Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Ikke engang en amerikansk auktionarius med cowboyhat kan tælle så hurtigt, som pristælleren på en dansk benzinstander. Sammenligner man med andre benzinstandere i Europa, Storbritannien og USA, er der faktisk ingen, der tæller så hurtigt som de danske.
Med tal fra GlobalPetrolPrices har britiske XCite Car Leasing lavet en rangliste over brændstofpriser i 22 EU-lande samt Storbritannien og USA. Her tager Danmark førstepladsen over pris pr. liter benzin. Og selvom vi stadig ligger i den tunge ende på strøm og diesel, er der andre lande, der er værre stillet.
På den samlede rangliste vurderes der ikke kun benzinpriser. Her indgår også dieselpriser samt prisen på strøm til elbiler, hvor antallet af ladestandere pr. kvadratkilometer også indgår i landenes samlede score. Tager man alle faktorer med, er Danmark ikke dyrest. Det er Italien derimod.
Italienerne er sjettedyrest på benzin- og diesel, mens de er dyrest, når elbilerne skal lades op. De er skarpt efterfulgt af Schweiz, der har den dyreste diesel i Europa, og dernæst Storbritannien, der scorer dårligt grundet høje priser på strøm til elbiler.
Samlet set lander Danmark på en femteplads over de dyreste brændstofpriser. Vi er dyrest på benzin, ottende dyrest på diesel og sjettedyrest på elpriser. Kun vores solide infrastruktur til opladning af elbiler redder os fra en tarvelig bundplacering, da vi, sammen med Holland og Belgien, her ligger i spids.
I den modsatte ende finder vi USA, der er listens billigste land, når det kommer til brændstof. Det skyldes i høj grad priserne på benzin og diesel, der lyder på henholdsvis 6,88 og 6,84 kr. pr. liter. Også prisen pr. kWh er 50 procent billigere, end den er i Danmark. I hælene på USA finder vi Tyrkiet, der ligeledes er billig over hele linjen. Ingen af de to er dog imponerende, når det kommer til infrastruktur til elbiler.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.