Kategorier
Nyheder

Dacia gør som Volvo – sætter topfarten ned

Fremover kan selv ikke den stærkeste Dacia køre mere end 180 km/t. Justeringen kommer sammen med det rumænske mærkes nye logo.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Da Volvo i 2020 satte foden på bremsen og begrænsede topfarten i alle nye biler til 180 km/t mødte det både hovedrysten og positive tilkendegivelser. Højere fart end 180 km/t, argumenterer Volvo, er årsag til uheld – og, kan vi skrive under på, højere brændstofforbrug.

Audi, BMW og Mercedes-Benz har ikke adopteret den kunstige svenske fartbegrænsning, og det er også svært at se, det skulle ske. Nu er det i stedet følger rumænske Dacia, en del af Renault-Nissan-koncernen, der følger i hælene på Volvo.

LÆS OGSÅ | Test: Dacia Jogger er den bedste bil – og den værste

Det er alvor, selv om det er nemt at gøre grin med. Jo, der findes faktisk biler fra Dacia, som kan køre mere end 180 km/t. Duster med 130 og 150 hk kan køre mere end 200 km/t (tak, men meget stort nej tak til at prøve det), og den nye Jogger ligger også over 180 km/t.

På det nye logo og den ændrede front, som alle Dacia bestilt fra 16. juni har, kan man se, at man står overfor en bil, der maksimalt kan køre 180 km/t

Topfarten hænger sammen med det nye logo

Hvis du fra efter den 16. juni bestiller en fabriksny Dacia, om den så hedder Sandero, Jogger, Duster eller noget helt fjerde, er topfarten maksimalt 180 km/t. Det er en nyhed, der for 99,9 procent af de danske Dacia-kunder er ligegyldig.

180 km/t er en øvre grænse, de færreste jagter, og med den store generaliseringshat på, har vi meget svært ved at forestille os en Dacia-køber, som ønsker en højere topfart.

LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest

Begrænsningen kommer imidlertid ikke som en ensom nyhed hos Dacia. Alle biler bestilt efter 16. juni har nemlig også mærkets nye logo og en opdateret grill. Som erstatning for det gamle logo (en håndtaske vendt på hovedet) pryder et logo bestående af to stemmegafler, som vender væk fra hinanden, de rumænske biler. Logoet kan også ses som et stort D og et stort C – som i DaCia.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.