februar 27, 2024

Første kig på ny Dacia Duster: Kantet som aldrig før, hårdfør som altid

Mens den nye Dacia Duster forventes på dansk grund til sommer, har vi fået et tidligt smugkig på den budgetvenlige firehjulstrækker fra motormessen i Genéve.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Bilbasen var inviteret til Geneva Motor Show af Renault Danmark.

Det er en amputeret motormesse, som Dacia og moderskibet Renault stiller op til i år. Blandt elektriske varevogne, e-scootere og ukendte restomods, troner de to tæt forbundne bilmærker op på Geneva Motor Show med de absolut største stande samt store nyheder.

Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Fraværet af andre europæiske bilmærker giver mere opmærksomhed. Mens Renault løber med størstedelen af opmærksomheden med Renault 5-verdenspremieren, er det Dacia, der trækker næstflest folk til med sin nylancerede Dacia Duster.

Langt om længe rykker Dacia Duster ind i en moderne tidsalder på en ny CMF-B-platform, der deles med Renault ClioCaptur og Arkana og Nissan Juke. Det giver højere sikkerhed og langt mere moderne luksusudstyr, og det er fedt – men hvordan føles den?

Kantet, hårdfør!

Det ville være dobbeltkonfekt for mig at gennemgå moderniteten, udstyrssammensætningen og de tekniske specifikationer. Den tjans har min kollega Morten Bek allerede taget, da sløret endeligt blev løftet for den nye Dacia Duster i slutningen af november 2023. Alt dét, kan du læse her.

Tjansen for undertegnede er i sin enkelthed at lægge øjne og hænder på Duster for første gang i menneskemyldret. På standen står den med en robust og kantet facon, krydret med Dacias nye designsprog, der giver snuden det nye DC-logo, som binder den smalle kølergrill sammen med LED-forlygterne.

Forkofangeren står ud som en eftermonteret bullbar, kølerhjelmen slår kantede buler, som om den gemmer på en heftig motor (det gør den ikke) og skærmkanterne er udført i hård plast, der tager tæsk for de mere bekostelige metalpladedele. Bagenden basser lidt ned med et mere rent look, omend det stadig er kantet i formgivning af bagklap og LED-baglygter.

På standen står den nye Dacia Duster blandt andet med tagbøjler og overlevelsesgrej, der hjælper folk til at se, hvad den skal kunne. Her ligner den virkelig en hårdfør fætter til terrænet, hvilket er præcist det, Dacia vil have frem.

Hårdfør, hård plast

Dacia Duster er en ‘fattigmandsfirehjulstrækker’, og det ændrer den nye generation ikke på. Helt i tråd med det hårdføre ydre, er hele kabinen udført i hård plast. Historien udadtil er selvfølgelig, at det tåler flere tæsk, præcist som skærmkanterne. I virkeligheden handler det naturligvis også om kroner og ører.

Sammen med den hårde plast følger også det kantede design med indendørs. Instrumentbordet i perforeret plast matcher luftdyserne, som for første gang har fået et faktisk design. Der er nu endelig noget at kigge på i Duster, hvor der er blandet lidt form ind alt det funktionelle.

Under den 10,1″ store infotainmentskærm findes et panel til klimaanlægget, som man kender fra blandt andet Renault Megane E-Tech. Det spiller fint. Det gør selve skærmen også, som helt tydeligt er hurtigere og en postgang mere moderne end det, der sidder i den forgangne Duster. 

Selv har jeg haft fornøjelsen af at tilbagelægge 5.000 km i den seneste Duster, og har var et af mine store ønsker, at man opdaterede sæderne. Det har man gjort i den nye Duster, hvor man helt instinktivt mærker en bedre støtte, når man sætter sig ind.

Den nye Duster er mere rummelig, og det mærkes på bagsædet. Det er ikke fordi, at pladsforholdene er et kvantespring fra forgængeren. Jeg har med mine 1,78 meter dog god plads til både knæ og hoved. 

På bagsædet er det dog tydeligt, at formgivningen har fyldt mere end i forgængeren, da knækket på bagruden stjæler en del lysindfald fra motormessens skrappe LED-lys. Her bliver det bare mere dunkelt.

Hvornår og hvor meget?

Detaljerne omkring Dacia Duster er sparsommelige. Varianten, der kommer til Danmark, bliver den nye 1,2-liters benzinmotor med tre cylindre og 130 hk. Den fås med forhjulstræk, men også med firehjulstræk. 

Priserne er ikke klar endnu. Alligevel er de klar nok til, at Dacia Danmark undgår at lancere den hybridvarianten med 140 hk i Danmark, fordi den bliver for dyr. Hvad der angår lanceringstidspunkt, satser Dacia Danmark stærkt på, at den nye Duster er på dansk grund før sommerferien.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Dacia Duster til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS