september 4, 2024

Cupra Terramar er den sidste benzinbil

Cupra ser ind i en elektrisk fremtid, men alligevel sælger spanierne nu en SUV med forbrændingsmotor og som PHEV. Cupra Terramar fås fra 499.995 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Seat er ikke, hvad Seat har været, og mens mærket nok skal overleve i en eller anden form, er det Cupra, der får opmærksomheden og de nye modeller. Det er derfor også Cupra, der nu lancerer en ny SUV. Terramar, som den nye SUV hedder, afløser ikke direkte nogen model i Seat-/Cupra-modelprogrammet, men i størrelsen ligger den ikke meget langt fra hverken Cupra Formentor eller Cupra/Seat Ateca.

Terramar er en stor nyhed for købere i eksempelvis hjemlandet Spanien, men for en dansk nybilskøber kan SUV’en ikke give mere end et træk på skulderen. Cupra’en er nemlig udstyret med forbrændingsmotor, enten som mildhybrid eller plug-in hybrid, og det giver bestemt ikke bilen de bedste odds.

Terramar bliver den sidste nye model fra Cupra, der lanceres med forbrændingsmotor. Der er ingen dieselvariant, og priserne skal nok sørge for, at den bliver et sjældent syn i Danmark.

En spansk VW Tiguan – og samme (høje) prisniveau

Vi har kun lige modtaget billederne og informationer om Cupra Terramar, men alligevel er det lykkedes for den danske importør allerede at have priser klar. Terramar kommer i tre motorvarianter med mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hestekræfter og forhjulstræk som basismodel. Derover fås Terramar 2,0 eTSI mildhybrid med 265 hestekræfter og firehjulstræk til 589.990 kr.

Hvis håbet for en prisbillig plug-in hybrid på nogen måde var der, så bliver det godt og grundigt kvast med Terramar 1,5 eHybrid med forhjulstræk, elektrisk rækkevidde på op til 121 kilometer og 272 hestekræfter: med en pris på 594.990 kr. er plug-in hybriden den dyreste Terramar. En formildnende omstændighed er fabriksgarantiens længde på fem år, der selvfølgelig gælder alle Terramar-varianter.

Cupra Terramar 1,5 eTSI DSG – 499.990 kr.
Cupra Terramar VZ 2,0 eTSI 4Drive DSG – 589.990 kr.
Cupra Terramar VZ 1,5 eHybrid DSG – 594.990 kr.

Cupra skal med det prisniveau sælge en SUV med benzinmotor i en klasse, hvor salget er på et lavere niveau end for få år siden. Terramar skal konkurrere med Audi Q3, BMW X1 og Volkswagen Tiguan, og ingen af de modeller sætter salgsrekord lige for tiden.

Den nye Tiguan med 150 hestekræfter og DSG-gearkasse koster 499.995 kr., mens plug-in hybriden hos tyskerne er den billigere variant med priser fra 494.994 kr. (med 204 hestekræfter – med 272 hestekræfter fra 569.995 kr.).

Basismodellen med 150 hestekræfter har også et prisskilt, når det kommer til privatleasing. På en 36 måneder kontrakt med 15.000 kilometer om året koster den 5.495 kr. om måneden – og man betaler 14.995 kr. som engangsydelse. Det er, umiddelbart, den mest attraktive måde at anskaffe en Terramar på.

Et skræmmende design?

Den danske hjemmeside er fuldt kørende med information om Terramar – priser og ekstraudstyr kan man dykke ned i. Man kan også se, at Cupra markedsfører Terramar som en “kompakt, men mægtig SUV” og en bil der er “skræmmende og inspirerende” på samme tid.

Vi kan ikke få øje på det skræmmende ved Terramar, men kompakt er den. Terramar er dog ikke så kort som Ateca og Formentor; med en længde på 452 centimeter er den længere end cirka syv centimeter længere end Formentor, og den nærmeste slægtning i VW-koncernen må være Tiguan.

Der er frække former i kabinen – midterkonsollen rammer førerpladsen ind og giver passagersædet et separat rum. Den store infotainmentskærm på 12,9″ kommer med koncernens nyeste software, og kabinetemperaturen kan må gå til enten i bunden af skærmen eller på den baggrundsbelyste liste foran skærmen.

Alle varianter er som standard udstyret med adaptiv fartpilot, varme i rattet, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphones og automatisk klimaanlæg med tre zoner. 18″ alufælge er standard på benzinudgaverne og 19″ på plug-in hybriden. Adaptiv undervogn, matrix-LED-forlygter, panoramaglastag, head-up-display og skålformede sæder er et udpluk af listen over ekstraudstyr.

Terramar kommer til Danmark i slutningen af november.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS