Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Seat er ikke, hvad Seat har været, og mens mærket nok skal overleve i en eller anden form, er det Cupra, der får opmærksomheden og de nye modeller. Det er derfor også Cupra, der nu lancerer en ny SUV. Terramar, som den nye SUV hedder, afløser ikke direkte nogen model i Seat-/Cupra-modelprogrammet, men i størrelsen ligger den ikke meget langt fra hverken Cupra Formentor eller Cupra/Seat Ateca.
LÆS OGSÅ | Cupra Tavascan overrasker med lave priser
Terramar er en stor nyhed for købere i eksempelvis hjemlandet Spanien, men for en dansk nybilskøber kan SUV’en ikke give mere end et træk på skulderen. Cupra’en er nemlig udstyret med forbrændingsmotor, enten som mildhybrid eller plug-in hybrid, og det giver bestemt ikke bilen de bedste odds.
Terramar bliver den sidste nye model fra Cupra, der lanceres med forbrændingsmotor. Der er ingen dieselvariant, og priserne skal nok sørge for, at den bliver et sjældent syn i Danmark.
Vi har kun lige modtaget billederne og informationer om Cupra Terramar, men alligevel er det lykkedes for den danske importør allerede at have priser klar. Terramar kommer i tre motorvarianter med mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hestekræfter og forhjulstræk som basismodel. Derover fås Terramar 2,0 eTSI mildhybrid med 265 hestekræfter og firehjulstræk til 589.990 kr.
Hvis håbet for en prisbillig plug-in hybrid på nogen måde var der, så bliver det godt og grundigt kvast med Terramar 1,5 eHybrid med forhjulstræk, elektrisk rækkevidde på op til 121 kilometer og 272 hestekræfter: med en pris på 594.990 kr. er plug-in hybriden den dyreste Terramar. En formildnende omstændighed er fabriksgarantiens længde på fem år, der selvfølgelig gælder alle Terramar-varianter.
Cupra Terramar 1,5 eTSI DSG – 499.990 kr.
Cupra Terramar VZ 2,0 eTSI 4Drive DSG – 589.990 kr.
Cupra Terramar VZ 1,5 eHybrid DSG – 594.990 kr.
Cupra skal med det prisniveau sælge en SUV med benzinmotor i en klasse, hvor salget er på et lavere niveau end for få år siden. Terramar skal konkurrere med Audi Q3, BMW X1 og Volkswagen Tiguan, og ingen af de modeller sætter salgsrekord lige for tiden.
Den nye Tiguan med 150 hestekræfter og DSG-gearkasse koster 499.995 kr., mens plug-in hybriden hos tyskerne er den billigere variant med priser fra 494.994 kr. (med 204 hestekræfter – med 272 hestekræfter fra 569.995 kr.).
Basismodellen med 150 hestekræfter har også et prisskilt, når det kommer til privatleasing. På en 36 måneder kontrakt med 15.000 kilometer om året koster den 5.495 kr. om måneden – og man betaler 14.995 kr. som engangsydelse. Det er, umiddelbart, den mest attraktive måde at anskaffe en Terramar på.
Den danske hjemmeside er fuldt kørende med information om Terramar – priser og ekstraudstyr kan man dykke ned i. Man kan også se, at Cupra markedsfører Terramar som en “kompakt, men mægtig SUV” og en bil der er “skræmmende og inspirerende” på samme tid.
Vi kan ikke få øje på det skræmmende ved Terramar, men kompakt er den. Terramar er dog ikke så kort som Ateca og Formentor; med en længde på 452 centimeter er den længere end cirka syv centimeter længere end Formentor, og den nærmeste slægtning i VW-koncernen må være Tiguan.
Der er frække former i kabinen – midterkonsollen rammer førerpladsen ind og giver passagersædet et separat rum. Den store infotainmentskærm på 12,9″ kommer med koncernens nyeste software, og kabinetemperaturen kan må gå til enten i bunden af skærmen eller på den baggrundsbelyste liste foran skærmen.
Alle varianter er som standard udstyret med adaptiv fartpilot, varme i rattet, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphones og automatisk klimaanlæg med tre zoner. 18″ alufælge er standard på benzinudgaverne og 19″ på plug-in hybriden. Adaptiv undervogn, matrix-LED-forlygter, panoramaglastag, head-up-display og skålformede sæder er et udpluk af listen over ekstraudstyr.
Terramar kommer til Danmark i slutningen af november.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.