Rvl08aBis-E3-Journey-FS-78ProfilArDIndigoBlueSemiDiam19Static-PontonSauna-Norvege-ARPP-Immat-16-9
Nyheder
9. oktober 2024

Dacia Bigster – rumænerne er nået voksealderen

Morten B. Bek

Morten Bek

Dacia satser på, at mærket kan bære en større bil, end kunderne har været vant til. Den nye Bigster er en SUV lidt større end VW Tiguan, og den kommer med op til 155 hestekræfter.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Der er penge at hente på mellemstore SUV-modeller, og rumænske Dacia vil være med og have en bid af kagen. Derfor får Duster nu en storebror – Bigster. Rumænerne går ind i den mellemstore SUV-klasse med en bil, der er lidt større end Volkswagen Tiguan.

Bigster er lige præcis det, den ved første øjekast ser ud til at være: en Duster med mere af det hele. Mere karosseri, mere akselafstand, mere udstyr, mere motorkraft. Dacia har gang i noget fedt med Duster-designet, og det er videreført til Bigster uden de store armbevægelser.

I Danmark er den nye generation Duster endnu ikke kommet på markedet, og importøren kan ikke sige, hvornår den lander. Det er, med al sandsynlighed et spørgsmål om, at priserne vil blive højere, end importøren bryder sig om. Det kan betyde, at fremtiden for den nye og større Bigster i Danmark er usikker.

Rvl02-E3-Journey-FS-34ArDIndigoBlueSemiDiam19RoulingFjord-Norvege-Immat-16-9
Rvl01-E3-Journey-FS-78AvDIndigoBlueSemiDiam19RoulingMer-Norvege-Immat-16-9
Rvl08aBis-E3-Journey-FS-78ProfilArDIndigoBlueSemiDiam19Static-PontonSauna-Norvege-ARPP-Immat-16-9
Rvl23Bis-E3-Journey-FS-34AvDIndigoBlueSemiDiam19Static-Ponton-Norvege-ARPP-Immat-16-9

Store forhold i kabinen

Bigster udfylder skoene som ny storebror ved at være 23 centimeter længere end Duster, som gør den til en SUV med et længdemål på 457 centimeter. Den står på en strukket udgave af CMF-B-platformen, som Renault-koncernen bruger til små biler, der bruges til Sandero, Jogger og den nye Duster.

Rummeligheden skulle være i top. Bagagerummet i Bigster er i hvert fald stort med 667 liter, når alle sæder er i brug. For første gang nogensinde tilbyder Dacia nu også en bil med elektrisk betjening af bagklappen. Det er er stort øjeblik i rumænsk bilhistorie.

Materialekvaliteten kan vi af gode grunde ikke vurdere, men med synlige syninger og lister beklædt med stof pepper kabinen op. Som standard får man en digital instrumentering med 7″ skærm – i dyrere versioner er der en 10″ skærm. Infotainmentskærmen er altid på 10,1″.

Dacia laver fire udstyrsvarianter: Essential, Expression, Extreme og Journey. Med laveste udstyr får man – udover skærmene nævnt herover – 17″ alufælge, tagræling, aircondition, p-sensorer bagtil og bakkamera. I de fineste versioner får man 10″ instrumentering, Arkamys 3D-lydanlæg, trådløs mobilopladning og adaptiv fartpilot.

Bagsæde
Rvl17-E3-Journey-FS-BanquetteAr-AccoudoirOuvertStyl-Femme-Norvege-16-9
Rvl12-E3-Journey-FS-PdBLateraleCoteConducteur-MaisonFjord-Norvege-16-9
Rvl13a-E3-Journey-FS-PdBLateraleCotePassager-Crepuscule-Norvege-16-9

Hybridsystem med op til 155 hestekræfter

Bigster kører med de samme motorer som den nye Duster – med en enkelt undtagelse. Dacia har fået en ny hybriddrivlinje baseret på den eksisterende E-Tech-drivlinje. Den består af en firecylindret benzinmotor med 107 hestekræfter og to elmotorer med i alt 55 hestekræfter. Ydelsen er på 155 hestekræfter, og det giver den en merydelse på beskedne 15 hestekræfter i forhold til basisudgaven med 140 hestekræfter.

Hybriderne fås desværre ikke med firehjulstræk, men det gør det til gengæld med benzinmotoren. Her er der tale om en 1,2-liters trecylindret med 140 hestekræfter. Den fås enten med forhjulstræk eller firehjulstræk, og den har altid manuel gearkasse.

Sammen med firehjulstræk får man forskellige køreprogrammer; mudder/sand, sne, off-road, eco og og auto.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: