EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kia har allerede fire fuldelektriske modeller hos forhandlerne, men det sydkoreanske mærke er hastigt på vej med flere. Den 27. februar præsenterer Kia den endelige udgave af EV4, der er en futuristisk udseende sedan og en konkurrent til biler som Hyundai Ioniq 6 og Tesla Model 3.
Men det kan blive en anden bil, der stjæler rampelyset den 27. februar. Kia benytter lejligheden til ikke bare at præsentere EV4 og den nye elektriske varebil PV5, men også konceptudgaven af den kommende EV2. Den lille konceptbil, Concept EV2, er første officielle tegn på, at Kia snart er klar med en elbil mindre end EV3.
Forud for verdenspremieren har Kia frigivet billeder med udsnit af Concept EV2 – og de to andre modeller – og fra en video, der også er med i pakken, har vi snuppet lidt ekstra fotos af den nye konceptbil.
Kia EV2 bliver ingen Hyundai Inster-kopi
Kia er omtrent lige så ivrig efter at dele oplysninger om Concept EV2 og den kommende, færdige EV2, som en hvid væg er spændende at kigge på. Eneste information fra Sydkorea er, at EV2 vil køre med mærkets nyeste elektriske platform og dermed vise, at Kia er seriøs i forhold til “bæredygtig” mobilitet på en måde, der tilfredsstiller kundernes behov alle steder i verden.
Det korte af det lange er, at EV2 i høj grad laves til Europa, hvor små og kompakte elbiler i de kommende år vil spille en meget stor rolle. Renault 4 E-Tech, Volkswagen ID.2 Cross, Skoda Epiq – konkurrencen bliver hård, og det er fedt for kunderne, som kan se frem til et lavt prisniveau.
Både designmæssigt, hvor Concept EV2 læner sig kraftigt op af EV3 og EV9, uden at se ud til at blive en nedskaleret kopi, og i forhold til platformen er det tydeligt, at EV2 ikke får noget med søstermærket Hyundais nye Inster at gøre. EV2 bliver selvstændig og, formentlig, større – Inster er 383 centimeter lang, og et gæt er, at EV2 vil ligge omkring fire meter i længden.
Når den endelige EV2 er klar på et senere tidspunkt i 2025, vil den, ud fra de foreløbige oplysninger, rent teknisk dele meget med EV3. EV2 får sandsynligvis en mindre kraftig elmotor (EV3 har 204 hestekræfter), og det vil give mening, hvis det største batteri i EV2 bliver det, der i EV3 er det mindste – et batteri med en kapacitet på 58,3 kWh.