Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er penge at hente på mellemstore SUV-modeller, og rumænske Dacia vil være med og have en bid af kagen. Derfor får Duster nu en storebror – Bigster. Rumænerne går ind i den mellemstore SUV-klasse med en bil, der er lidt større end Volkswagen Tiguan.
Bigster er lige præcis det, den ved første øjekast ser ud til at være: en Duster med mere af det hele. Mere karosseri, mere akselafstand, mere udstyr, mere motorkraft. Dacia har gang i noget fedt med Duster-designet, og det er videreført til Bigster uden de store armbevægelser.
LÆS OGSÅ | Dacia skyder med skarpt
I Danmark er den nye generation Duster endnu ikke kommet på markedet, og importøren kan ikke sige, hvornår den lander. Det er, med al sandsynlighed et spørgsmål om, at priserne vil blive højere, end importøren bryder sig om. Det kan betyde, at fremtiden for den nye og større Bigster i Danmark er usikker.
Bigster udfylder skoene som ny storebror ved at være 23 centimeter længere end Duster, som gør den til en SUV med et længdemål på 457 centimeter. Den står på en strukket udgave af CMF-B-platformen, som Renault-koncernen bruger til små biler, der bruges til Sandero, Jogger og den nye Duster.
Rummeligheden skulle være i top. Bagagerummet i Bigster er i hvert fald stort med 667 liter, når alle sæder er i brug. For første gang nogensinde tilbyder Dacia nu også en bil med elektrisk betjening af bagklappen. Det er er stort øjeblik i rumænsk bilhistorie.
LÆS OGSÅ | Dacia Jogger Hybrid gør sin entre i Danmark
Materialekvaliteten kan vi af gode grunde ikke vurdere, men med synlige syninger og lister beklædt med stof pepper kabinen op. Som standard får man en digital instrumentering med 7″ skærm – i dyrere versioner er der en 10″ skærm. Infotainmentskærmen er altid på 10,1″.
Dacia laver fire udstyrsvarianter: Essential, Expression, Extreme og Journey. Med laveste udstyr får man – udover skærmene nævnt herover – 17″ alufælge, tagræling, aircondition, p-sensorer bagtil og bakkamera. I de fineste versioner får man 10″ instrumentering, Arkamys 3D-lydanlæg, trådløs mobilopladning og adaptiv fartpilot.
Bigster kører med de samme motorer som den nye Duster – med en enkelt undtagelse. Dacia har fået en ny hybriddrivlinje baseret på den eksisterende E-Tech-drivlinje. Den består af en firecylindret benzinmotor med 107 hestekræfter og to elmotorer med i alt 55 hestekræfter. Ydelsen er på 155 hestekræfter, og det giver den en merydelse på beskedne 15 hestekræfter i forhold til basisudgaven med 140 hestekræfter.
LÆS OGSÅ | Dacia Spring får kæmpe opdatering
Hybriderne fås desværre ikke med firehjulstræk, men det gør det til gengæld med benzinmotoren. Her er der tale om en 1,2-liters trecylindret med 140 hestekræfter. Den fås enten med forhjulstræk eller firehjulstræk, og den har altid manuel gearkasse.
Sammen med firehjulstræk får man forskellige køreprogrammer; mudder/sand, sne, off-road, eco og og auto.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.