Dacia_Sandero_CVT_07
Nyheder
8. august 2024

Dacia skyder med skarpt

Morten B. Bek

Morten Bek

Dacia vil sælge flere biler, og minibilen Sandero med automatgearkasse til 169.990 kr. skal få danskerne til at strømme til det rumænske billig-bilmærke.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Dacia er et stort bilmærke – bare ikke i Danmark. På europæisk plan er minibilen Sandero ofte den mest solgte bil af alle. I Danmark indregistrerer Dacia en enkelt Sandero, hver gang Citroën indregistrerer 16 eksemplarer af C3. Det må kunne gøres bedre, synes den danske importør.

Der skal åbenbart meget til for at overbevise den danske bilkøbende befolkning om, at Dacia er mere end bare lav pris. Det tidligere problem med alvorlig mangel på selv de mest basale sikkerhedssystemer har EU været så venlige at løse, for nu skal alle nye biler have ting som vognbaneassistent, udvidet automatisk nødbremse, førerovervågning og p-sensorer bagtil eller bakkamera.

Sandero har de ting og flere til, og med en ekstraordinært lav pris på den trinløse CVT-automatgearkasse til minibilen tror importøren, at danskerne vil give Dacia en chance. For 5.000 kr. får man en automatisk gearkasse i Sandero i stedet for en manuel – og hele bilen får man, med højeste udstyrsniveau, for 169.990 kr. Samme pris som for en Kia Picanto med manuel gearkasse.

Dacia_Sandero_CVT_01
Dacia_Sandero_CVT_10
Dacia_Sandero_CVT_12
Dacia_Sandero_CVT_04

Turbomotor med 90 hestekræfter

Sandero er baseret på samme platform som Renault Clio, og det giver den rumænske minibil både komfortable og sikre køreegenskaber. Det gør også, at Dacia har adgang til en 1-liters trecylindret benzinmotor med turbo, der har 90 hestekræfter.

Den førnævnte Picanto har en turboløs motor med 63 hk, og i direkte konkurrenter som Citroën C3 og Peugeot 208 sidder også turboløse motorer.

Man skal ikke kigge for meget på, at Sandero med CVT-automatgearkassen, der altså er en trinløs “elastikgearkasse”, skal bruge 13,4 sekunder på at komme op på 100 km/t. Der er andre ting i livet. Som det faktum, at man til 169.990 kr. får Sandero med udstyrsniveauet Expression, som er det højeste til modellen.

Dacia_Sandero_CVT_18
Dacia_Sandero_CVT_14
Dacia_Sandero_CVT_16
Dacia_Sandero_CVT_17

70.000 kr. mere hos Peugeot

Højeste udstyrsniveau hos Dacia betyder ikke, at man sidder på ventilerede lædersæder, eller at man kigger op gennem et stort panoramaglastag, mens musikken vælder ud af et B&O-anlæg med 29 højttalere. Vi er mere i kategorien “hverdagsluksus” med 16″ alufælge, bakkamera, aircondition, stofbeklædning på instrumentbordet, infotainment med 8″ touchscreen, varme i forsæderne og rat betrukket med kunstlæder.

Til prisen er det ikke noget at være sur over. Og det er billigt at købe lidt mere lækkert: Nøglefri betjening, automatisk klimaanlæg, elektrisk håndbremse og armlæn foran koster kun 6.500 kr., og metallak får man også til 6.500 kr.

Hvis man hos Peugeot vil købe en 208 med automatgear, skal man have den store pung op af lommen. Den eneste variant koster nemlig 239.990 kr. 70.000 kr. mere end Dacia Sandero. Der er 10 flere hestekræfter, et rigtigt automatgear, adaptiv fartpilot og 360 graders kamera. Men 208 er ikke så rummelig som Sandero. Og det er 70.000 kr. Rigtig mange penge. Så måske Dacia-forhandlerne virkelig kan lokke flere danskere til mærket?

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: