stadig 250 km/t, men den ville være nærmere 270-280 km/t, hvis Formentor VZ5 fik lov at løbe frit. I forhold til Formentor med fire cylindre har den femcylindrede sænket undervogn, bredere sporvidde, Akebono-bremser og et differentiale, som fordeler kræfterne dynamisk mellem alle fire hjul.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.