januar 11, 2025

Test: Selv den billigste Kia EV3 til 269.999 kr. er en fremragende elbil

Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Den nye Citroën Ë-C3 fra kun 179.995 kroner! Stor Opel Grandland Electric med lang rækkevidde fra bare 309.990 kroner! Audi Q6 E-Tron – lækker og stor elbil fra kun 554.990 kroner! Det er altid “priser fra” bilproducenterne nævner, og vi andre følger efter. 

Men sandheden er, at modellerne til bundpris, basismodellerne, tit er biler, jeg aldrig ville anbefale. Kun hvis man virkelig kun har råd til den helt skrabede, og ikke vil kigge på andre biler, skal man vælge Ë-C3, Grandland Electric og Q6 E-Tron i de udgaver, der har den laveste pris. De og mange andre bilmodeller mangler standardudstyr, som bare burde være der.

Jeg har selv været med til at kåre den nye Kia EV3 som Årets Bil i Danmark 2025. Jeg gav den så mange point, jeg kunne komme af sted med, og fraprisen var en af årsagerne: 269.999 kr. 

For at være helt ærlig, havde jeg ikke prøvet den billigste, før jeg skulle uddele point, men det har jeg nu. Efter halvanden uges test i kedeligt dansk vejr kan jeg skrive under på, at EV3 SR Access til 269.999 kr. i den grad lever op til den tunge titel.

Her er udstyr og rækkevidde for alle pengene

Du vil ikke lægge mærke til, at testbilen er den absolut billigste udgave af EV3, hvis du ser den på gaden. Den har fine 17” fælge i sort og sølv, og kun hvis man ved, der kan fås mere pynt omkring fronten, afslører den Ivory Silver-lakerede testbil sig som basismodel.

Lakeringen er det eneste på testbilen, der koster ekstra. Selv den lakering, som de andre metallakeringer, er til lav pris: 5.999 kr. Der fås lidt mere udstyr til basismodellen Access, men ikke meget: Assistent-pakke med el-foldbare sidespejle og udvidet aktiv sikkerhed til 7.999 kr. og V2L-mulighed til 3.999 kr. (adapter til ladestikket koster 1.999 kr.). Det er alt.

Hvis bagklappen på EV3 skal være elektrisk betjent, og opladning af mobilen skal ske trådløst, så skal man henholdsvis et og to udstyrsniveauer op – og elektrisk bagklap fås ikke til det lille batteri, fordi de høje udstyrsniveauer kun er mulige med det store batteri.

Men sådan rigtig nødvendigt er det ikke at spendere mere end 269.999 kr. på EV3. Jeg vænner mig hurtigt til at lade mobilen med kabel, og bagklappen er ikke udpræget tung eller træg, så den er til at klare med håndkraft. 

En rigtig fin indretning og kabine med mange fine detaljer er ombord i EV3 Access. Materialerne er lige så pæne som på næste udstyrstrin, og byggekvaliteten er helt i top. Der er varme i forsæderne, varme i rattet, nøglefri betjening, automatisk klima med to zoner, adaptiv fartpilot, digital instrumentering og infotainment med klare menuer og skærme på 12,3” – og betænksomme detaljer som USB-ladestik i siden af forsæderyglænene, recirkulation af luften i kabinen, når man bruger sprinklervæske og masser af helt regulære knapper til de fleste funktioner.

Komfort og rækkevidde som i en dyrere bil

Testbilen EV3 Access Standard Range har det lille af to mulige batterier. 58,3 kWh mod 81,4 kWh i Long Range-modellerne, og prisforskellen på de to tilgængelige udstyrsniveauer er virkelig rimelig med 15.000 kr.

Hvis man er skeptisk i forhold til, om man kan nøjes med det lille batteri, der giver op til 436 kilometer på en opladning – mod de 604 kilometer med stort batteri – gør EV3 den skepsis til skamme. Med lille batteri er EV3 95 kilo lettere end med det store, og min meget blandede kørsel over halvanden uge med trist vintervejr (dog ikke frost) giver et forbrug på 18,8 kWh.

Det er derfor muligt, uden at køre sparekørsel, at køre over 300 kilometer på en opladning i den mest basale Kia EV3. Det er på ingen måde alle elbiler i klassen, der kan gøre EV3 kunsten efter.

De kan heller ikke tilbyde den fornemme affjedringskomfort, stoisk rolige styretøj og forholdvis lave støjniveau, som EV3 kommer med. EV3 er en af de bedst affjedrede modeller, Kia endnu har bygget. Selv om den er kompakt og prisbillig, kører den som en dyrere bil på motorvejen. Den bedste løsning i køreindstillingerne, hvis jeg skal sige det, er at lave en “personlig” indstilling under MY-køreindstillingen med styretøjet i sport og motoren i normal.

204 hestekræfter kommer i alle udgaver af EV3, og i modsætning til de større EV-modeller fra Kia har den forhjulstræk. Den administrerer kræfterne uden den mindste hvinen fra motoren – eller hvinen fra forhjulene. 

De (små) ting, der irriterer

Jeg er realistisk i forhold til, hvad man kan få i en kompakt elbil til 269.999 kr. EV3 har god motorkraft, lavt forbrug, lækker kabine med godt udstyr, god plads til fire voksne og bagage – og et design, der skiller sig ud.

Der er ting, mindre ting, der irriterer mig. Ingen af dem er nok til, at EV3 basismodellen ikke får en klar anbefaling fra min side, men de skal selvfølgelig nævnes her i testen.

Det er på flere måder en rigtig god ting med det lave forbrug. For det første kan man køre langt, og for det andet sparer det pengepung og miljø. Det er også godt, fordi lynladning kun kan ske med op til 101 kW. Hvis alt spiller under opladning (man kan forvarme batteriet automatisk eller manuelt via infotainmentsystemet), tager det 29 minutter fra 10-80 procent. Det er okay, men det er rimeligt at forvente mere i en helt ny model i denne størrelse.

Basismodellen Access og udstyrsniveauet over, Prestige, har statiske LED-forlygter, mens Upgrade og GT-Line har mere avancerede lygter. Med fjernlys er der ingen problemer med basislygterne, men i vintermørket rækker venstre side af nærlyset ikke langt nok.

Jeg ville sætte pris på justerbar lændestøtte i forsæderne, højdejusterbart passagersæde og lys i make-up-spejlene, men det er i småtingsafdelingen. De belyste spejle og det højdejusterbare sæde får man faktisk sammen med automatiske udvendige dørhåndtag (de er manuelle på Access) og ret meget andet udstyr for kun 15.000 kr. ekstra i Prestige-udgaven.

Den billigste EV3 er en fuldbyrdet, fuldgod elbil, og det er ikke nogen decideret nødvendighed at købe en dyrere udstyrs- eller batterivariant – og det er altså ikke noget, man kan sige om ret mange basismodeller.


DEN ENDELIGE DOM

Det er sjældent den absolut billigste udgave af en bil, man skal gå efter. Det er noget andet med Kia EV3, der kommer gennem testen næsten uden at vise svagheder. Til en meget appetitlig pris på 269.999 kr. får man en rummelig, motorstærk, meget komfortabel, veludstyret og langtursegnet elbil.

Den officielle rækkevidde er 436 kilometer med Standard Range-batteriet, og under testen med 3-7 grader viste det sig, at en opladning faktisk rækker til over 300 kilometer med blandet kørsel, forbi forbruget i EV3 er rigtig fornuftigt.

Kunne basisudgaven af EV3 være bedre? Ja, når det kommer til ladekapacitet ved en lynlader, forlygternes rækkevidde og udstyr – men til 269.999 kr. bliver det bare ikke meget bedre. EV3 SR Access viser, at Årets Bil i Danmark 2025-titlen er meget fortjent.


SPECIFIKATIONER

Kia EV3 SR Access 

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk/283 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 14,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 436 kilometer
Batteristørrelse: 58,3 kWh
Ladekapacitet: 101 kW
Mål (L/B/H): 430/185/156 cm
Køreklar vægt: 1.725 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 460-1.261 liter

Pris: 269.999 kr. (EV3 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.295 kr. (EV3 fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. EV3 fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS