august 29, 2023

Elektrisk Renault Twingo har sneget sig ind i Danmark

Renault har aldrig selv taget Twingo Z.E. til Danmark, men nu findes nye eksemplarer alligevel til salg i Danmark til 160.000 kr. Rækkevidden er dog ret beskeden.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

En ny bil kan komme til Danmark på flere måder. Det almindelige scenarie er, når importøren bag et mærke, får bilerne hjem direkte fra fabrikken, så de kan sælges fra mærkeforhandlerne i Danmark. Sådan køber de fleste nye bil.

Men alle kan hente nye biler til landet, og det sker ofte, at nybilsforhandlerne i udlandet brænder inde med biler, som passer bedre i Danmark. De tilbydes måske til en rigtig god pris, og så står forhandlere eller firmaer bag såkaldt gråimport klar til at købe.

Det giver engang i mellem mulighed for at købe biler, som ikke er til salg gennem officielle importørkanaler, og det er er ikke bare store pickups fra RAM eller Ford, men også mere almindelige biler. Som den elektriske udgave af Renault Twingo. Twingo Z.E. findes nu som ny i Danmark hos forhandleren Aunsbjerg, selv om Renault aldrig selv har solgt den her i landet.

Rækkevidden kan strækkes til 215 kilometer

Hvorfor har Renault-importøren så aldrig bragt Twingo Z.E., nogle steder også kaldet Twingo Electric, til Danmark, selv om den kom til verden allerede i 2020? Prisen har sandsynligvis været problemet. Et andet problem er, at rækkevidden i den lille franske hatchback i absolut bedste fald – målt i Eco-køreindstilling med reduktion i motorydelse – kun er 215 kilometer (almindeligvis 180 kilometer).

215 kilometer er nok til at tøffe rundt i byen, som Twingo med en længde på 362 cm, baghjulstræk og meget lille venderadius er født til, men mod konkurrenter som VW E-Up og dens søskende Skoda Citigo iV og Seat Mii Electric, er det klart i underkanten; de leverer op til 258 kilometer.

Batteriet er på kun 22 kWh, og derfor betyder det ikke alverden, at Twingo Z.E. ikke kan lynlade. Den kan lade ved AC-ladere med op til 22 kW, som giver cirka 80 kilometer på 30 minutter.

Elmotoren har en solid ydelse på 82 hk (160 Nm), så Twingo Z.E. vil også være en frisk type, selv når den kommer ud på landevejen. Med mindre man følger forslaget om at forlænge rækkevidden med den kraftdræbende Eco-køreindstilling.

Veludstyret Intens-udgave med 7″ touchscreen

Elektriske mikrobiler er ikke den type biler, der hænger på træerne lige nu. E-Up fås ikke i Danmark, og dens to søskende fra Seat og Skoda er udgået helt af produktion. Dacia, der jo hænger sammen med Renault, sælger stadig Spring Electric i Danmark til priser fra 159.990 kr., og den har lidt bedre rækkevidde end Twingo Z.E.

Men ærligt talt. Dacia Spring er en papkasse på hjul, og det gælder ikke kun komfort. Den er også lige så sikker som en papkasse, hvis man kører galt. Den seneste Twingo, introduceret med benzinmotor i 2020, er aldrig blevet crashtestet hos Euro NCAP, men ældre Twingo-generationer klarede sig godt.

På Bilbasen er der lige nu 25 fabriksnye Twingo Z.E. til salg med mellem 0 og 143 kilometer på tælleren. Fabriksgarantien løber frem til midten af 2024, og alle 25 biler er til salg hos forhandleren Aunsbjerg med forretninger i Egå ved Aarhus, Horsens, Odense og Kolding.

Alle eksemplarer er hvide, og alle har udstyrsniveauet Intens med læderrat, infotainment med 7″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, navigation, automatisk klimaanlæg, fartpilot og indtræk delvist i kunstlæder – og priserne ligger på cirka 160.000 kr. Det er en pris, som i mange tilfælde er lavere, end hvad man betaler for en tre år gammel VW E-Up.

Der er en lille håndfuld brugte Twingo Z.E. til salg på Bilbasen, som har kørt mellem 2.100 og 31.000 kilometer.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Renault Twingo Electric til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS