Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Simon Hallenslev COVER Bilbasen/Getty Images
De fleste mennesker har oplevet køresyge. For nogle opstår det på kringlede veje, mens andre ikke kan fortabe sig i smartphone eller krimiroman uden kvalme. Takket være elbilerne er køresyge dog et voksende problem, og det er der ifølge en cheflæge på Rigshospitalet en god forklaring på.
I takt med at elbilerne bliver flere, oplever danske hospitaler et stigende antal henvendelser vedrørende transportsyge, det skriver TV2 Kosmopol. Selv Rigspolitiet melder om flere kvalmesyge betjente fra passagersæderne i de elektriske patruljevogne.
Køresyge i elbiler skyldes en kombination af flere ting. Elbilerne er stadigvæk en forholdsvist ny tilføjelse til den danske vognpark. De bevæger sig anderledes, end vi er vant til fra fossilbiler, hvorfor der naturligt vil være en højere forekomst af køresyge. I hvert fald indtil vi har vænnet os til de nye bevægelser.
I elbiler leveres det fulde moment med det samme. Det kan give en mere voldsom acceleration, der ifølge Mads Klokker, leder af Center for Hørelse og Balance på Rigshospitalet, er en bidragende faktor til køresyge. Også nedbremsning ved hjælp af regenerering er en ny bevægelse, der sammen med accelerationen kan give en staccato køreoplevelse.
Ifølge cheflægen er det disse nye og voldsommere bevægelser, der påvirker menneskets balanceorgan i det indre øre, og som kan give køresyge. Skal vi blive ved øret, så kan den manglende lyd i elbiler være med til at forårsage køresygen.
LÆS OGSÅ | Video: Findes køreglæden i elbiler?
Til TV2 Kosmopol forklarer Mads Klokker om den såkaldte mismatch-teori, der kan være en bidragende faktor til køresyge i elbiler. Udfordringen opstår, når det, vi hører, ikke passer sammen med det, vi ser. Øret sender informationer til hjernen og kan fungere som en form for accelerationsmåler. I elbiler er der ingen lyd. Derfor kan man blive syg, når øjet ser en acceleration, som ørerne ikke opfanger.
I 2023 indkøbte Rigspolitiet 10 elektriske VW ID.4 GTX til fire politikredse som led i et pilotprojekt. Et projekt, der skal give politiet erfaringer med brugen af elbiler i det daglige beredskab. Og mens den endelige evaluering af projektet lader vente på sig, har Rigspolitiet til Motor-magasinet løftet sløret for et par af konklusionerne. Én af dem er køresyge.
Selvom køresyge kan være en naturlig bivirkning af udrykning og eftersættelser, så har de fire politikredse berettet om større tendens til køresyge i elbilerne.
I kombination med hvordan en patruljevogn typisk køres, så er det også her den voldsommere acceleration, der formodes at være syndebukken. På den måde er den tveægget. Accelerationen nævnes nemlig også som et definitivt plus ved de elektriske patruljevogne af Jens Yndgaard, der er centerchef ved Rigspolitiet.
Bare fordi elbilerne som resultat af deres tekniske opbygning kan bevæge sig anderledes, er der ingen, der siger, at de skal bevæge sig anderledes. Evnen til at accelerere hurtigt kan være gavnligt for politiet, men det behøver ikke være gavnligt i en hverdagssituation, hvor medpassagererne bliver dårlige. Her må moderation af speederpedalen være en del af løsningen.
Det samme kan siges om regenerering. I de fleste elbiler er niveauet af regenerering justerbart. Har man tendens til køresyge, kan man starte med at skrue ned eller helt fjerne regenerering, selvom det måske påvirker rækkevidden en smule. Har man en bil, hvor det ikke kan justeres, eksempelvis en Tesla, må det være øvelse, der gør mester i at holde acceleration og deceleration så sømløst, som muligt.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.