september 4, 2023

Den nye og elektriske Renault Scenic er grønnere end de fleste

Renault Scenic genopstår som elektrisk crossover, og der er styr på tingene: Fedt design, masser af plads, rækkevidde op til mere end 620 kilometer – og en høj andel genbrugsmaterialer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den første Renault Scenic fra 1996 var starten på et eventyr for europæiske familier. Der kom pludselig et godt og meget rummeligt alternativ til den klassiske stationcar, og den runde MPV kørte ind i mange familiers hverdag og hjerter.

Renault vil ikke kendes ved MPV-bilerne mere. Scenic er kun at finde som brugt, og selv den ikoniske Espace er ikke, hvad den var engang. Espace er nu en crossover, og den hverken følger tidens trend ved at være elbil eller viser, hvad Renaults designere kan, når de får lov.

Med den helt nye Scenic E-Tech er Renault helt anderledes fokuseret og på rette spor. Den nye Scenic er en stilsikker crossover – og den er 100 procent elektrisk. Den mellemstore crossover er også klar på at møde konkurrenterne med masser af plads, lang rækkevidde og fed indretning.

Elbiler er ikke grønne. Men med Scenic er alt fra motor over batteri til interiør lavet med hvad der indtil videre er usædvanligt omfattende brug af bæredygtige materialer og genbrugsmaterialer – og så produceres den i Frankrig, tæt på kunderne; transportvejen er forholdsvis kort, og derfor er CO2-udledningen fra den del langt lavere end for biler, der kommer fra Kia, Sydkorea og USA.

God størrelse: en konkurrent til Ford Explorer og Kia Niro EV

I Danmark køber vi rigtig mange af de mellemstore elektriske crossovers som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Skoda Enyaq og VW ID.4/ID.5. Det er den type elbiler, der er flest af, fordi der er penge at tjene på så forholdsvis store biler. Det gør måske også – og her er det vores idé om markedet – at mange køber en større bil, end de har brug for. I de øvrige klasser er udbuddet langt fra så stort.

Med Scenic E-Tech kommer Renault ind i klassen under Model Y og de andre, som typisk har en længde på 460-475 centimeter. Scenic er mere kompakt, 447 centimeter lang, og i samme klasse finder vi Kia Niro EV og den nye Ford Explorer. Scenic har et stort bagagerum på 545 liter, og Renault lover fornem plads på de fem siddepladser.

Interiørdesignerne hos Renault havde ikke brug for at starte forfra. Indretning og design i Mégane, Austral og Espace er lækker og funktionel, og infotainmentsystemet OpenR Link med Googles Android Automotive og 12,3″ touchscreen er hurtigt og nemt. Scenic har derfor stort set samme interiørdesign som de tre nævnte modeller.

Men den store forskel er materialerne. Renault vil frem mod 2030 nå op på at bruge mindst 33 procent genbrugsmaterialer i sine biler, og med Scenic er de kommet overraskende langt: 24 procent af Scenic er lavet af genbrugsmaterialer. I bilens struktur, karrosseri, aksler og meget andet er andelen 37 procent – og det læderfri interiør har bl.a. et rat i 51 procent bio-materialer og et instrumentbord i 80 procent affaldsmaterialer fra plastindustrien.

Op til 220 hk – og op til mere end 620 kilometer på en opladning

Det er mere end de synlige ting ved den nye Scenic E-Tech, der er et stort skridt i en mere “grøn” retning. Også elmotoren og batterierne er en del af den mere ansvarlige udvikling og produktion. Hverken motor eller batteri indeholder sjældne jordarter, og batteriet er lavet i et moduldesign, som gør det let at reparere og genbruge.

Renault har, især i kraft af Zoe, lang erfaring med batteriteknologi og hvad batterier kan bruges til, når de ikke længere kan stå for det hårde arbejde, det er at drive en elbil. Renault har 20 specialiserede centre i Europa, som kan reparere og genbruge elbilsbatterier. Når de er udtjent i en elbil, kan de bruges i mange andre sammenhænge.

Og hvad er det så for batterier og motorer, der kommer med den nye Scenic? Der er to af hver. To batteristørrelser, to motorer. Som de øvrige elbiler på Renault-Nissan-alliancens CMF-EV-platform, Renaults egen Mégane E-Tech og Nissan Ariya, er udgangspunktet forhjulstræk. Batteriet på 60 kWh, som er det største til Mégane, kommer ind som basisbatteri i Scenic: Rækkevidden vil minimum være 420 kilometer, og der kan lades med op til 130 kW. Elmotoren i Scenic 60 kWh yder 170 hk – 0-100 km/t på 9,3 sekunder, topfart 150 km/t.

Med det store batteri på 87 kWh, som er samme størrelse som det store i Ariya, tillader hurtigere opladning med op til 150 kW, og rækkevidden er umiddelbart ledende for klassen: mindst 620 kilometer. I Scenic 87 kWh yder elmotoren 220 hk, og 0-100 km/t sker på 8,4 sekunder, og topfarten er 170 km/t.

Scenic fra 1996 og Scenic fra 2023 har ikke meget til fælles. Men det har de så alligevel. Praktiske, rummelige og skelsættende – Scenic fra 1996 som den første kompakte MPV, der fik fat i europæerne, Scenic fra 2023 som en af de første elbiler, hvor genbrugsmaterialer virkelig fylder noget.

Del artikel:

Brugte elbiler fra Renault til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS