Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Bilbasen var inviteret til Geneva Motor Show af Renault Danmark.
Det er en amputeret motormesse, som Dacia og moderskibet Renault stiller op til i år. Blandt elektriske varevogne, e-scootere og ukendte restomods, troner de to tæt forbundne bilmærker op på Geneva Motor Show med de absolut største stande samt store nyheder.
Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Fraværet af andre europæiske bilmærker giver mere opmærksomhed. Mens Renault løber med størstedelen af opmærksomheden med Renault 5-verdenspremieren, er det Dacia, der trækker næstflest folk til med sin nylancerede Dacia Duster.
Langt om længe rykker Dacia Duster ind i en moderne tidsalder på en ny CMF-B-platform, der deles med Renault Clio, Captur og Arkana og Nissan Juke. Det giver højere sikkerhed og langt mere moderne luksusudstyr, og det er fedt – men hvordan føles den?
Det ville være dobbeltkonfekt for mig at gennemgå moderniteten, udstyrssammensætningen og de tekniske specifikationer. Den tjans har min kollega Morten Bek allerede taget, da sløret endeligt blev løftet for den nye Dacia Duster i slutningen af november 2023. Alt dét, kan du læse her.
Tjansen for undertegnede er i sin enkelthed at lægge øjne og hænder på Duster for første gang i menneskemyldret. På standen står den med en robust og kantet facon, krydret med Dacias nye designsprog, der giver snuden det nye DC-logo, som binder den smalle kølergrill sammen med LED-forlygterne.
Forkofangeren står ud som en eftermonteret bullbar, kølerhjelmen slår kantede buler, som om den gemmer på en heftig motor (det gør den ikke) og skærmkanterne er udført i hård plast, der tager tæsk for de mere bekostelige metalpladedele. Bagenden basser lidt ned med et mere rent look, omend det stadig er kantet i formgivning af bagklap og LED-baglygter.
På standen står den nye Dacia Duster blandt andet med tagbøjler og overlevelsesgrej, der hjælper folk til at se, hvad den skal kunne. Her ligner den virkelig en hårdfør fætter til terrænet, hvilket er præcist det, Dacia vil have frem.
Dacia Duster er en ‘fattigmandsfirehjulstrækker’, og det ændrer den nye generation ikke på. Helt i tråd med det hårdføre ydre, er hele kabinen udført i hård plast. Historien udadtil er selvfølgelig, at det tåler flere tæsk, præcist som skærmkanterne. I virkeligheden handler det naturligvis også om kroner og ører.
Sammen med den hårde plast følger også det kantede design med indendørs. Instrumentbordet i perforeret plast matcher luftdyserne, som for første gang har fået et faktisk design. Der er nu endelig noget at kigge på i Duster, hvor der er blandet lidt form ind alt det funktionelle.
Under den 10,1″ store infotainmentskærm findes et panel til klimaanlægget, som man kender fra blandt andet Renault Megane E-Tech. Det spiller fint. Det gør selve skærmen også, som helt tydeligt er hurtigere og en postgang mere moderne end det, der sidder i den forgangne Duster.
Selv har jeg haft fornøjelsen af at tilbagelægge 5.000 km i den seneste Duster, og har var et af mine store ønsker, at man opdaterede sæderne. Det har man gjort i den nye Duster, hvor man helt instinktivt mærker en bedre støtte, når man sætter sig ind.
Den nye Duster er mere rummelig, og det mærkes på bagsædet. Det er ikke fordi, at pladsforholdene er et kvantespring fra forgængeren. Jeg har med mine 1,78 meter dog god plads til både knæ og hoved.
På bagsædet er det dog tydeligt, at formgivningen har fyldt mere end i forgængeren, da knækket på bagruden stjæler en del lysindfald fra motormessens skrappe LED-lys. Her bliver det bare mere dunkelt.
Detaljerne omkring Dacia Duster er sparsommelige. Varianten, der kommer til Danmark, bliver den nye 1,2-liters benzinmotor med tre cylindre og 130 hk. Den fås med forhjulstræk, men også med firehjulstræk.
Priserne er ikke klar endnu. Alligevel er de klar nok til, at Dacia Danmark undgår at lancere den hybridvarianten med 140 hk i Danmark, fordi den bliver for dyr. Hvad der angår lanceringstidspunkt, satser Dacia Danmark stærkt på, at den nye Duster er på dansk grund før sommerferien.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.